محمود عبدالحسینی:یک عکس خوب، نیاز به توضیح ندارد

می گوید:«یک عکس خوب، نیاز به توضیح ندارد.» «محمود عبدالحسینی»، شاید عکس ها را با این دیدگاه از نظر گذرانده است. عبدالحسینی، داور بخش اقتصادی پنجمین جشنواره عکس خبری دوربین.نت است. بخشی که به اعتقاد او یک ژانر جدید در حیطه عکاسی به شمار می آید. عکس هایی که در این ژانر مورد ارزیابی قرار داده، چندان با موضوع اقتصادی، تناسب نداشته است. آغاز این گفت و گو با شوخ طبعی این عکاس همراه است.

عکس ها را چطور دیدید؟
والله، من عکس ها را روی مانیتور دیدم.

پس سئوالم را این طور تصحیح می کنم، عکس ها را چطور ارزیابی کردید؟
در مجموع خوب بود، ولی نسبت به عنوانی که برای آن ها تعیین شده بود، یعنی عنوان عکاسی اقتصادی، عکس های شاخص و موفقی نبود. برخی از این عکس ها می توانست در ژانر مستند اجتماعی ارائه شود و نمره قابل قبولی هم بگیرد، یا مثلا عکسی که با عنوان مستند اجتماعی ارائه شده بود، در بخش سیاسی می توانست موفق باشد. به نظرم به طور کلی در سال های بعدی باید روی عناوین عکس ها تجدید نظر شود.

فکر می کنید این مشکل به برگزارکنندگان جشنواره مربوط است، یا شرکت کنندگان؟
در درجه اول به برگزارکنندگان مربوط می شود. در درجه دوم هم به نظر می آید که شرکت کنندگان در انتخاب عناوین دچار شک و تردید شده بودند. اگر نخواهیم به صورت مستقیم کسی را متهم کنیم، باید بگویم مشکل هم به شرکت کنندگان، هم برگزارکنندگان بازمی گردد.

سوای این نکته، عکس ها چطور بود؟
خوب و قابل قبول بود و نشانگر این نکته که عکاسان نسبت به دوره های قبل پیشرفت داشته اند. فکر می کنم با کارگاه هایی هم که در جشنواره برگزار می شود و افرادی که در رشته های مختلف عکاسی، فعالیت کرده اند در این کارگاه ها به ارائه مباحث به شرکت کنندگان می پردازند، در دوره های بعدی شاهد عکس های بهتری باشیم.
برخی از داوران مطرح می کردند که عکس ها ضعیف است. نظر شما به عنوان کسی که از نمایشگاه بازدید کرده، در این باره چیست؟
اگر بخواهم به طور کلی بگویم، عکس ها را خوب دیدم، اما اگر بخواهم جزء به جزء عکس ها را تحلیل کنم، قابل بحث است که آثار ارسال شده، قوی یا ضعیف بودند. عکس ها از نظر تکنیک های عکاسی و نگاه عکاسانه به موضوعات، موفق نبود و در رتبه نخست قرار نداشت.

به عنوان کسی که داور بخش اقتصادی بودید، عکس های اقتصادی باید دارای چه ویژگی هایی باشند؟
باید نشانگر اقتصاد باشند و تعامل عکاس را با موضوع در آن ها ببینیم. در حقیقت این عکس ها باید با واژه اقتصادی، هماهنگ باشند. مثلا اگر در عکسی، یک نفر یک پاکت میوه، در دست گرفته باشد، این عکس، عنوان اقتصادی را به خود نمی گیرد. یا اگر عکس در فضای صنعتی به ثبت رسیده باشد، به گونه ای که حضور انسان ها در آن مشخص باشد، باید آن را در چهارچوب عکس صنعتی ببینیم، نه عکس اقتصادی. یک عکس خوب نیاز به توضیح ندارد. اگر مخاطب، مقابل آن قرار بگیرد و با عنوان عکس اقتصادی، ارتباط برقرار کند، آن عکس، اقتصادی است. اصولا عکس اقتصادی، شاخه جدیدی است که در این جشنواره مطرح شده.

چقدر این تقسیم بندی عکس اقتصادی را می پذیرید؟
عکاسی، بیش از ۱۳۰ شاخه و زیرمجموعه دارد. تا به حال ژانری با نام ژانر اقتصادی به صورت مستقل تعریف نشده. یکی از خوبی های دوربین.نت این است که بخش های جدید و قابل پذیرشی را مطرح می کند.

برگزاری جشنواره عکس خبری دوربین.نت را چطور ارزیابی می کنید؟
من به عنوان فردی کوچک در جامعه بزرگ عکاسی، هر فعالیتی را که در جهت رشد جامعه عکاسی باشد و همچنین سواد بصری جامعه را ارتقاء بخشد، حمایت و پشتیبانی می کنم. از هر کاری هم که در بضاعتم باشد دریغ نمی کنم. نفس هر حرکتی و در هر شاخه ای می تواند سرمنشاء نمودهای خوب باشد.

اشتراک گذاری

۱ یک پینگ

  1. پینگ بک: Mohamad Tajik » بایگانی » آقا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.