هفته «مجموعه عکس» در جشن تصویرسال

به مناسبت بیستمین سالگرد انتشار نشریه تصویر و با توجه به اهمیت مجموعه عکس در رشته‌ی عکاسی، در نهمین جشن تصویر سال شاهد ارایه هفت مجموعه عکس خبری از پنج فتوژورنالیست ایرانی و دو مجموعه عکس خلاقه و پروژه گروهی هنر محیطی به‌همراه چهار ویدئو آرت خواهیم بود.

به گزارش دبیرخانه تصویر سال، سیف‌اله صمدیان، گفت: قرار بود این مجموعه‌ها در یک روز خاص که با نام «روز عکاسی» در نظر گرفته شده بود به‌نمایش درآمده و در حضور عکاسان آثار تولیدشده در سال ۲۰۱۱  مورد بحث و بررسی قرار گیرد که به‌علت تراکم برنامه‌های این دوره از جشن تصویر سال و جشنواره فیلم تصویر و نیز فشردگی زمانی نمایشگاه، اجرای این برنامه امکان‌پذیر نشد؛ بنابراین تصمیم گرفتیم در یک هفته پایانی تصویر سال، این آثار به‌صورت متوالی در طول روز، از ال‌سی‌دی‌های مستقر در طبقه‌ی دوم خانه هنرمندان ایران پخش شود تا عکاسان جوان از تجربه‌ی هنرمندان شاخص رشته عکاسی و به‌ویژه نگاه و شیوه‌ی تولید گزارش‌های تصویری و مجموعه‌های عکاسی استفاده کرده و آشنا شوند.

به گفته‌ی او، مجموعه عکس‌های خبری این برنامه ویژه، شامل آثار آلفرد یعقوب‌زاده در لیبی و مصر ۲۰۱۱، مجید سعیدی در لیبی ۲۰۱۱، پویان طباطبایی در  مصر و لیبی ۲۰۱۱، مهدی قاسمی و مهدیه میرحبیبی در سومالی ۲۰۱۱  است. علاوه‌ بر این، مجموعه عکس‌های خلاقه‌ی صمد قربان‌زاده در دو بخش «واقعیت‌های تخیلی» و «کابوس‌های خاکستری» و نیز مجموعه عکس‌های مستند علی گرامی‌فر از کارگران معادن ذغال سنگ و بیماران روانی به‌همراه پروژه گروهی هنرمحیطی (لند آرت) با آثاری از پروانه سبلانی، پریسا رجبیان، تارا گودرزی، حمید نورآبادی، راحله زمردی‌نیا، ساناز غلامی، شهرناز زرکش، عاطفه خاص، فرزانه نجفی، فرشته زمانی، محمد احمدیان‌فر و فایزه فایقی منش و همچنین ویدئوآرت‌هایی از شهرناز زرکش، عاطفه خاص، تارا گودرزی و فرشته عالمشاه در نهمین جشن تصویر سال عرضه شده است.

دبیر جشن تصویر سال افزود، قبل از برگزاری نمایشگاه بخش ویژه تهران در گالری های اختصاصی برج میلاد تصمیم گرفتیم کلیه‌‌ی آثار منتخب در بخش ویژه شهر تهران را به‌صورت اسلاید شو در معرض دید عموم قرار دهیم که از روز ۱۱ اسفند این مجموعه به صورت اسلاید شو در معرض نمایش بازدیدکنندگان قرار گرفته است.

به گزارش دبیرخانه تصویر سال،  از مجموع ۲۸۲۰ نفر شرکت‌کننده در نهمین جشن، بیش از ۹۰۰ نفر به بخش‌های مختلف نمایشگاه تصویر سال و جشنواره فیلم تصویر راه‌یافته‌اند.

در نهمین جشن تصویر سال، برای نخستین‌بار از تکنولوژی جدیدی استفاده شده است که هم از نظر شیوه پخش و نحوه‌ی انتخاب آثار و هم نقش بیننده در مقابل صفحه نمایش، با روش‌های قبلی همچون «پروژکسیون» و یا «اسلایدشو» روی ال‌سی‌دی تفاوت چشم‌گیر دارد؛ این اولین بار در ایران است که در نمایشگاهی از این تکنولوژی دیجیتال استفاده می‌شود. تالار پاییز نیز که بخش اصلی نمایش اینتر اکتیو آثار غیر چاپی در آن جای گرفته است، علاوه بر نمایش آثار مستند بخش آزاد، این امکان را در اختیار مخاطبان قرار می‌دهد که با انتخاب هر یک از بخش‌های مورد نظر، اثر دلخواه خود را در اندازه‌ای بسیار بزرگ‌تر از ابعاد نمایشگاهی مشاهده کنند.

جشنواره فیلم تصویر نیز با نمایش ۲۲۵ فیلم منتخب که شامل فیلم‌های راه‌یافته به بخش آزاد و جوان، گزیده آثار‌ تولیدشده‌ی سه دهه‌ی گذشته با موضوع و لوکیشن شهر تهران و همچنین فیلم‌های برنده‌ی جایزه از جشنواره فیلم شهر را همزمان با نمایشگاه تصویر سال هر روز در سه سئانس در خانه هنرمندان ایران به‌نمایش می‌گذارد.

از دیگر موارد و اتفاقات تازه‌ی این دوره که به مناسبت همزمانی بیستمین سالگرد انتشار نشریه تصویر با نهمین جشن تصویر سال در نظر گرفته شده است شرکتِ بینندگان در جشن تولد ساده و یادگاری تصویر و نیز مرور نمونه‌های بیست سال گذشته نشریه تصویر به‌صورت اینتر اکتیو است که در طبقه اول خانه هنرمندان ایران ارایه می‌شود.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.