راشدی : با بهمن جلالی زندگی کردیم

پایان بخش چهارمین جشنواره دوربین.نت پخش فیلم عکس نا تمام”بهمن جلالی” کاری از تورج ربانی و عمید راشدی بود. فیلم مستندی که در بیست و هفتمین جشنواره فیلم فجرسیمرغ بلورین بهترین فیلم مستند را از آن خود کرد. عکس ناتمام ادای دینی به بهمن جلالی است .این جمله دو فیلمساز جوانی است که زندگی بهمن جلالی را به تصویر کشیده اند. دقایقی را با عمید راشدی  یکی از کارگردان های این فیلم همکلام شدیم که در ادامه می خوانید.

– کمی راجع به روند ساخت فیلم توضیح بدهید. از چه زمانی ایده ساخت چنین مستندی رادر ذهن داشتید؟
 رشته تحصیلی من عکاسی بود و بعد در مقطع فوق لیسانس ادبیات نمایشی را انتخاب کردم. زمانی که من و تورج ربانی در دانشکده هنر و معماری عکاسی می خواندیم بهمن جلالی یکی از اساتید ما بود و شناخت چندانی نسبت به کار وشخصیت او نداشتیم. ضمن اینکه گاهی این اتفاق می افتاد که اطلاعات ما از یکسری چهره های مطرح دنیا به یک نام و اطلاعات نوشتاری یا تصویری از انها خلاصه می شد. با اینکه من وایرج هر دو عکاسی می خواندیم علاقه زیادی به فیلمسازی داشتیم و به دنبال فرصتی بودیم که کارمان را در سینما شروع کنیم و این اتفاق مصادف شد با این ایده و رابطه استاد و شاگردی ما باعث شد که این طرح را با بهمن جلالی مطرح کنیم. در کل من احساس می کنم اگر عکاسی ایران را یک بوم فرض کنیم بهمن جلالی یک لکه بزرگ در وسط این بوم است و همانطور که در فیلم نشان داده شده است بهمن جلالی تمام گونه های عکاسی را تجربه کرده است و خدمات زیادی را در زمینه عکاسی انجام داده است و شاید این فیلم بتواند قسمت کوچکی از خدمات این مرد بزرگ را به جامعه عکاسی نشان دهد. در کل سه سال مراحل تحقیقات وفیلمبرداری و تدوین این فیلم زمان برد.

– وقتی ایده ساخت فیلمتان را با بهمن جلالی در میان گذاشتید چه عکس والعملی نشان داد؟
بهمن جلالی شخصیت جذابی دارد . بسیار انسان صریحی است وبه هیچ وجح اهل تعارف نیست. در ابتدا که مسئله ساخت فیلم را با او مطرح کردیم گفت:شما من را نمی شناسید و ما پاسخ دادیم که ساخت این فیلم برای شناخت بهتر شما است. بعد از آن یکسری مطالب درباره زندگی و کارش را در اختیار ما گذاشت که بهتر او را بشناشیم. و همین اطلاعات به ما کمک زیادی کرد. خوشبختانه بهمن جلالی به ما اعتماد کرد و این فیلم ساخته شد.

– بهمن جلالی تا قبل از ساخت فیلم برای شما فقط یک استاد بود . بعد از ساخت این فیلم چقدر استادت را شناختی؟
ما مدتها با بهمن جلالی زندگی کردیم. هر چند من خودم را عکاس نمی دانم اما چیزهایی از بهمن جلالی آموختم که جزو تجربه های تکرار نشدنی زندگی من است.
-فیلم شما امروز در جشنواره عکس خبری دوربین .نت به نمایش در امد .این جشنواره را چطور دیدی؟
من خوشحالم که این فیلم برای مخاطبانی به نمایش گذاشته شد که یکی از مهمترین اهداف ما بود. یعنی آشنایی عکاسان با زندگی و اثار بهمن جلالی.خوشحالم که در اولین تجربه فیلمسازی ما این فیلم در جشنواره های معتبری به نمایش در امد. هر چند به دلیل عدم حمایت از فیلم های مستند اینچنینی انگیزه کار کردن از فیلمساز گرفته می شود اما به نظر من ناگفته های زیادی درباره شخصیت های برجسته کشورمان وجود دارد که هر کدام از انها می تواند به آثار ماندگاری تبدیل شود.

– و حرف آخر…
تشکر می کنم از تورج ربانی که علاوه بر کارگردانی تهیه کنندگی این اثر را نیز بر عهده داشت و از جشنواره دوربین.نت که پایه گذار حرکت های فرهنگی زیبایی در جامعه هنری است.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.