عکس یادگاری با کفش

الهام صالح/ دوربین.نت: کشتگانی را به ثبت رساند و صحنه هایی را برای تاریخ ماندگار کرد. بین این عکس ها می توان عکاس را هم دید، در حال عکاسی، یا زندگی.
این کلیپ به او اختصاص دارد، به کسی که در راه ثبت حقیقت کشته شد؛ «کاوه گلستان».
با این بخش، یاد او در خاطره ها زنده می ماند و افراد دیگری که یادشان گرامی داشته می شود، کشته شدگان سانحه هوایی اخیر هستند. حاضران به احترامشان یک دقیقه سکوت می کنند. و اینچنین آغاز می شود مراسم اختتامیه دومین مسابقه عکس دونات که توسط آژانس عکس خبری ایران، دوربین.نت، سه شنبه ۲۱ دی در فرهنگسرای سرو برگزار می شود.


عروس کهریزک
می گوید:«پدرم از شیخ الاسلامی های اصفهان بود.» او سفالگر است. آبی پیراهنش بین خاکی تیره سفال ها، خودنمایی می کند. دست هایش در کار گل است، گلدان های سفالی خلق می کند و کلیپ، درباره مشکلات فعالیت حرفه ای اوست. عکس های تکی و دسته جمعی، چهره هایی خندان، زن، مرد، در حالت طبیعی، یا فیگور گرفته. این ها اعضای دونات هستند که در شرایط مختلف عکاسی شده اند و کلیپی درباره آن ها تولید شده. بنری که روی صحنه قرار گرفته، یک موضوع دیگر است که از آن کلیپ تهیه شده. فیلم های کوتاه هم هست، فیلم هایی درباره سفر به ابیانه، یا حتی فیلمی با موضوع دونات، همان بخشی که «احسان رافتی»، مدیر دوربین.نت، از آن به عنوان خوش طعم ترین بخش سایت نام می برد. جشن و سرور را هم نباید نادیده گرفت، اما این جشن در برنامه نیست، بلکه در یک مولتی مدیا به ثبت رسیده. موضوع مولتی مدیا، جشن عروسی گروهی معلولان آسایشگاه کهریزک است و سازنده اش؛ «حسن سربخشیان». این مولتی مدیا، بی اغراق تاثیرگذارترین بخش مراسم اختتامیه دومین مسابقه دونات به شمار می رود.

کفش های باوفا
یک لنگه کفش در کنار سم یک حیوان نجیب، کفش های خاک آلود که معلوم نیست به چه کسی تعلق دارد، کفش های یک سفالگر در حال سفالگری، چکمه های نارنجی یک کودک بین سبزی شالیزار، این ها همان سوژه دومین مسابقه عکس دونات است؛ کفش. همان کفشی که حسین پناهی درباره اش گفت:«باوفاترین جفت های عالم، کفش های آدمیان اند.» عکس های برگزیده مسابقه در کلیپی به نمایش درمی آید. تعداد این عکس ها به ۴۳ عدد می رسد. ۷۸ عکاس با ۲۳۱ قطعه عکس در این مسابقه شرکت کرده اند و اتفاق جالب این که حتی داوران مسابقه هم انتظار دریافت عکس هایی با این کیفیت را نداشته اند. «سعید کیایی»، یکی از داوران این مسابقه، درباره مراحل داوری چنین توضیح می دهد:«داوری در ۳ مرحله صورت گرفت. از ۲۳۱ قطعه عکس ارسال شده به مسابقه، آن هایی که اصول اولیه عکاسی در آن ها رعایت نشده بود، در مرحله نخست حذف شدند. برخی از عکس ها هم از کیفیت بالایی برخوردار بودند، اما به دلیل رعایت نکردن قوانین از دور مسابقه کنار رفتند.» او از داوری مراحل دوم و سوم به عنوان دشوارترین بخش داوری نام می برد. در این میان، آنچه دشوارتر بوده، انتخاب عکس های نفرات دوم و سوم بوده است.

شوخی جدی
این بخش، هیجان انگیزترین بخش مراسم اختتامیه است، حتی اگر اسامی برندگان پیش از اختتامیه در بخش دونات اعلام شده باشد. در دومین مسابقه عکس دونات، ۳ نفر به عنوان شایسته تقدیر شناخته شدند؛ «سیده مریم عبداللهی دمنه»، «داوود ایزدپناه» و «محمد تاجیک». این مسابقه، ۳ برگزیده نیز داشت؛ نفر اول، «حامد مهرآوران»، نفر دوم، «حسین زهره وند» و نفر سوم، «حمید صادقی». در این بخش، مدیر دوربین.نت، درباره دونات می گوید:«دونات، برای ما یک شوخی بود که جدی شد.» او ضمن اشاره به بالغ بر ۶۰۰ عضو دونات، از این بخش به عنوان یک بخش آزمایشی که به نتیجه دلخواه رسیده است، یاد می کند.
رافتی، با رای گیری از حاضران، موضوع «بالکن» را به عنوان موضوع مسابقه بعدی دونات برمی گزیند. قشم، اهواز، کویر مصر و کویرهای شهداد، نیز مکان های سفرهای بعدی آژانس عکس خبری ایران، دوربین.نت است.
مراسم اختتامیه دومین مسابقه عکس دونات، با یک عکس یادگاری به پایان می رسد؛ کلیک. و حاضران، ثبت می شوند. این یک عکس یادگاری است.

عکسها : فاطمه بهبودی

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.