۱۰ روز با عکاسای خودمون و رفیقامون!

۱۰rooz-ba-refighamon

احسان رافتی / دوربین.نت : امروز نشست خبری پنجمین دوره ۱۰ روز با عکاسان ایران در حالی برگزار شد که در بین تعجب، هیچ رسانه عکاسی در این نشست خبری دعوت نبود. البته مثل رونمایی از پوسترهاشون!

این عدم دلیل دعوت می تواند دلیل های متفاوتی داشته باشد که شاید مهم ترینش نگاه انتقادی دوربین.نت به بعضی مسایل ۱۰ روز با عکاسان در بخش های مختلف است که دوستان عزیز نمی توانند انتقاد بقیه را ببینند و فقط دوستانی که به به و چه چه می کنند باید باشند و حضور داشته باشند که نتیجه اش می شود نشست خبری با حضور نهایت ۵/۶ رسانه عزیز و دوست داشتنی دوستان.

شاید هم دوستان انجمن عکاسان ایران با خودشان گفته اند رسانه های عکاسی به چه دردی می خورد بیاید اصلا تحریمشان کنیم. اصلا چرا باشند؟ چند تا سایت بیخود منتقد برنامه های ما!! بعد جالبی برنامه اینکه شعار برنامه شان می شود همدلی در جامعه عکاسان و عمق بخشیدن در عرصه عکاسی!! خنده دارترین شعاری که می شود با این رویه و مدل کاری شان و تحریم رسانه های عکاسی و بقیه روی همایش گذاشت.

دلیل دیگر هم می تواند داشته باشد. در سومین دوره این همایش دوستان با شعار همه با هم می توانیم به رشد عکاسی کمک کنیم جلو آمدند. جلسات مختلفی برگزار شد و شاید چون دور اولی بود که با مدیریت جدید برگزار می شد گفتند از رسانه ها هم کمک بگیریم. جلسات زیادی ام برگزار شد و از دل جلسات یک پنل اختصاصی، صفحات ویژه در دوربین.نت و چیلیک و اتفاقات زیاد دیگری افتاد. در کنار همه به به و چه چه ها چند انتقاد هم رخ داد که احتمالا برای دوستان خوش آیند نبوده است. در همان اولین جلسه با رسانه ها حرفی نزدم و گفتم می دانم وسیله ایم! که گفتند نه ما خوبیم، ما رسانه می شناسیم. ما با شما خوبیم …

دلیل دیگری که می توان از این تحریم رسانه ها یا شاید دوربین.نت برداشت کرد این بود که دوستان اعلام کردند بعد از همایش سوم (۲سال گذشته) شفافیت مالی خواهیم داشت، ریز قیمت ها، هزینه ها و دریافتی از اسپانسرها رسما اعلام می شود. دوستان گفتند ما این همایش را برای پول برگزار نمی کنیم هر چه پول ماند بعد از اعلام شفافیت مالی بین انجمن ها و سایت های عکاسی تقسیم می شود. که هر چه کرد پول کرد …

دو سال از ماجرا می گذرد. هنوز شفافیت مالی صورت نگرفته است و هنوز یک ریال به سایت های عکاسی شاید هم دوربین.نت پرداخت نشده است. برای همین در سال بعد و همایش چهارم دوستان سایت های عکاسی را کنار گذاشتند و دوره پنجم که رسما تحریم هم کردند تا نون خورهای اضافی همایش حذف شوند. هر چند یک ریال به کارها و اقدامات دوربین.نت در ۱۰ روز با عکاسان پرداخت نشد.

البته لازم به ذکر است که دوستان در همایش سوم خواستند نشریه کاغذباتله که در جشنواره دوربین.نت منتشر می شود در همایش سوم شان هم منتشر شود که دوربین.نت برای صفحه بندی این نشریه روزانه مبلغ ۱۰۰ هزارتومان درخواست کرد که پرداخت شد و مبلغ دیگری تحت هر عنوان پرداخت نشد که در آینده دین حق عضویت های اعضا بر گردنمان بماند.

خدا رو شکر هنوز شعارهای دوستان منبی بر اینکه فلان می کنیم بسار می کنیم در ذهنمان است که لازم باشد منتشر می شود.

امسال انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی اعلام کرد در همایش ۱۰ روز با عکاسان شرکت نخواهند کرد که شایعاتی در جامعه عکاسی به وجود آمد مبنی بر عدم پاسخگویی نامه انجمن صنفی عکاسان توسط ستاد برگزاری ۱۰ روز با عکاسان، شفافیت های مالی و کاری، وقت نداشتن انجمن صنفی که خودش جای نوشتن های جداگانه ای دارد. البته آقای فروتن رییس انجمن، و آقای صادقلو عضو هیات مدیره انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی حاضر به گفتگو در این بار با دوربین.نت نشدند.

با این حال کاش سایت هنری دیگری به غیر عکاسی بودیم که اینچنین رفتار نمی شد وقتی رفتارهای ستادهای برگزاری جشنواره فیلم فجر، موسیقی فجر با خبرنگاران سینما و موسیقی اینقدر خوب و رفتار ستاد برگزاری همایش بزرگ ۱۰ روز با عکاسان ایران اینطور …

هر بار اعتراضی کردیم، نقدی نوشتیم راهکار و راهبرد هم پیش روی دوستان گذاشتیم تا یک سوی نرویم و برای اصلاح باشد ولی خب مثل اینکه شدیم خاری در چشم .

بهرحال دوربین.نت از این به بعد هیچ برنامه ای، اتفاقی با انجمن عکاسان ایران نخواهد داشت و امیدوارم انجمن عکاسان هم در آینده کاری به کار ما نداشته باشد. چند یادداشت و خبر مبنی بر اتفاقات و حاشیه ها، بعضی از آمار و ارقام های برگزاری جشنواره های مختلف، دریافتی از بعضی اسپانسرها موجود است که منتشر نخواهیم کرد تا آقایان راحت تر به اهدافشان برسند و جو جامعه عکاسی را بیشتر از این آلوده نکنیم و به همه بگیم عکاسا با هم خوبن و عالی ان و بهترش انجمنشون.

خواهش هم می کنیم اخبار ما را در سایتشان منعکس نکنند که خدای نکرده فکر دوستی و رفاقتی به ذهن کسی نرسد. زیرا دوستی ها و رفاقت ها باید دو طرفه باشد و رفاقت های یک طرفه آینده ای نخواهد داشت.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.