عباس کوثری : جشنواره دوربین.نت آغازی برای یک راه موثر

عباس کوثری متولد اسفند ۱۳۴۸ است و عکاسی را از سال ۷۳ با عکاسی مطبوعاتی از روزنامه تهران تایمز آغاز کرده. وی هم اکنون به عنوان دبیر سرویس روزنامه اعتماد مشغول به کار است و تا به امروز عکاسی خبری را به عنوان تنها حیطه‌ فعالیتش انتخاب کرده است .
کوثری از مهمانان حاضر در  سومین  کارگاه آموزشی جشنواره دوربین دات نت بود که در حاشیه برگزاری این کارگاه با وی به گفتگو نشستیم .

 به نظرشما مهمترین وجه تمایز حوزه عکاسی خبری در ایران نسبت به سایر کشور ها در چیست؟
شاید مهمترین وجه تمایز عکاسی خبری در ایران نسبت به سایر کشورها ، رعایت نکردن استانداردهای  کاری است. به طور کلی از مرحله تولید تا ارایه عکس خبری ،به دلیل محدودیت‌هایی که در حوزه مطبوعات با آن مواجه هستیم، عکاسی خبری با افت شدیدی مواجه است.
از طرفی نیز نشریات ما فقط به زبان فارسی منتشر می‌شوند و همین موضوع موجب شده تا مطبوعات  ایران از مرزهای کشور فراتر نرفته و تاثیر گذاری آن نیز به مراتب کمتر است. به نظر من عکاسی خبری در ایران نیازمند یک تحول بزرگ است و این تحول را خود عکاسان خبری باید ایجاد کنند.
در حال حاضرما در کشورمان  عکاسان خوب و موفقی را در حوزه مطبوعات داریم ومی توان به آینده عکاسی خبری امیدوار بود.

نظر شما راجع به برگزاری  جشنواره هایی با موضوع عکاسی خبری در ایران  چیست؟

متاسفانه تا به حال درایران کمتر شاهد جشنواره‌هایی با موضوعات تخصصی مثل عکاسی خبری بودیم.جشنواره ای با موضوع عکاسی خبری بعد در گذشت کاوه گلستان برگزار شد که فقط سه سال ادامه پیدا کرد. و بعد  از آن شاهد برگزاری جشنواره هایی با عنوان های مختلف بودیم که هر کدام به دلایل گوناگون ادامه  پیدا نکردند و در سال های ابتدایی متوقف شدند.
دوربین دات نت جشنواره جوانی  است که تا به حال افراد بسیاری را با خود همراه کرده و امیدوارم سال‌های سال تداوم داشته باشد و قدم‌های مثبتی را در زمینه عکاسی خبری  بر دارد.

همان طور که می دانید دوربین دات نت در این دوره از جشنواره اقدام به برگزاری کارگاه های آموزشی  با موضوع عکاسی خبری  کرده است. نظر شما راجع به این کار گاه ها چیست؟

به نظر من چنین نشست هایی در کنار جشنواره‌ها  بسیار مفید  است به شرط آن‌که از افراد حرفه‌ای و با تجربه نیز با توجه به هدف تعریف شده برای کارگاه‌ها دعوت شود. من به عنوان یک عکاس از این کار گاه ها بسیار بهره بردم.
به هر حال باید نتیجه این برنامه را با نظرسنجی افرادی که در این کارگاه ها حضور پیدا می کنند جویا شد، و من فکر میکنم نتیجه مطلوبی در بر  خواهد داشت.

 و سخن پایانی

علی رغم  تاثیرات مثبت این جشنواره ،یک انتقاد کوچک دارم،شاید انتخاب افراد معدودی به عنوان عکاسان برتر، برای کسانیکه دراین جشنواره حضور پیدا می کنند انگیزه خوبی باشد اما مطمئنا تمام عکس ها و به طبع آن عکاسان دیده نمی‌شوند. از نظر من باید تمام کارها دیده شود. وباید هرسال  کار یک عکاس را نسبت به کارهایش در سالهای قبل مقایسه کرد و نظر قطعی داد. دوربین دات نت حرکت خوب و موثری را آغاز کرده است و امیدوارم روز به روز به هدفشان نزدیک تر شوند.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.