نوشتار احمدرضا احمدی برای نمایشگاه عزیز ساعتی

احمدرضا احمدی شاعر و نویسنده در آستانه‌ی برگزاری نمایشگاه عکس عزیز ساعتی با عنوان «تهران با مسعود کیمیایی»، متنی را نوشت.

احمدرضا احمدی در این متن با عنوان «عزیز ساعتی، دوست نازنین من» نوشته است :

«عزیز متولد ۱۳۲۷ تهران است از کودکی عاشق سینما بود با کنجکاوی، حوصله، جستجو و پشتکار راهش را پیدا کرد.

در مدرسه عالی تلویزیون و سینما درس فیلمبرداری و عکاسی خواند چند سالی هم همانجا معلم شد و درس داد چون سینما را دوست داشت کار اداری و تلویزیون را رها کرد و به سینما پناه برد!

عکاسی فیلم «کلاغ» بهرام بیضائی شروع کارش در سینما بود پس از آن با بسیاری از کارگردانان صاحب نام سینمای ایران همکاری و عکاسی کرد.

عزیز به دلیل داشتن روحیه هنرمندانه اهل دسته‌بندی و گروه بازی نبود. سینما را می‌شناخت و به کارش تسلط داشت ادائی نبود، ادعا هم نداشت. اولین ارتباط من با او با دیدن عکس‌هایش بود در سال ۱۳۶۴ در اولین نمایشگاهش با عنوان «رواق‌ای قدیم طهران» در کتاب‌فروشی نشر نقره خیابان کریمخان زند، که توسط مهرداد فخیمی و محمدرضا اصلانی اداره می‌شد. تصاویر زیبائی که در نهایت سادگی عکاسی شده بود. عکس‌هایی از تهران قدیم که هنوز برج‌ها و ترافیک و هوای آلوده به جنگش نیامده بودند.

آشنائی من با عزیز ساعتی وقتی بود که او، بهزاد رحیمیان، امیر اثباتی، جمال امید و عزت انتظامی در خیابان لاله‌زار کوچه پیرنیا در تدارک موزه سینما بودند و من گاهی به آنجا سر می‌زدم.

در این سال‌ها شریک طنز معصوم و زیبای عزیز ساعتی بوده‌ام که در لحن شوخی و جدی‌اش همه‌چیز را می‌گوید. برای من آدم‌هایی که صاحب طنز هستند اعتبار دارند.

شوخی‌های عزیز مرهمی است برای این زندگی بی‌منطق، غم‌زده و هیچ در هیچ و عکس‌هایش یادگارهایی است از دورانی که دیگر تکرار نمی‌شود. شاهدانی راستگو از زمان‌ها و مکان‌های تاریخی که من و شما خیلی آسان و بی‌تفاوت از کنارشان گدشته‌ایم. این عکس‌ها نشان از حوصله و تفکر عزیز ساعتی دارد.

عکس‌های عزیز شاهد عادل نابودی‌های گسترده هر روز است در روزگاری که آب و درخت افسانه و رویاست.

در یک سال گذشته این سومین نمایشگاه عزیز ساعتی است. طهران با حاتمی، طهران با بیضائی، تهران با کیمیائی، سه کارگردان هم‌نسل من که دوستشان دارم و به کارهایشان اعتقاد دارم، آنها مدرسه سینمائی ندیدند و در همین خاک میوه دادند و هیچوقت به این سرزمین به دید توریستی نگاه نکردند.

عزیز ساعتی از مجموعه این سه نمایشگاه با عکس‌هایی بیشتر مجموعه‌ای نفیس با سرمایه و پشتیبانی نشر نظر بزودی منتشر می‌کند. منتظر این کتاب و منتظر دیدن عکسهای بیشتری از عزیز هستیم. عزیزجان عجله کن وقت کم داریم!»

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.