نشان عکس سال مطبوعاتی اعتبار خود را از جامعه عکاسی می‌گیرد

نشست خبری دومین دوره اهدای نشان سال عکاسی با حضور حمید فروتن و ابراهیم حیدری در ساختمان شماره ۲ خانه هنرمندان برگزار شد. رئیس انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی در این نشست با اشاره به این‌که ارزش مالی نشان عکس سال مطبوعاتی اهمیتی برای عکاسان ندارد گفت: «در واقع نشان عکس سال مطبوعاتی اعتبار خود را از جامعه عکاسی می‌گیرد.»

به گزارش روابط عمومی انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی، نشست رسانه‌ای دومین دوره اهدای نشان عکس سال مطبوعاتی، با حضور رئیس انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی ایران و جمعی از خبرنگاران پانزدهم اردیبهشت‌ماه در ساختمان شماره ۲ خانه هنرمندان برگزار شد.

ابراهیم حیدری این نشست را با یادی از عباس عطار و منوچهر یگانه دوست که به تازگی درگذشته اند، آغاز کرد و از حاضران خواست به احترام آن ها یک دقیقه سکوت کنند.

حمید فروتن رئیس انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی نیز با اشاره به این‌که این انجمن نهادی مستقل است و بودجه خاصی برای آن در نظر گرفته نمی‌شود، گفت: «بودجه ما از سوی اعضای انجمن تامین می‌شود و انجمن نیز حامی اعضای خود خواهد بود، برای مثال کامبیز نوروزی به عنوان مشاور حقوقی در کنار عکاسان قرار گرفته است و در مواردی که حقوق عکاسان پایمال شود و درخواست خود را با انجمن در میان بگذارند و این درخواست‌ها پیگیری و به آن‌ها کمک خواهد شد.»

فروتن همچنین در ادامه صحبت‌هایش گزارشی از فعالیت‌های یک سال گذشته انجمن ارائه کرد. بر این اساس، انجمن در سال گذشته فعالیت‌های خود را با توجه به محورهای مختلفی از جمله فعالسازی کمیته عضوگیری، پیگیری سهمیه طرح ترافیک عکاسان مطبوعاتی و تدوین اساسنامه و آیین نامه اجرایی نشان عکس سال مطبوعاتی ایران پیگیری کرده است.

او درباره سهمیه طرح ترافیک و جلساتی که با سازمان حمل و نقل در این‌باره برگزار شده است، نیز این‌طور توضیح داد: «در این جلسات که با حضور نماینده وزارت ارشاد و شهرداری به اتفاق به این نتیجه رسیدند که با توجه به حمل تجهیزات گرانقیمت توسط عکاسان و حضور عکاسان خبری برای پوشش حوزه‌های مختلف، این قشر برای دریافت مجوز ورود به محدوده طرح ترافیک در اولویت قرار بگیرند.»

رئیس انجمن با اشاره به این که دومین دوره اهدای نشان عکس سال مطبوعاتی ایران با هدف ایجاد انگیزه و پویایی در جامعه عکاسی از طریق ایجاد یک رقابت حرفه ای برگزار می شود، در معرفی بخش های مختلف نشان عکس سال مطبوعاتی گفت: «امسال جوایز مجموعه عکس و تک عکس در پنج بخش عکس خبری، عکس مستند اجتماعی، عکس ورزشی، عکس محیط زیست و عکس پرتره به علاوه بخش مجزایی برای مالتی مدیا اهدا خواهد شد.»

به گفته او، در هر کدام از این بخش های پنج گانه، در دسته های مجموعه عکس و تک عکس سه نامزد نهایی انتخاب می شود: «از میان این نامزدها، در هر دسته یک مجموعه عکس مطبوعاتی سال و یک تک عکس مطبوعاتی به عنوان برگزیده معرفی می‌شود و دوربین طلایی به آن ها اهدا خواهد شد. در بخش مالتی مدیا نیز که طرفداران بسیاری پیدا کرده است، سه نامزد نهایی انتخاب و نهایتا یک اثر به عنوان مالتی مدیای سال برگزیده خواهد شد؛ به این ترتیب ۱۱ دوربین طلایی در این مراسم اهدا خواهد شد.»

فروتن همچنین داوران دومین دوره نشان عکس سال را این طور معرفی کرد: «داوران امسال محمود کلاری، سیف الله صمدیان، نادر داوودی، پیمان هوشمندزاده، رضا معطریان خواهند بود.»

او در توضیحات تکمیلی در این‌باره گفت: «شورای سیاست گذاری انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی نیز با حضور محمد فرنود، سیف الله صمدیان، رضا معطریان، اسماعیل عباسی و نیوشا توکلیان تشکیل شده است.»

رئیس انجمن عکاسان مطبوعاتی ایران، در ادامه گفت: «بعد از مهلتی که داده شده است یک هفته نیز مهلتی به عکاسان باقی مانده دادیم که تا آن جا که اطلاع داریم بسیاری از عکاسان خبری در این رقابت شرکت کرده‌اند. پس از به پایان رسیدن مهلت ارسال آثار، ۲۵۴ عکاس با ۱۹۵۳ تک عکس و ۱۷۵ مجموعه عکس در این رقابت شرکت کردند که  آمار تفکیکی آن به این شرح است: بخش عکس خبری: ۴۰ مجموعه، ۵۶۶ تک عکس، بخش عکس ورزشی: ۱۶ مجموعه، ۲۶۲ تک عکس، بخش عکس پرتره: ۱۰ مجموعه، ۲۰۳ تک عکس، بخش عکس محیط زیست: ۲۶ مجموعه، ۱۹۵ تک عکس، عکس مستند: ۸۳ مجموعه، ۵۲۲ تک عکس، بخش مالتی مدیا ۱۷ اثر از ۱۰ عکاس به دبیرخانه ارسال شده است. همچنین ۲۰۵ عکس بدون نامگذاری، کپشن نویسی و دسته بندی بودند که از روند داوری حذف شدند.»

همچنین امسال در مراسم اهدای نشان عکس سال بخش تقدیر از پیشکسوتان نیز وجود دارد که فروتن در این‌باره نیز گفت: «در این بخش از سه پیشکوت عکاسی مطبوعاتی به انتخاب کمیته‌ای متشکل از جمعی از عکاسان پیشکسوت و شناخته شده شامل محمد صیاد، سیدعباس میرهاشمی، محسن شاندیز، محمد نوروزی و فرهاد سلیمانی تقدیر خواهد شد.»

او درباره بخش تقدیر ویژه نیز این‌طور توضیح داد: «در این بخش از دکتر اسماعیل عباسی به پاس تلاش ارزشمند و مستمر ایشان در زمینه تدریس، پژوهش، ترجمه و تالیف در زمینه عکاسی تقدیر به عمل خواهد آمد.»

به گفته رئیس انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی، آثار برگزیده نیز به مدت یک هفته در گالری تابستان خانه هنرمندان روی دیوار خواهد رفت: «همزمان با روز برگزاری و اهدای نشان در تاریخ ۲۳ اردیبهشت‌ماه، نمایشگاه آثار برگزیده نیز افتتاح خواهد شد.»

او همچنین درباره حمایت از برگزیدگان نشان عکس سال مطبوعاتی، گفت: «ما به عنوان انجمن صنفی تلاشمان بر حمایت از عکاسان مطبوعاتی است. برگزیدگان نیز می‌توانند برای برگزاری نمایشگاه‌های خود از حمایت انجمن بهره‌مند شوند. انجمن همچنین برای جذب اسپانسرهای غیردولتی نیز تلاش می‌کند و در حال حاضر شرکت ایراسو بخشی از هزینه‌های مراسم را تامین کرده است و در کنار این مراسم جوایز جشنواره عکس موبایلی خود را نیز اهدا خواهد کرد. البته این خود نشان عکس سال مطبوعاتی است که برای عکاسان اهمیت دارد و شرکت‌کنندگان به دنبال جوایز نقدی نیستند. در واقع نشان عکس سال مطبوعاتی اعتبار خود را از جامعه عکاسی می‌گیرد.»

همچنین ابراهیم حیدری، در توضیحات تکمیلی در این‌باره گفت: «آمار برگزاری جشنواره‌های عکاسی در ایران، تقریبا یک رکورد جهانی محسوب می‌شود و سالانه حدود ۳۹۰ جشنواره عکاسی برگزار می‌شود. جذابیت برای شرکت در مسابقات عکاسی دو دلیل دارد، یکی جوایز ریالی آن است و دیگری اعتباری است که یک جایزه دارد. آن‌چه برگ برنده نشان عکس سال مطبوعاتی است اعتبار این جایزه است. البته به این موضوع علاقه‌مندیم که بتوانیم ارزش جوایز مالی را نیز بالا ببریم اما در وهله اول تاییدی که برگزیدگان از طرف انجمن می‌گیرند، اهمیت دارد.»

در ادامه فروتن نیز در پاسخ به یکی از خبرنگاران درباره چاپ کتاب نیز گفت: «اگر منابع مالی تامین شود، حتما کتاب برگزیدگان نیز منتشر خواهد شد. البته این اتفاق سال گذشته محقق نشد اما امسال این موضوع را با داوران نیز در میان گذاشته‌ایم تا در انتخاب عکس‌ها به این‌که کتاب برگزیدگان نیز منتشر می‌شود توجه کنند.»

همچنین با توجه به تاکید خبرنگار دیگری برای تخصصی شدن موضوعاتی که نشان عکس سال و دوربین طلایی دریافت می‌کنند، ابراهیم حیدری توضیح داد: «در حال حاضر رسانه‌ها بسیار عکس محور هستند و جایگاه عکس به درستی در رسانه‌ها تعریف نشده است. ایده انجمن نیز این است که عکاسان بیشتری در رسانه‌ها حضور داشته باشند و حوزه‌های تخصصی را پوشش دهند، البته هنوز این دیدگاه در رسانه‌ها شکل نگرفته است.»

فروتن در پایان این نشست به نکته‌ دیگری اشاره کرد و گفت: «با توجه به تقاضای مکرر از سوی عکاسان برای برگزاری بزرگداشت زنده یاد عباس عطار صورت گرفته است، انجمن صنفی عکاسان مطبوعات ایران در همراهی با این درخواست‌ها فردا شانزدهم اردیبهشت ماه ساعت ۱۸ مقابل ورودی اصلی خانه هنرمندان برای ادای احترام به این عکاس برجسته در کنار دیگر عکاسان خواهد بود.»

عکس ها : فرزاد خبوشانی

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.