داوری سومین مسابقه عکاسی از سفره های هفت سین در انتظار تصمیم معاونت هنری

به گزارش روابط عمومی سایت لقمه، دبیرخانه دائمی مسابقات فرهنگی هنری سفره های ایرانی اسلامی، در پایان سومین دوره این مسابقات و  پیرو دستور دکتر سید محمد حسینی، وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی در تاریخ ۱۵ اسفند ماه ۱۳۸۹ و با نظر مساعد معاون امور هنری آن وزارتخانه، این دبرخانه فراخوان  سومین مسابقه عکاسی از سفره های هفت سین، اصلی ترین و یگانه نماد عید نوروز، را با حمایت آن معاونت منتشر و مسابقه را برگزار کرده است که آنچه تا کنون رخ داده به اختصار شرح داده می شود:

  1. فراخوان این مسابقه از تاریخ ۲۷ اسفند ۱۳۸۹ منتشر شد که در مهمترین پایگاه های اطلاع رسانی تخصصی عکاسی و تمامی خبرگزاری های معتبر و رسمی کشور از جمله فارس، ایسنا، ایرنا و سایت های عکاسی، عکس آنلاین، دوربین دات نت، زوم نیوز، چیلیک،  … درج شد.

  2. در این دوره این مسابقه محمدصالح حجت الاسلامی دبیر و سه تن از عکاسان مطرح کشور ، آقایان محمد مهدی رحیمیان، محمد غفوری و شهریار توکلی،  داوری را به عهده دارند.

  3. مهلت ارسال آثار هم تا ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۰ اعلام شده بود که به دلیل استقبال بی نظیر علاقمندان، نیازی به تمدید نبود.

  4. در این مسابقه قریب به ۳۰۰  عکاس با بیش از هزار عکس شرکت کرده اند که پس از انتخاب اولیه قریب به ۸۰۰ عکس در دو بخش تک عکس و مجموعه آماده داوری نهایی هستند.

  5. در این دوره عکاسان مطرحی چون حسن غفاری، فرامرز عامل بردبار، جمشید فرجوند فردا، قاسم شیشه گران، منصوره معتمدی و … شرکت کرده اند. اعضای انجمن عکس نگاه و انجمن های عکس آذربایجان و خراسان رضوی هم حضور قابل توجهی در این مسابقه داشته اند.

  6. نکته جالب توجه در این مسابقه فراگیری آن است و هنرمندانی از تمام استانهای کشور(به غیر از دو استان سیستان و بلوچستان و هرمزگان) و حتی خارج از کشور آثاری را ارسال کرده اند به طوری که ۲۰ قطعه عکس از ایرانیان مقیم امریکا برای این مسابقه ارسال شده است.

  7. فراگیری این مسابقه باعث شده تا گستره محل عکاسی و طبقات اجتماعی مورد عکاسی هم بسیار وسیع باشد. از هفت سین های گسترده در مناطق جنوبی کشور که میزبان اردوهای بزرگ راهیان نور هستند تا جمع خانوادگی هموطنان عزیزمان در کنار این سفره ها در شهر ها و روستاها؛ از سبزه و هفت سین در بوتیک ها و خرید نوروزی و تا مزار گذشتگان و شهداء، از تندیس های بزرگ سفره های هفت سین که توسط شهرداری های شهر های مختلف در میادین نصب شده اند تا سفره هایی که در ابنیه تاریخی گسترده شده اند، همه در بین آثار ثبت و ضبط شده اند .

  8. کیفیت آثار در این دوره از رشد محسوسی برخوردار بوده و انتخاب محدود آثار را بسیار سخت می نماید. این در حالی است که تنوع نگاه هنرمندان به سوژه هم بسیار جالب توجه بود و همین امر سبب شده تا از عکس های آتلیه ای تا مستند اجتماعی در آثار مشاهده شوند.

این در حالی است که علی رغم آمادگی دبیرخانه و هیات داوران برای داوری و اعلام نتایج این مسابقه، تا کنون به دلیل عدم اعلام نهایی میزان بودجه حمایتی وزارت ارشاد از این مسابقه، امکان برگزاری جلسه داوری نهایی پدید نیامده است و دبیرخانه مسابقات فرهنگی هنری سفره های ایرانی اسلامی کماکان منتظر اعلام نظر معاونت هنری است.

گفتنی است این دبیرخانه از سال ۱۳۸۷ در هر سال ۴ مسابقه عکاسی با موضوعات سفره های افطاری، سفره های حسینی، سفره های یلدا و سفره های هفت سین را طراحی و با حمایت بخش های دولتی و خصوصی اجرا کرده است و هم اکنون در حال برنامه ریزی برای برگزاری چهارمین دوره مسابقه عکاسی و خاطره نویسی از سفره های افطاری است. این مسابقات همگی ضمن تاکید بر نگاه هنرمندانه، فرهنگ مذهبی و ملی را محور قرار داده و برگزاری اولین نمایشگاه تخصصی عکس سفره های ایرانی اسلامی را در تابستان در خانه هنرمندان، در کارنامه خود دارد. این نمایشگاه مورد بازدید وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی، دکتر حمید شاه آبادی، معاون هنری، دکتر شالویی مدیرکل هنرهای تجسمی و عده ای دیگر از مدیران این وزارتخانه هم قرار گرفت.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.