عکاسان دوربین.نت عزاداری های مُجن را به تصویر می کشند

عکاسان دوربین.نت، عزاداری مردم مُجن را در تاسوعا و عاشورای حسینی عکاسی می کنند.
به گزارش دوربین.نت شهر کوهستانی و پلکانی شکل مُجن که در فاصله ۳۳ کیلومتری غرب شاهرود واقع شده همه ساله میزبان هزاران تن از عزاداران حسینی و گردشگران فرهنگی از اقصی نقاط کشور خصوصاً تهران و استان گلستان است که امسال پذیرای عکاسان دوربین.نت خواهد بود.

در این گزارش آمده است، از قدیم الایّام از شب سوم ماه محرّم در صحن دو تکیۀ بزرگ مجن (تکایای بالا و پایین) مقارن با غروب آفتاب مراسم با شکوهی تحت عنوان «چِلچِلا» انجام شده و این آیین تا شب دهم با حضور خادمین و انبوه عزاداران ادامه می یابد. اوج مراسم سوگواری شهر مجن در روز عاشورا جلوه می نماید و مراسم نخل گردانی، حمل علم و پرچم، حرکت نمادین کاروان اُسرا، طفلان مسلم، ذوالجناح و. . از دیگر آیین های معمول در این روز است و زنان و دختران با قرار گرفتن بر روی بام خانه ها نظاره گر اجرای مراسم بوده و اشک ماتم می ریزند. این آیین با اقامۀ نماز ظهر عاشورا و صرف اطعام نذری (بیشتر غذاهای محلّی نظیر نان مجنی و نوعی چلوی مخصوص به نام ترچین (Tarchin) در خانه ها و تکایا به پایان می رسد. به عقیدۀ کارشناسان مردم شناسی سازمان میراث فرهنگی آیینِ چِلچِلا به همراه آیین نخل گردانی در شهر مُجن را می توان از نمونه های پیشنهادی جهت ثبت در فهرست میراث معنوی ملّی و جهانی بر شمرد. که امسال تمامی این مراسم ها توسط عکاسان دوربین.نت به ثبت خواهد رسید.
در این سفر که دو روز ادامه دارد، تمامی عکاسان و علاقه مندان می توانند همراه عکاسان دوربین.نت طبق اولویت ثبت  نام همسفر شوند.
علاقه مندان برای ثبت نام و دیدن عکس های مراسم در سالهای گذشته و همینطور دریافت اطلاعات بیشتر به آدرس http://safar.doorbin.net/ مراجعه کنند.
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.