انتشار «گردش روزگار برعکس است»

13930403000498_PhotoL

خاطرات شفاهی محمدحسین جمال‌زاده که بیش از ۴۰ سال سابقه عکاسی در اراک دارد به کوشش یوسف نیک‌فام منتشر خواهد ‌شد.
این کتاب به زندگی و خاطرات شفاهی محمدحسین جمال‌زاده می‌پردازد که بیش از چهل سال سابقه عکاسی در اراک دارد و مجموعه نفیسی از عکس‌های تاریخ اراک، شخصیت‌ها و چهره‌های ماندگار اراک، ورزشکاران، هنرمندان تئاتر و موسیقی، شاعران، نویسندگان، دانشگاهیان، پزشکان، فرهیختگان اراک و … را در گنجینه خود دارد.
کتاب با عکس‌هایی از دوران مختلف زندگی جمالزاده و تصاویری که او عکاسی کرده است مزین شده است. عکس‌هایی از روزهای تظاهرات انقلاب در اراک، اولین نماز جمعه رسمی در اراک، مدرسه عالی علوم اراک (دانشگاه اراک)، دومین جشن فرهنگ و هنر در موزه چهارفصل اراک، اجرای نمایش «شنل» در تالار نمایش ماشین‌سازی اراک چند نمونه‌ای از آنهاست که در کتاب درج شده است.
جمال‌زاده در بخشی از کتاب درباره چگونگی عکاسی از صفوف تظاهرات بر علیه حکومت پهلوی در اراک چنین می‌گوید: «متأسفانه عکسهای اولیه‌ای را که گرفتم و بیشتر از بندآوردن راه‌ها و آتش‌سوزی‌ها بود، برای خودم نگه نداشتم. مخالفین در خیابان لاستیک آتش می‌زدند و راه‌ها را می‌بستند؛ مستقیم فیلم را می‌فرستادم به تهران برای روزنامه آزادگان و بعضی وقتها روزنامه اطلاعات. بعد از مدتی فکر کردم که چرا فیلم‌ها را می‌فرستم و چه اشتباهی می‌کنم؟ حالا دیگر فیلم‌ها را آرشیو می‌کردم و عکس چاپ شده می‌فرستادم. با دوربین مامیا ۳۳۰c دو لنزه که خیلی سنگین هم بود عکاسی می‌کردم. خیلی وقت‌ها، از صحنه عکس می‌گرفتم و فرار می‌کردم و دیگر نمی‌ایستادم که کتک بخورم، یا کسی کارم داشته باشد. جوان هم بودم و زبر و زرنگ و از در و دیوار بالا می‌کشیدم. فرصتی برای دقت کردن و قاب‌بندی دقیق عکسها نداشتم.»
منبع: فارس

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.