شکل گیری اسکارعکس‌خبری در ایران

مهدی قاسمی
نوشتن درباره‌ی معظلات یا محسنات جامعه عکاسی مستند و خبری هم کار دشواریست و هم نیازمند زمان کافی که در این مقال نمی‌گنجد چرا که این جامعه پرتلاطم در هر دو سوی خود سابقه طولانی دارد.
یک عکاس خبری در ذات خود قائم به فرد است که این مولفه هم حسن اوست و هم نقص.
حسن از آن جهت که توانایی‌ها  نگاه فردی عکاس تقویت می‌شود و او با استفاده از این موقعیت نگاه تیزبین و حتی جهان‌بینی خود را نیز در عکس‌هایش به مثابه آینه‌ای مقابل جامعه می‌گیرد و نقص به این دلیل که تمایلش به انجام فعالیت‌های گروهی کم‌می شود.
با نگاهی گذرا به گذشته‌ی چندساله عکاسی خبری در ایران به راحتی می‌توان پی برد که هیچ گروهی از عکاسان به عنوان یک گروه منسجم بیش از سه، چهارسال دوام نیاورده است.

جشنواره عکس دوربین.نت با همت جوانان عکاس در این سه سال به رشد قابل توجهی رسیده است.
پیگیری و همبستگی این جوانان قابل تقدیر است، هرچند که بخش اصلی مسابقه مختص اعضای دوربین.نت است اما باز هم پیگیری یک گروه برای اعتلای خودشان هم کافی‌است تا قدر این حرکت را بدانیم. چرا که به حرکت گروهی جانی تازه‌ بخشیده‌اند.
بخش نظرسنجی از عکاسان برای انتخاب عکاس خبری برگزیده سال، خود حرکت بسیار مهمی است. چرا که به نظر حقیر اگر نظرسنجی کامل و درست صورت گیرد اسکارعکاسی خبری ایران شکل گرفته است و اگر همه عکاسان برای انتخاب صحیح و فارغ از رفاقت بودن ها و همکار بودن‌ها و … دست به دست هم دهند، تداوم این حرکت جنب و جوش موثر و مثبتی را در عکاسی خبری و علل خصوص قشر جوان آن به وجود می‌آورد.
– در نظر گرفتن چشم‌اندازی برای سال‌های آینده جشنواره
– تقویت سایت دوربین.نت به جهت این‌که حداقل یک سایت مرجع برای دیدن آثار خوب اعضای آن باشد.
– ارتقا دانش عکاسی و معلومات عمومی برای شناخت کامل ابزار و درک صحیح از فضایی که در آن فعالیت می‌کنیم.
این سه مواردی است که با نهایت احترام می‌توانم به دوستان جهت تامل بیشتر یادآوری کنم.
به همه بچه‌های دوربین.نت خسته نباشید عرض می‌کنم و امیدوارم نسل‌های گذشته و اساتید امروز عکاسی که شاید خیلی از آن‌ها سلام این دوستان را هم به سردی پاسخ می‌دهند دست یاری خود را به این نمایندگان نسل جدید عکاسی خبری داده و با تجربه خود نوجویی های آنان را هدایت کنند.

اشتراک گذاری

۱ یک نظر

  1. بهروز

    قاسمی در فتو بهروز می شناختم که مردی معقول و محترم بود.یادش بخیر.
    اما معظلات غلط املائی است . صحیح آن باید معضلات باشد .
    دوما – این سایت دوربین دات کام با این همه ید و بیضی!! چگونه است که جرات انتشار حتی یک سطر خبر اعتراضات دانشگاهی دانشجویان را ندارد ؟ = راستی گریه آور نیست ؟
    آنها که ادعای سواد دارند خودشان را خبر و روزنامه نگار میخوانند در برابر این همه (ناچاری) یعنی ترس و واهمه نباید از شیوه های ظریف خبری استفاده کنند؟؟؟؟؟؟؟؟.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.