تحلیل هنری عباس عطار در پنل روانکاوی و تاثیر آن بروی هنر

عطیه رحیمی فرد / علی بدیع در ششمین روز جشنواره دوربین .نت از روانکاوی و تاثیر آن بروی هنر صحبت کرد.

وی بحث خود را با یک سوال آغاز کرد: چه اتفاقی می افتدکه یک اثر هنری خلق می کنیم؟ روانکاوی به عنوان یک علم که در دل روانشناسی است،برای این سوال جواب های دارد.
سه نظریه که زندگی انسان خیلی تاثیر گذار بودند کوپرنیک: (نفی مرکزیت زمین)
داروین: (انسان در سلسله مراحل تکاملی قرار دارد)
زیگموند فروید: (رفتار انسان را بر خواسته از ناخودآگاه او می داند)

از نظر فروید ساختار شخصیت سه مرحله است ١- هشیار ٢- نیمه هشیار ٣- ناهشیار(مخزنی از ترس و امیال و غریزه ها است)رفتار فرد را پنهانی تحت سلطه قرار می دهد.
وی در ادامه گفت: انسان هم نظامی از انرژی تلقی می شود،که لیبدو نام دارد و در بدن جا به جا می شود و می خواهد یک هدفی را ارضا بکند،آن هم کاهش تنش در فرد است تاثیر بسیاری در زندگی فرد می گذارد و خیلی مهم است.
فروید در ادامه سطوح شخصیت را ارتقا داد به سه سطح ١- اید(طالب لذت و هیجان و غریزه است.از سمت خانواده و جامعه نیازها به بلافاصله ارضا نمی شود )
٢- ایگو ٣- سوپرایگو(از سه سالگی به بعد شکل می گیرد که شامل نهی های که از طریق خانواده و جامعه اعمال مى شود و همینطور قسمت وجدان و منطق است)

بدیع گفت: ضمیر ناخودآگاه یا ناهشیار منبعی از غرایز است و رفتار فرد را تحت کنترل قرار می دهد. از تعارض بین اید و ایگو اضطراب ایجاد می شود.تحریف واقعیت ها توسط اید را مکانیزم دفاعی می گویند. کلیه رفتار هنری ما یک نوع والایش و تثبیت (مکانیزم دفاعی)است. برای ارضا نظربازی می روم عکاس می شوم.

ناخودآگاه اولین تاثیر را بر جبش سوررئالیسم گذاشت. با استفاده از ضمیر ناخودآگاه به خلق آثار می پرداختند از طریق نقاشی ،شعر ،فیلم. از جمله هنرمندان این سبک سالوادور دالی است فیلم های زیادی از خواب ها و ضمیر ناخودآگاه افراد ساخته شده است. کارهای لورتا لوکس هم از ضمیر ناخوداگاه نشأت گرفته است.

او در ادامه بیان کرد: افلاطون می گوید هیچ روح بزرگی نیست که از اندکی دیوانگی معاف باشد برای اینکه هنرمند باشی باید زمینه هایی داشته باشی که خلاقیت بروز کند خلاقیت همان آرزوهای ناکام، ترس ها است.
رابطه عکاس و عکس مثل رابطه ی اید و ایگو است یعنی اید از طریق ایگو با جهان ارتباط می گیرد. عکاسی یک نوع تعرض است یک نوع نقض حاکمیت فردی است.
سوررئالیسم ها معتقد هستند هرچه حیطه باید ها و نباید ها در جامعه بیشتر باشد ما مخزن بزرگ تری برای کشف وقایع هنری داریم چون تعارضی بین من و خانواده و جامعه ایجاد می کنیم.

در تحلیل هنری ما باید سه وجهه در نظر بگیریم١- زندگینامه فرد ۲- آثار فرد ٣- تداعی معانی
وی در پایان به تحلیل شخصیت هنرمند مرحوم عباس عطار پرداخت عباس عطار در عکس هایش دنبال منابع قدرت بوده و با گرفتن عکس های سیاه و سفید می خواسته بر محیط اطراف مسلط گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.