“جایگاه ورزش بانوان در مسابقات برون مرزی”

۰۳نویسنده: اکبر جاویدان

ورزش به فعالیت ها و مهارت هایی جسمانی اطلاق می شود که بر پایه قوانین و چارچوب انجام می شود. اگر مروری بر جایگاه ورزش زنان در تاریخ قبل و بعد از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی داشته باشیم، می بینیم که حضور ورزشکاران زن که در گذشته متخص قشر خاصی از بانوان بود. اما اکنون فضای ورزشی به گونه ای تغییر یافته تا فضای ورزشی در زمینه های مختلف برای بانوان ایجاد شود تا در جوامع بین المللی نیز خوش بدرخشند.
در سال های اولیه پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ورزش بانوان ایرانی فقط به دو رشته تیراندازی و شطرنج در سطح بین المللی معطوف می شد اما اگر کمی جلوتر بیاییم با انقلابی بزرگ رویدادهای ورزشی جامعه زنان مواجه خواهیم شد.
بازیهای آسیایی سال ۲۰۰۲ بوسان کره جنوبی به حق شروع انقلابی دیگر در ورزش بانوان محجبه ایران در آن سوی مرزها بود. «پروانه محمدتقی پور تهرانی» که مدال برنز این بازیها را در ورزش تکواندو را از آن خود کرد و تحولی در جایگاه زنان ایرانی در مسابقات ورزشی بین المللی بوجود آورد.
یکی از خاطره انگیز ترین بازیهای آسیایی در سال  ۲۰۱۰ “گوانگ‌ژو ” در کشور چین رخ داد. «الهه احمدی» یکی از بانوانی بود که در این بازیها توانست با دریافت سه نقره در رشته تیراندازی کارنامه رشته تیراندازی را زنانه کرد.
اما اگر از حق نگذریم، عکاسان خبری ورزشی در تمامی عرصه های ورزشی، بخصوص ورزش بانوان جایگاهی ویژه و خطیر دارند. عکاسان ورزشی با مخابره اخبار و انتشار عکس در جامعه ورزش کاران باعث شناخت و تقویت روحیه ورزشکان شده اند.
کمتر کسی است که در حیطه عکاسی نام پرآوازه «مونا هوبه فکر»، را نشنیده باشد. مونا هوبه فکر متولد ۱۳۶۵ تحصیل کرده رشته گرافیک در هنرستان بوده اما با علاقه زیادی که به عکاسی داشته این رشته را بصورت آکادمیک در دانشگاه هنر تحصیل کرد. وی در سال ۱۳۸۵ همزمان با تحصیل در دانشگاه وارد خبرگزاری ایسنا شد. هوبه فکر علاوه بر عکاسی خبری در زمینه های سیاسی، فرهنگی و اجتماعی نیز فعالیت گسترده ای دارد. از مجموعه عکس هایی که از مونا هوبه فکر در زمینه های مختلف می شود یاد کرد، عبارتند از: ایستادن در نقطه آغاز (۱۸ دی ۱۳۹۳) ، مراسم استقبال رسمی از نخست وزیر یونان توسط معاون اول رئیس جمهوری (۱۹ بهمن ۱۳۹۴) ، مراسم رونمایی از مجموعه کتاب‌های «حقوق و زندگی» محسن اسماعیلی (۱۲ بهمن ۱۳۹۴) ، مراسم تودیع و معارفه رئیس دیوان عدالت اداری(۲۵ فروردین ۱۳۹۵) و … .
اما یکی از مجموعه عکس هایی “مونا هوبه فکر” که بی ارتباط با این موضوع نیست، مربوط می شود به قهرمانی بنام “مریم طوسی”، دونده ای که «دختر باد» لقب گرفت.
«مریم طوسی» ، متولد ۱۴ آذرماه ۱۳۶۷ است. به او “دختر باد” لقب داده شد، زیرا او سریع ترین دونده زن ایرانی است.

عکس های ضمیمه، منتخبی از مجموعه عکس مونا هوبه فکر است. در این عکس مریم طوسی با لباسی کاملا پوشیده که نشانه یک حجاب کاملا ایرانی – اسلامی است در عرصه جهانی ورزش بانوان حضور پیدا کرده است و قبل از شروع مسابقه در حال نیایش با خدای خویش است.

۱۴

این مجموعه عکس، روند کاملی از تمرینات، مسابقات، زندگی خصوصی و بازگشت او از مسابقات به وطن و آغوش گرم خانواده را به تصویر کشیده شده است.

وی، همچون دیگر دوستانش زندگی طبیعی و معمولی دارد اما اتفاقی که او نسبت به دیگر دوستان هم سن و سالش برتر کرده است هدف اوست. آرزویش بالا بردن پرچم سه رنگ ایران است.

اما مریم طوسی گله مند است از اینکه: “چرا دونده های ایرانی هنوز مشکلات زیادی را تحمل می کنند، برای بسیاری از این دونده ها نه امکانات خوبی وجود دارد و نه مربی. با این شرایط خیلی سخت می توان پیشرفت کرد. بسیاری در میانه راه پشیمان می شوند و از تلاش خود دست برمی دارند این در حالی است که استعدادهای زیادی دارند و می توانند در آینده موفقیت های زیادی را به دست بیاورند.”
(بخشی از مصاحبه جام جم ورزشی با مریم طوسی ـ کد خبر : ۱۰۰۶۸۲۹۰۷۰۳۷۱۴۶۷۵۰۹)
نگاه اجمالی به این مجموعه عکس مونا هوبه فکر :
این مجموعه به درستی توانسته است فرایند زندگی خصوصی، اجتماعی و ورزشی مریم طوسی را به تصویر بکشد. استفاده از رنگ و فرم و قاب بندی درست در محیط های مختلف بیننده را به فضای عکس می کشاند تا مفهوم آن را به راحتی درک کند.
در جایی که باید محبت خانواده را نشان دهد کمی بسته تر و جایی که بخواهد سختی تمرینات، فضای مسابقات و محیط بیرون از خانه را به بیننده القا کند بصورت لانگ شات عکاسی شده است. شخصیت مریم طوسی سوژه اصلی در تمام عکس های اوست که اغلب عکس ها در مرکز تصویر و یا نقطه طلایی قرار گرفته است. حضور پدر و مادر و خانواده، نشان از پشتیبانی، انسجام و ارتباط گرم خانواده های ایرانی است. البته کمی ادیت و سیاه کردن حاشیه عکس ها نیز به دریافت ذهنی این مقوله کمک شایانی کرده است تا توجه بیننده به مرکزیت تصویر بیشتر شود.
از افتخارات این بانوی ایرانی می توان به حضور در پنجمین دوره مسابقات دو میدانی داخل سالن قهرمانی آسیا اشاره کرد
که برای اولین بار در تاریخ ایران موفق به دریافت مدال طلای ۴۰۰ متر سرعت شد که در مدت ‌زمان ۵۳ ثانیه و ۸۵ صدم ثانیه رکورد زد، همچنین حضور در میادین بین‌المللی بازی‌های همبستگی کشورهای اسلامی ۲۰۱۳ که در اندونزی برگذار شده بود و توانست دو مدال طلا در دوی ۲۰۰ و ۱۰۰ متر کسب کند و رکورد ایران را در دوی ۱۰۰ متر ارتقا دهد.
برای همه ورزشکارن میهن عزیزم ایران، آرزوی موفقیت دارم.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.