فراخوان کتاب عکس «در حریم حرم»

2
مسوول دبیرخانه کتاب عکس «در حریم حرم» مهلت ارسال آثار برای انتشار در کتاب مصور «در حریم حرم» (قم در گذر زمان) را تا پایان دی ماه سال جاری اعلام کرد.

ابراهیم سلیمانی در گفت وگو با خبرنگاران اظهار داشت: دیار دیرپای (استان) قــم که نامش قرین تاریخ و فرهــنگش پیوندی ناگسـستنی با ذریه نبی مکرم اســلام (ص) دارد، همواره در تاریخ و دوران معاصر بعنوان یکی از مهم ترین قطب های مذهبی و فرهنگی جهان اسلام و تشیع علوی به شمار می آمده است. در کنار این ویژگی بارز؛ اما این خطه از ظرفیت ها و توانمندی های ارزشمندی برخوردار بوده که کمتر شناخته و معرفی شده است.

وی گفت: شهـرداری قـــم در نظر دارد با همکاری جهـاد دانشـگاهی واحد استان قـــم و دیگر سازمان ها و متولیان عرصـه های گوناگــون و با هــدف معرفی در خــور و شایسـته ظرفیت های این کلان شهــر، کتــاب مصــور «در حـریم حــرم» (قم در گذر زمان) را منتشر کند.

سلیمانی اعلام کرد: دبیرخانه اجرایی از مراکز و سازمان ها، مجموعه داران، هنرمندان عکاس و علاقه مندان دعوت می کند تا با ارسال آثار ارزنده خود در این رخداد مهم فرهنگی و هنری مشارکت نمایند.

وی درباره موضوع های این فراخوان گفت: عکس های ارسالی با موضوع های: جاذبه های مذهبی، تاریخی، طبیعی، فرهنگی، هنری، گردشگری، اقتصادی، آموزشی، ورزشی، اجتماعی، آداب و سنن و آیین ها، سیما و منظر شهری شامل بافت های قدیم و جدید، قم در انقلاب اسلامی؛ دفاع مقدس و دیگر موضوع ها و مضامینی که به هر نحو معرف و نماد شاخص و بارزی از (استان) قم باشد، پذیرفته می شود.

سلیمانی افزود: محدودیتی از لحاظ تعداد و نوع آثار وجود ندارد و هر متقاضی می تواند آثار رنگی یا سیاه و سفید خود را (به صورت دیجیتال یا آنالوگ) ارسال نماید.

وی درباره شرایط شرکت در این فراخوان اظهار داشت: آثــار دیجـیتال یا اسکن شده باید با فرمـت TIF و با رزولوشـن ۳۰۰dpi در ابعــاد ۳۰ در۴۰ سانتی‌متر ارسال شود؛ همراه با آثـــاری که به صورت لوح فشرده (CD) ارایه می‌شود‌، باید یک نسخه پرینت‌ مطابق با نسـخه اصلی (سیاه و سفید یا رنگی) ارسال و پشت هر یک برچسب مربوطه الصاق شود؛ بر روی هر لوح فشرده (CD) نــام و نام خـــانوادگی و هـــر عکس را درون لوح فشرده (CD) به ترتیب نام عکــاس + عنوان عکـس نامگذاری شود؛ دبیرخانه اجرایی، ارسال کننده را صاحب اثر می‌شناسد؛ عکس ها نباید به صورت لوله شده و یا با قاب و پاسپارتو ارسال شود؛ آثار باید کاملا مستند بوده و از هرگونه دستکاری یا حک و اصلاحی که جنبه مستند بودن عکس را مخدوش می سازد اجتناب شده باشد؛ همراه با آثار، جدول تقاضای شرکت نیز به طور کامل تکمیل و ارسال شود؛ دبیرخانه اجرایی مسوولیتی در قبال ارسال نامطلوب و آسیب های ناشی از پست را نمی پذیرد و ارسال آثار به منزله قبول مقررات است.

وی گفت: از میان آثار رسیده عکس های مناسب برای چاپ در کتاب انتخاب شده و به هر عکاسی که آثارش پذیرفته شود علاوه بر لوح سپاس و کتاب منتشر شده، در قبال هر عکس انتخاب شده مبلغ یک میلیون ریال اعطا می شود.

سلیمانی با تقدیر و سپاسگزاری از توجه و تعامل مسوولان شهرداری قم و جهاد دانشگاهی واحد استان قم که در تحقق انتشار این کتاب نفیس پیشقدم شده اند، گفت: ان شاءالله بتوانیم در این رویداد ارزشمند و فاخر گامی موثر و تاثیرگذار برداریم.

وی درباره اهمیت عکس خاطرنشان کرد: امروزه تاریخ را عکاسان با عکس های خود به صورت مصور می نویسند و آن را به شکل عینی ثبت و ضبط می کنند.

سلیمانی ابراز امیدواری کرد تا با انتشار این کتاب؛ پژوهشی تصویری و برداشتی مثبت از فرهنگ، آداب و رسوم، ابنیه تاریخی و مذهبی و … استان قم صورت بگیرد و زمینه ای را برای گام های موثر بعدی برای آینده فراهم سازد.

وی با بیان اینکه قم، خاستگاه انقلاب اسلامی ایران است از تمامی عکاسان دعوت کرد تا با ارایه آثار خود، مسوولان انتشار این کتاب را یاری کنند و نظرها و پیشنهادهای خود را در ارایه هر چه بهتر این اثر ماندگار به دبیرخانه این کتاب ارسال و بیان کنند.

وی اعلام کرد: بزودی نشست های تخصصی با عکاسان مختلف استان قم و نیز با حضور دکتر مجتبی آقایی (از عکاسان و استادان بنام دانشگاه)، برای غنی تر شدن این اثر برگزار می شود و مساعدت های لازم نیز برای ثبت عکس های جدید عکاسان با آنها انجام می شود.

سلیمانی همچنین از بیوت آیات عظام، سازمان ها و نهادها، مجموعه داران عکس و … درخواست کرد: عکس های فاخر خود را درباره استان قم به صورت امانت در اختیار این دبیرخانه قرار دهند تا با اسکن آن از بهترین عکس های ماندگار در این اثر بهره برده شود.

علاقه مندان برای کسب اطلاعات بیشتر می توانند به دبیرخانه این کتاب عکس به نشانی قم، خیابان شهیدان فاطمی (دورشهر)، روبروی فروشگاه جانبازان، پلاک ۲۲۲، جهاد دانشگاهی واحد استان قم مراجعه کنند و یا در قم با تلفن ۷۷۴۵۶۵۰ با پیش شماره ۰۲۵۱ تماس بگیرند و یا به نشانی اینترنتی www.aupc-acecr.com مراجعه کنند. انتشار این کتاب با همکاری شهرداری قم و جهاد دانشگاهی واحد استان قم صورت می گیرد.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.