چیزی که تمام نشدنی است خلاقیت است

عطیه رحیمی فرد / امیرمحمد جمالی عکاس خبری گتی ایمیجز درباره روند کاری یک آژانس عکس خبری در جشنواره خبری دوربین.نت با رضا جلالی صحبت کرد

-چند خبرگزاری خارجی در ایران فعالیت می کنند؟
امیر محمد جمالی:خبرگزاری AP(آسوشیتد پرس) و خبرگزاری فرانسه، رویترز هم فعالیت داشت که بسته شد.

-چگونه فعالیت خود را با گتی ایمیجز شروع کردید؟
امیرمحمد جمالی: من در آژانس عکسی که فعالیت می کردم زیر نظر گتی ایمیجز بود، در واقع ۵ مجموعه زیر نظر آژانس عکس گتی ایمیجز بودند که تصمیم گرفتند مجموعه ها را ادغام کردند.

– موندن در ایران را خودتون انتخاب کردید؟
امیرمحمد جمالی: من در ایران حقوق قضائی خواندم و در واقع کسب و کارم در ایران بود، برای خود من هم بهتر بود در ایران بمانم چون آژانس های عکس جهانی، عکاسانی زیاد در کل دنیا دارند.

– چند سال هست که عکاسی می کنید؟
امیرمحمد جمالی: پدر من استاد ادبیات بود و برای اشپیگل کار می کرد واز ۸ سالگی پیش پدرم عکاسی می کردم، دوست پدرم آقای قلم سیاه بود که من پیش ایشون هم می رفتم اما به طور حرفه ای از سال ٢٠٠۴ عکاسی ورزشی را شروع کردم که دو سال آن در آمریکا و انگلستان بود.

– چرا شما را انتخاب کردند؟
امیرمحمد جمالی: اصولا آدم خوش شانسی هستم. روزی که از من تست گرفتند من دوربین روی دوشم بود و فرم پر می کردم وقتی این صحنه را دیدند، گفتن دوربین خیلی ازت جدا نیست یعنی با دوربین قبلا کار کردی، در واقع از قبل کار من را دیده بودند. عکاسی ورزشی را خیلی دوست دارم و دوست دارم خلاقیت داشته باشم.

– پس به شما فضا می دهند؟
امیرمحمد جمالی: بله این شانس من است. در واقع برگ برنده من، نگاه خلاقم به عکاسی ورزشی است.
آژانس های بزرگ در همه جا دنیا دوربین دارند، برای مثال در المپیک ٢٠١۶ در فینال دو ١٠٠ متر آقای بولت، از آژانس عکس گتی ایمیجز ٢٣ عکاس حضور داشتند تا هیچ صحنه ای را از دست ندهند و هر کدام وظیفه ثبت یک فریم مشخص را داشتند که از قبل برنامه ریزی شده بود. حتی جایی که دوربین ها قرار می گیرند هم معلوم بود. وقتی شما وظیفه ی اصلی خود را برای آژانس، انجام می دهید بعد از آن شما آزاد هستید تا هر عکس خلاقی که می خواهید بگیرید.
این قدرت آژانس های بزرگ است و کلی بابت آن هزینه می کنند که یک فریم هم از دست ندهند در نتیجه هم شما تحت فشار زیادی هستین که در این رقابت کم نیارین.

– چه کسانی همراه عکاس هستند؟
امیرمحمد جمالی: ادیتور، مسئول فنی

– اولین باری که گفتن محدودیت دارید و جایگاه شما را در مسابقه مشخص کردند چه واکنشی داشتند؟
امیرمحمد جمالی: محدود نمی کنند بلکه به ما یک وظیفه ای می دهند که باید آن را انجام بدهیم و بعد از انجام دادن می توانیم عکسی که می خواهیم بگیریم.
در استادیوم ها یک دوربین رباتیک وجود دارد که نورسنجی می کند، برای همین ایزو را از قبل مشخص می کنند و به عکاس می دهند چون قرار است عکس را بفروشند پس همه چی حساب شده است و قبل از مسابقه یک اسکجول از برنامه به عکاس می دهند و کار عکاس را راحت می کنند.

– کپشن نویسی در آژانس عکس گتی ایمیجز به چه صورت است؟
امیرمحمد جمالی:١ -تاریخ ٢- اسم شخص ٣- شرح ماجرا ۴- مکان ۵- اسم عکاس
در آژانس عکس گتی ایمیجز خیلی مهم اسم شخص اول جمله بیاید که در مابقی آژانس ها اینجور نیست. تقریبا از صد سال پیش کپشن داشتند.

– نقش ادیتور و کارگردان چیست؟
امیرمحمد جمالی: زمانی که قرار باشد یک ایونت یا برنامه را عکاسی کنیم شخصی به نام کارگردان هست، که شروع به خورد کردن ایونت می کند و وظایف را بین عکاسان تقسیم می کند. ادیتور کسی است که قبلا عکاسی کرده اما الان وظیفه اش کراپ کردن و کپشن نوشتن است حتی اگر عکاس راضی نباشد که خیلی کم پیش می آید اصولا افراد کار بلدی هستند و تیم فنی هم وظیفه اش این است که حواسش به وسایل عکاس باشد تا مشکلی پیش نیاید.

– به چه عکسی، عکس خبری گفته می شود؟
امیرمحمد جمالی: عکس خبری به عکسی گفته می شود که ٢۴ ساعت از آن نگذشته باشد که الان به ٨ ساعت کشیده شده است.

– چقدر طول می کشد تا عکس روی سایت بیاید؟
امیرمحمد جمالی: در ایونت ها انتشار یک عکس نهایت ٢ ثانیه طول می کشد که کراپ شده و کپشن نوشته شده روی سایت کار شود.

– چند خبرگزاری این روند وجود دارد؟
امیرمحمد جمالی:١-AFP ٢-Ap ٣-رویترز ۴- DPS ۵- گتی ایمیج

– در فینال جام جهانی چند عکاس و ادیتور داشت؟
ما ٢۴ عکاس و ١۵ ادیتور داشتیم. در افتتاحیه المپیک ٢٠١۶ گتی ایمیج ٧۵هزار عکس کپشن خورده داشت. در جام جهانی از آژانس گتی ایمیج ١۵٠ نفر پرنسل حضور داشتند که ٢۶ نفر ادیتور و مابقی عکاس بودند.

– آموزش ضمن کار هم دارید؟
امیرمحمد جمالی:بله ما دو مدل آموزش داریم.
١- آموزش حرفه ای که قبل از برگزاری ایونت ها است و هر فرد موظف است تجربیات خود را بیان کند.
٢- آموزش ابتدایی زمانی که جذب آژانس می شویم.

– قوانین خاصی برای عکاسی دارند؟
امیرمحمد جمالی: بله برای هر چیز یک پروتکل دارند حتی عکاس برای ادیت کردند و کراپ کردند هم باید دلیل داشته باشد. باید قوانین را رعایت کنیم و غیر از آن را ببینند خیلی غیر حرفه ای است.

– تا حالا در عکسی تغییری خاصی داده اید؟
امیرمحمد جمالی: زمانی که برای آژانس عکس جهانی کار می کنید اینکار یک نوع حماقت است چون کاملا تشخیص می دهند که عکس دستکاری شده است و آن عکس دیگر عکس خبری نیست و باید توضیح دهید که عکس را تغییر داده اید. عکس خبری در آژانس عکس جهانی تعریف و چارچوب مشخص خودش را دارد.

– قوانین مشخص در گرفتن عکس دارید؟
امیرمحمد جمالی: بله پروتکل و رضایت نامه مشخص داریم مگر اینکه در محیط پاپلیک مثل تظاهرات یا ورزشگاه باشد.

– چه جور برنامه های به شما می دهند؟
امیرمحمد جمالی: بستگی به منطقه جغرافیایی دارد مثلا در قسمت آسیا و …

– آیا منشور اخلاقی دارید؟
امیرمحمد جمالی: بله قطعا.

– وقتی قوانین به این سختی دارین خلاقیت عکس از بین نمی رود؟
امیرمحمد جمالی: نه ما خلاق ترین آدم ها را در گتی ایمیج و رویترز داریم که خود افراد ماهیت خلاق دارند و آرتیست هستند در واقع ابزار و وسایل تکنیک ماجرا هستند اما خلاقیت درون فرد است. اتفاقا وقتی تحت فشار عکاسی می کنیم باید خلاقیت داشته باشیم که در زمان کم بتوانیم خلاقیت انجام بدهیم. خلاقیت را محدود نمی کنند اتفاقا کلی امکانات در اختیار فرد می گذارند که خلاق باشد.
چیزی که تمام نشدنی است خلاقیت است و چیزی که روز به روز بهتر می شود تکنیک است.

– امکان دارد دیگر شما را نخواهند؟
امیرمحمد جمالی: خیلی آدم های اخلاقی هستند چون قانونمند هستند اما چون خیلی به درآمدزایی اهمیت می دهند امکانش هست.

– چرا عکس سیاسی در ایران نمی گیرید؟
امیرمحمد جمالی: دوست ندارم عکس سیاسی کار کنم و هیچ وقت به من فشار نمی آورند و به خواسته من اهمیت می دهند.

– فقط به شما پروژه می دهند یا شما هم پیشنهاد می دهید؟
امیرمحمد جمالی: بله این همکاری دوجانبه است

– با واژه سیاه نمایی رو به رو شدین؟
امیرمحمد جمالی: همه ی آژانس های بزرگ دنیا تابع یک سیاستی هستند، به صورت حرفه ای با سیاه نمایی رو به رو نمی شوید اما سیاستی در تصمیم گیری آنها هست.

سیزدهمین جشنواره عکس خبری، مطبوعاتی دوربین.نت ۱۳ تا ۲۱ دی ماه ۹۷ با حمایت و همکاری فرهنگسرای سرو، فروشگاه های زنجیره ای شهروند، صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر، اداره کل ارتباطات و اموربین الملل شهرداری اصفهان، شرکت نورنگار و سایت عکاسی در فرهنگسرای سرو برگزار می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.