ارتباط بی واسطه با پرتره ها؛ «برسون» و پرتره هایش

الهام صالح/ دوربین.نت: سوژه، زل زده به دوربین. انگار که مستقیم به چشم های عکاس نگاه می کند. او «جان برجر» است؛ نویسنده، نقاش و منتقد هنر انگلیسی.

اما انگار بیشتر از این که مستقیم به دوربین و عکاس نگاه کرده باشد، مجذوب عکاس شده. عکاس جزو آن گروه از عکاسانی نیست که در عکس هایش، سوژه ها مستقیم به دوربین زل بزنند. اگر چنین اتفاقی رخ بدهد، حتما هدفی در کار بوده؛ هدف این است؛ ثبت دو حالت و وضعیت متقابل که با حالت انقباض عضله ها تفاوت دارد.

عکاس، چنین عکس هایی هم دارد؛ عکس هایی که سوژه به سوی دوربین متمایل شده، درست مانند عکس «فرانک هُروَت» که انگار به سمت دوربین برگشته و بدون مقاومت منتظر شاتر دوربین است.

کتاب، درباره پرتره ها است و این ها تنها پرتره هایی نیستند که عکاس به ثبت رسانده. این عکاس را با پرتره نگاری نمی شناسند، اما تقریبا همه ژانرهای عکاسی و طراحی را تجربه کرده. او «آنری کارتیه برسون» است؛ عکاس فرانسوی که به «پدر فتوژورنالیسم نوین» مشهور است و یکی از بنیانگذاران آژانس عکس مگنوم به شمار می رود.

«ارتباط بی واسطه با پرتره ها»، در واقع نگاهی اجمالی دارد به پرتره نگاری. این کتاب سعی دارد از روش های پرتره نگاری و عکاسی برسون بگوید، اما بیشتر از این که شامل نوشتار باشد، پرتره هایی را شامل می شود که عکاس فرانسوی، آن ها را به ثبت رسانده. بین این پرتره ها می توان چهره ها و نام هایی بسیار آشنا را مشاهده کرد؛ «ازرا پاوند»؛ شاعر آمریکایی، «ویلیام فاکنر»؛ نویسنده آمریکایی و برنده جایزه نوبل ادبیات در سال ۱۹۴۹، «پابلو پیکاسو»؛ هنرمند اسپانیایی، «ژان پل سارتر»؛ فیلسوف فرانسوی، «سیمون دُ بووار»؛ بانوی نویسنده فرانسوی و …

«ارتباط بی واسه با پرتره ها»، با نمایش پرتره های برسون، به بیان اصول پرتره نگاری هم می پردازد و بیشتر بر این نکته تاکید می کند که:«عکاسی چهره، فقط بازنمایی صرف چهره نیست، بلکه پروسه ای است که ذهن عکاس را تسخیر می کند.»

این کتاب به این موضوع اشاره می کند که پرتره ها یک یا چند ویژگی از خصوصیات منحصر به فرد موضوع اصلی را به نمایش می گذارد، اما از قواعد پرتره نگاری نمی گوید، بلکه دربرگیرنده نکاتی است که توسط «ارنست هانس جوزف گامبریچ»؛ مورخ هنر در روند طراحی و عکس های کارتیه برسون مشاهده شده.

«ارتباط بی واسطه با پرتره ها»، ۱۱۵ قطعه پرتره به ثبت رسیده توسط برسون را شامل می شود.

ارتباط بی واسطه با پرتره ها/ آنری کارتیه برسون/ مترجم: کریم متقی/ انتشارات مرکب سفید

ertebate_bivasete_ba_porteha_1

۱ یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.