افتتاح «شیرین» شانزدهمین جشن تصویر سال


به گزارش دبیرخانه تصویر سال، از ساعت ۱۶ امروز سوم اسفند ۱۳۹۷، نمایشگاه بزرگ جشن تصویر سال که تمام گالری‌های خانه هنرمندان ایران را دربر گرفته است با ۹۱۱ قاب روی دیوار آغاز شد.
جشن تصویر سال به رسم معمول هر سال با روشن شدن چراغ گالری‌ها آغاز شد؛ اما در مراسمی که در دو تالار شهناز و ناصری برگزار شد، جشنواره فیلم تصویر کلید خورد.
دبیر جشن تصویر سال و جشنواره فیلم تصویر در آیین آغاز جشنواره فیلم تصویر در خانه هنرمندان ایران عنوان کرد: وقتی خستگی شانزده سال از تن به در می‌رود مراسم افتتاحیه‌ی آن هم، همچون همه‌ی دوره‌ها فارغ از تشریفات و تعارفات معمول و رسمی و … باشد.

سیف‌اله صمدیان از شانزده سال برگزاری مستقل جشن تصویر سال گفت و درادامه با اشاره به نمایش فیلم « قصر شیرین» به‌کارگردانی رضا میرکریمی، از این فیلم به عنوان شیرین‌ترین فیلم جشنواره فجر یاد کرد و میرکریمی را کارگردان بالفطره، خلاق و هنری‌ساز دانست.
او از بدعت تهیه عکس از آرشیو فیلم‌های تاریخ سینما هم گفت و یادآوری کرد، با مرمت فیلم‌هایی از تاریخ سینمای ایران که امکان عکاسی به شیوه‌های امروزی نداشتند، ایده مجموعه «عکس‌های عکاسی نشده» از سی و چهارمین دوره جشنواره جهانی فجر شکل گرفت و بدون حمایت حسی و همراهی رضا میرکریمی نه به‌صورت نمایشگاه جنبی جشنواره جهانی فجرارایه می شد و نه در قالب مجموعه سه جلدی کتاب عکس منتشر می‌شد. این مجموعه در گام نخست از فیلم‌های «گاو» به‌کارگردانی داریوش مهرجویی، «ناخدا خورشید» به‌کارگردانی ناصر تقوایی و «باد صبا» به‌کارگردانی آلبر لاموریس در دسترس است.

صمدیان توضیح داد: تصاویر انتخاب شده در این مجموعه برای هر فیلم از حدود یکصدو پنجاه تا دویست هزار فریم با نگاهی عکاسانه انتخاب شده که در هر کتاب حدود ۷۰ تصویر آمده است. آثار موجود در این مجموعه به‌صورت نمایشگاه عکس در دوره‌های سی‌وپنجم و سی‌و ششم جشنواره جهانی فجر در پردیس چارسو و سینما فلسطین به نمایش درآمده بود.

رضا میرکریمی کارگردان سینما و دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر نیز روی سن آمد و گفت: فقط یک ترک [آذری] می‌تواند یک جشنواره را با حفظ چنین کیفیتی شانزده دوره برگزار کند تا جایی که هر سال ما مشتاقانه در انتظار برگزاری جشن تصویر سال و جشنواره فیلم تصویر هستیم.
او در سخنانی کوتاه با اشاره به ایده ناب نمایش عکس‌های عکاسی نشده از فیلم‌های مرمت شده قدیمی از جمله «گاو»، «ناخداخورشید» و «بادصبا» تاکید کرد: انتشار مجموعه‌ی سه جلدی تصاویر منتخب فیلم‌های ماندگار تاریخ سینمای ایران، باعث ماندگاری تصاویری ناب و در دسترس در تاریخ معاصر سینمای ایران شد که تنها کسی [صمدیان] از پس این کار بر می‌آمد که ارزش لحظه را در عکاسی و سینما می‌داند.
میرکریمی اضافه کرد: وقتی داریوش مهرجویی تصاویر منتخب از فیلم «گاو» را دید، بسیار شگفت‌زده شد و گفت خودم هرگز تصوری از چنین مجموعه ارزشمندی نداشتم.

در ادامه این مراسم پس از رونمایی از مجموعه‌ی سه جلدی تصاویر منتخب فیلم‌های ماندگار تاریخ سینمای ایران، این کتاب به‌عنوان هدیه نمادین سی‌وهفتمین جشنواره جهانی فجر از سوی شانزدهمین جشن تصویر سال به دو نوجوان شانزده ساله حاضر در آیین افتتاحیه اهدا شد و حاضران در تالار ناصری به تماشای فیلم «قصر شیرین» نشستند.

به گزارش دبیرخانه تصویر سال، امسال آثار هنرمندان راه‌یافته در بخش جوان به‌صورت مستقل در طبقه نخست خانه هنرمندان ارایه شده‌اند.

در گالری پاییز، واقع در راهروی شرقی طبقه‌ی همکف، عکس‌های خبری، ورزشی و مستنداجتماعی بخش جوانان زیر ۲۵ سال ارایه شده‌اند و گالری زمستان در راهروی غربی خانه، میزبان عکس‌های جوانان زیر ۲۵ سال در بخش نگاهی دیگر و هنر و هنرمندان است؛ تصاویر بخش آزاد هنر و هنرمندان هم در همین گالری روی دیوار رفته است.
اما در طبقه دوم خانه، گالری تابستان به منتخبی از رویدادها مهم سیاسی، اجتماعی و ورزشی ایران و جهان با عکس‌های بخش خبری و ورزشی سال اختصاص داده شده است.
به رسم همیشه نمایشگاه‌های جشن تصویر سال گالری ممیز به کاریکاتور و پوسترهای مدعوین و راه‌یافتگان بخش مسابقه جوانان زیر ۲۵ سال و آزاد دربر گرفته است.
همچنین دربخش گزیده کارتون و کاریکاتورهای مطبوعاتی سال ایران ۱۴۰ اثراز ۶۹ کاریکاتوریست ۱۳ رسانه فعال که همچون سه سال گذشته، به کوشش آروین گردآوری شده است، به‌صورت مالتی‌مدیا از طریق ویدئو پروژکشن روی دیوار است.
تصاویر بخش مسابقه عکس «ایران ما» در پنجمین سال برگزاری که همچون چهار دوره گذشته با آهنگسازی اختصاصی فردین خلعت‌بری همراه است، در کنار نمایش گزیده ای از کاریکاتور و کارتوهای مطبوعاتی در همین گالری از روز دوشنبه ششم اسفند آماده‌ی تماشاست.
اما گالری میرمیران، با هشتاد قاب به «تصویر محرومیت» اختصاص داده شده و ۲۷۵ قاب تصویرهای موبایلی بر دیوار گالری نامی آماده تماشاست.


«تصویر محرومیت» دربرگیرنده‌ی گزیده‌ای از چندین سفر گروهی عکاسان ایرانی به مناطق دورافتاده و محروم است. که با هدف ایجاد بستر حرفه‌ای برای ارتقاء دانش و تجربه عملی عکاسان در ارتباط مستقیم با شرایط زیستی و اقلیمی زندگی اقشار مختلف مردم ایران به‌ویژه در مناطق محروم طراحی و با همراهی و حمایت مالی و معنوی کمیته امداد از سال ۱۳۹۴ آغاز شده است.مدیریت گروه عکاسان این پروژه در دومین سال برگزاری هم با «حیدر رضایی» بوده است.
تصاویر راه‌یافته در بخش مالتی مدیای شانزدهمین جشن تصویر سال نیز در دو نمایشگر مستقر در طبقه دوم در دو بخش آزاد و جوان نمایش داده می‌شوند.
پانزده مجموعه از پروژه‌های شانزدهمین جشن تصویر سال به‌صورت مالتی مدیا از روز دوشنبه ششم اسفند ماه ۱۳۹۷ در گالری نامی ارایه خواهند شد.
جشن تصویر سال و جشنواره فیلم تصویر تا ۲۴ اسفندماه ۱۳۹۷ ادامه دارد.

عکس‌ها:‌لیلا ابراهیمی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.