روزشمار فرآیند بررسی رای دادگاه قزوین

nipslogo

با توجه به موج رسانه ای ایجاد شده در فضای مجازی و ایجاد کنش‌ها و واکنش‌های ویژه در میان افراد و تشکل‌های عکاسی و نهادهای هنری در داخل و خارج کشور در ارتباط با ماجرای نقد خلیل امامی به کتاب «قزوین، سرزمین روزگاران» و حواشی آن که از اواخر سال ۱۳۹۲ آغاز و تا انتشار رای صادره از سوی دادگاه عمومی جزایی قزوین ادامه یافت، انجمن عکاسان ایران بر اساس شواهد موجود در این یادداشت برای آگاهی از وجوه مختلف این رویداد و بررسی کارشناسانه آن جهت دفاع از حقوق صنفی عکاسان در کمیته های حقوقی و روابط عمومی نسبت به گردآوری داده ها و اطلاعات اقدام نمود. این روز شمار خلاصه‌ای از بخشی از مستنداتی است که در در مرکز اسناد انجمن عکاسان ایران فراهم آمده و موجود است.
انجمن تا این تاریخ نسبت به انتشار این مطالب اقدام نکرده و فقط در پاسخ به تماس‌های متقابل و گفتگو با عده‌ای از اعضای مدعو کمیته رسانه‌های تخصصی عکاسی به بخش هایی از آن در این مدّت اشاره شده است.

انتشار این روزشمار از طرف دوربین.نت بنا بر تایید یا نفی اتفاقات انجام شده و اظهارنظرها نیست و فقط جنبه اطلاع‌رسانی دارد.

روزشمار فرآیند بررسی رای دادگاه قزوین
۲۸/ مرداد/۱۳۹۳ –  روز سه شنبه  به نقل از روزنامه شرق در یادداشتی از سحر اخوان (سحر آزاد):
سحر اخوان در یادداشتی که در روزنامه شرق منتشر کرده گزارش داده :«به ه‌دنبال انتشار خبر محکومیت دو عکاس قزوینی به ۷۵ ضربه شلاق، مدیرکل اداره میراث‌فرهنگی و گردشگری این استان به‌عنوان شاکی پرونده شکایت خود را از این دو عکاس پس گرفت. «
همچنین مسعود زنده‌روح کرمانی رئیس انجمن عکاسان ایران به شرق گفته است: »برای عکاسان و اهالی هنر این پرسش به وجود آمده که آیا در قانون قضا چنانچه کسی نقدی نوشت باید شلاق بخورد؟«
طی روزهای گذشته خبر شکایت این مسئول فرهنگی از دو عکاس و حکم شلاق برای این دو عکاس بازتاب فراوانی در رسانه‌های فارسی و انگلیسی داشته است.
(خبر در وبلاگ پربیننده  پتاپیکسل (petapixel)  +  خبر در سایت گاردین)  و به نظر می‌رسد همین نکته کمک کرده محمدعلی حضرتی‌ها رضایت خود را از دو عکاس محکوم به شلاق اعلام کند).
جایگاهی که قانون برای شاکی پرونده درنظر گرفته تا “به حرمت اهالی رسانه و به‌منظور پاسداشت اصحاب فرهنگ و هنر” از شکایت خود صرفنظر کند. (و یا نکند.)
http://akskhaneh.com/story/qazvin-sarzamine-rouzegaran-2

متن اصلی خبر در روزنامه شرق به گزارش سحر آزاد:
به‌دنبال انتشار خبر محکومیت دو عکاس قزوینی به ۷۵ ضربه شلاق، مدیرکل اداره میراث‌فرهنگی و گردشگری این استان به‌عنوان شاکی پرونده شکایت خود را از این دو عکاس پس گرفت. چندی پیش شعبه ۱۰۲ دادگاه عمومی قزوین با صدور حکمی اولیه، خلیل امامی و عباس علیپور را که دو عکاس قزوینی هستند، به اتهام «توهین» به مدیرکل اداره میراث‌فرهنگی و گردشگری این استان، به تحمل ۷۵ ضربه شلاق محکوم کرده بود. سایت «صدای قزوین» شکایت محمدعلی حضرتی‌ها، مدیرکل سازمان میراث‌فرهنگی و مشاور فرهنگی استاندار استان قزوین را دلیل صدور این حکم عنوان کرده بود. روز گذشته امین عارف‌نیا، مدیرکل روابط‌‌عمومی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور از رضایت محمدعلی حضرتی‌ها از دو عکاس نامبرده خبر داد.
عارف‌نیا در این‌باره به «شرق» گفت: «آقای حضرتی‌ها به حرمت اهالی رسانه و به‌منظور پاسداشت اصحاب فرهنگ و هنر از شکایت خود صرفنظر و اعلام رضایت کرده است.»
بنا بر این گزارش یکی از این دو عکاس روز چهارشنبه، ۲۲مرداد به سایت «صدای قزوین» گفته بود: «بر اساس حکم اولیه شعبه ۱۰۲ دادگاه عمومی قزوین، من به اتهام توهین، به ۲۵ ضربه شلاق و عکاس دیگر به همین اتهام به ۵۰ ضربه شلاق محکوم شدیم. »
بنا بر گزارش این سایت، به‌نظر می‌رسد این حکم به دلیل انتشار مطالبی صادر شده بود که امامی و علیپور درباره یکی از کتاب‌های حضرتی‌ها نوشته‌اند. حضرتی‌ها کتاب عکسی به نام «قزوین، سرزمین روزگاران» منتشر کرده که این دو عکاس در یادداشت‌های خود ضمن نقد جنبه‌های کیفی و کمی کتاب از نظر صفحه‌بندی، صحافی، طراحی روی جلد و وجوه بصری عکس‌ها همچون انتخاب صحیح دیافراگم، عمق میدان و وضوح به این موضوع نیز انتقاد کرده بودند که این کتاب با هزینه شهرداری قزوین چاپ شده است.
به‌دنبال این یادداشت‌ها، مدیرکل میراث قزوین هم از آنها شکایت کرده بود.
به‌دنبال اعلام رضایت شاکی پرونده از دو عکاس، مسعود زنده‌روح‌کرمانی، رییس انجمن عکاسان ایران که پیش‌تر از پیگیری این موضوع در دایره حقوقی این انجمن خبر داده بود، به «شرق» گفت: «ما خیلی خوشحالیم که رضایت انجام شده و از این مساله استقبال می‌کنیم؛ با این حال تمایل داشتیم بدانیم این حکم به چه‌واسطه‌ای داده شده و آیا صرفا به‌واسطه نقد این حکم صادر شده یا دلیل دیگری دارد؟»
زنده‌روح در ادامه افزود: «برای عکاسان و اهالی هنر این پرسش به وجود آمده که آیا در قانون قضا چنانچه کسی نقدی نوشت باید شلاق بخورد؟»
رییس انجمن عکاسان ایران، با بیان اینکه باید در قانون در قبال نقد، قانونی شفاف وجود داشته باشد، تاکید کرد: «دایره حقوقی انجمن قضاوتی درباره این حکم نمی‌کند؛ با این حال مایل است قاضی پرونده دلیل یا دلایل خود را از صدور این حکم اعلام کند. »
http://sharghdaily.ir/Default.aspx?NPN_Id=478&pageno=11

۳۰/ مرداد/۱۳۹۳ – ارسال مدارک توسط خلیل امامی به ایمیل ساعد نیک ذات عضو هیات مدیره انجمن عکاسان ایران:
طی تماس تلفنی میان خلیل امامی و ساعد نیک ذات، در پی درخواست ساعد نیک ذات از خلیل امامی مبنی تنظیم وارسال درخواست کتبی مبنی بر پیگیری حقوقی انجمن، خلیل امامی  پس از دریافت و ابلاغ دادنامه فقط یک نسخه از مدارک ذیل را با فورمت های (word-PDF-jpeg) برای آگاهی اعضای هیات “مدیره انجمن عکاسان ایران” ارسال می‌کند:
دادنامه به تاریخ صدور ۰۴/۰۵/۱۳۹۳
روی جلد کتاب “قزوین سرزمین روزگاران”
متن نقد خلیل امامی
متن نقد میرکمال مصطفوی
متن نقد عباس علیپور

On Sunday, August 24, 2014 11:16 AM, saed nikzat <saed      @yahoo.com> wrote:
On Thursday, August 21, 2014 11:13 PM, Khalil Emami <khalil         @gmail.com> wrote:
سلام
ممنون از پیگیری شما / لطفآ فایلهای پیوستی را دریافت نمایید
ارادت فراوان
Khalil Emami
Photographer
+۹۸(۰)۹۱۲ ۳۸۱ – –۶

مدارک پیوست در ایمیل مذکور  توسط ساعد نیک ذات در اختیار دبیرخانه انجمن قرار گرفت تا برای پیگیری در اختیار کمیته حقوقی قرار داده شود.
۳/ شهریور/۱۳۹۳  – جشنواره عکس اراک:
طرح مسئله صدور حکم دادگاه قزوین از سوی مهدی وثوق نیا با مسعود زنده روح کرمانی و درخواست پیگیری و واکنش انجمن نسبت به صدور این حکم و دلجویی از عکاسان قزوینی مبنی بر اینکه انجمن نیز در پی محکوم کردن حکم شلاق آنان است.

۹/ شهریور/۱۳۹۳
جلسه هیات مدیره انجمن:
طرح مسئله، ارسال مدارک توسط خلیل امامی، مذاکرات اراک و مصاحبه با روزنامه شرق از سوی مسعود زنده روح به اطلاع اعضاء رسید و منجر به تصمیم اعضای حاضر در جلسه مبنی برانجام موارد زیر گردید:
الف- محول شدن بررسی ابعاد حقوقی آن به کمیته حقوقی به سرپرستی سعید دستوری
ب – برقراری ارتباط با طرفین دعوی و دعوت به گفت و گو با ایشان جهت مصالحه در جلسه آینده هیات مدیره ( با اتکاء به بررسی سوابق، کم و کیف موضوع و بر مبنای شواهد رسانه ای) به کمیته روابط عمومی به سرپرستی  محمد مهدی رحیمیان
۱۱/ شهریور/۱۳۹۳  – تماس تلفنی محمد مهدی رحیمیان عضو هیات مدیره انجمن عکاسان ایران با مهدی وثوق نیا:
برای دریافت شماره تلفن‌های خلیل امامی و عباس علیپور با مهدی وثوق نیا تماس گرفته شد. ایشان با استقبال از این حرکت انجمن، این عمل را موجب دلگرمی عکاسان دانست و اظهار داشت فقط شماره تلفن خلیل امامی را می تواند در اختیار قرار دهد و شماره ای از علیپور ندارد.

۱۱/ شهریور/۱۳۹۳
تماس تلفنی محمد مهدی رحیمیان با خلیل امامی:
اولین تماس از سوی کمیته روابط عمومی با یکی از طرفین دعوی مبنی بر درخواست برای حضور در تهران و شرکت در جلسه هیات مدیره برای گفت و گو و پاسخ گویی به ابهامات موجود در اخبار و نقل قول های این مسئله به همراه محمد حضرتی ها و یا فقط به اتفاق عباس علیپور، در پایان مکالمه تلفنی قرار بر آن شد تا  خلیل امامی پس از تماس و هماهنگی با عباس علیپور، دبیرخانه و  انجمن روابط عمومی را در جریان زمان برگزاری جلسه بگذارند.

۱۲/ شهریور/۱۳۹۳
تماس تلفنی محمد مهدی رحیمیان با محمد حضرتی ها:
در تماس با مرکز مخابرات شهر قزوین شماره تماس اداره کل میراث فرهنگی و ایرانگردی استان دریافت شد. در تماس با دفتر مدیرکل این اداره مدیر دفتر ایشان اظهار داشت که آقای حضرتی ها در ماموریت هستند و پنجشنبه یا شنبه آینده می آیند و با روابط عمومی انجمن در تماس خواهند بود.

۱۳/ شهریور/۱۳۹۳
تماس تلفنی محمد حضرتی ها با محمد مهدی رحیمیان:
صبح پنجشنبه محمد حضرتی ها با روابط عمومی انجمن تماس گرفت و ماجرای میان خود و عکاسان قزوینی را با ذکر جزئیات آن و سوابق پیش از آن توضیح داد. در پاسخ از وی درخواست شد تا در صورت امکان برای گفت و گو و تکمیل شرح پرونده و پیشبرد مصالحه آمیز ماجرا در یکی از جلسات آینده هیات مدیره شرکت کند. حضرتی‌ها موافقت کرد و خواستار اعلام هماهنگی زمان برگزاری جلسه از سوی انجمن شد.

۱۳/ شهریور/۱۳۹۳
تماس تلفنی محمد مهدی رحیمیان با سعید دستوری عضو هیات مدیره وسرپرست کمیته حقوقی انجمن عکاسان ایران:
موضوع و موارد گفتگو با حضرتی‌ها برای سعید دستوری سرپرست کمیته حقوقی توضیح داده شد و ایشان با دعوت از وی برای حضور در اولین جلسه در روز یکشنبه آینده استقبال کرد. مسعود زنده روح نیز موافقت کرد و قرار شد روز یکشنبه جلسه با حضور حضرتی‌ها زودتر از زمان اعلام شده در دستور جلسه  تشکیل شود تا زمان کافی برای بحث پیرامون این موضوع و دستورجلسه در اختیار اعضای حاضر و کمیته حقوقی باشد.

۱۵/ شهریور/۱۳۹۳
تماس تلفنی با محمد حضرتی ها توسط محمد مهدی رحیمیان و ارسال دعوت نامه از طریق پیامک:
در تماس تلفنی جلسه روز یکشنبه در تهران از سوی حضرتی‌ها مورد تایید قرار گرفت و دعوت نامه از طریق پیامک فرستاده شد:
سلام، جناب آقای حضرتی ها پیرو گفت و گوی انجام شده در روز جاری، بدینوسیله از شما دعوت می شود تا در جلسه آینده انجمن عکاسان ایران حضور به هم رسانید. زمان: یکشنبه۱۶ شهریور ساعت ۱۷:۳۰
۴ سپتامبر ۲۰۱۴ ساعت ۳:۲۱ بعدازظهر

۱۵/ شهریور/۱۳۹۳
پاسخ و پیامک محمد حضرتی ها به دعوت نامه:
درود و ارادت
با سپاس فراوان خدمت می رسم.
۴ سپتامبر ۲۰۱۴ ساعت ۴:۲۵ بعدازظهر

۱۵/ شهریور/۱۳۹۳
نظر کمیته حقوقی:
کمیته حقوقی انجمن پس از بررسی شواهد پرونده و رای صادره از دادگاه عمومی جزایی قزوین و پیش از حضور احتمالی  طرفین دعوی در تهران و حضور در جلسه هیات مدیره انجمن، نتیجه را به شرح زیر کتباً به اعضای هیات مدیره و بازرسان انجمن اطلاع داد:

با بررسی راُی شماره  ۹۳۰۹۹۷۲۸۱۲۵۰۰۴۰۷ مورخ ۳/۵/۹۳ صادره از دادگاه عمومی جزایی قزوین در خصوص شکایت آقای محمد حضرتی‌ها علیه آقایان عباس علیپور بعنوان مباشر و خلیل امامی بعنوان معاون جرم به اتهام توهین به اشخاص عادی و معاونت در توهین و محکومیت متهمین و تعیین مجازات شلاق برای نامبردگان، همچنین بررسی مستندات مربوطه، نظر کمیته حقوقی انجمن عکاسان ایران به شرح ذیل اعلام می‌گردد:

نامه آقای عباسپور از نظر این کمیته توهین آمیز و موجب هتک حرمت و تعدی از نقد کارشناسانه است و حرکت آقای خلیل امامی مبنی بر انتشار نامه در وبلاگ از مصادیق تسهیل عمل مجرمانه تلقی می گردد.

راُی دادگاه عمومی جزایی قزوین نیز به هیچ عنوان محکومین را به دلیل نقد کتاب شاکی مجرم نشناخته و عمل ایشان را توهین به اشخاص عادی قلمداد و همین اتهام قبل از صدور راُی به متهمین تفهیم شده است.

این راُی بطور کامل با اصول حقوقی، قانون، شرع و انصاف منطبق است. چیزی که متاُسفانه و با برداشت عجولانه افکار عمومی، حکم دادگاه مبتنی بر مجازات شلاق، مستند به نقد آقای خلیل امامی تلقی و در مقابل آن موضع گیری شده حال آنکه نقد آقای امامی اصولاً جزء مستندات راُی نبوده است.

این کمیته ضمن اعلام نظریه خود به شرح فوق بمنظور تنویر افکار عمومی، از آنجاییکه طرفین دعوی از هنرمندان عکاس کشور هستند ضمن انتظار از جامعه هنری به رعایت حقوق اشخاص و احترام متقابل و پرهیز از هر گونه توهین و هتک حرمت و با دفاع از نقدهای کارشناسانه و سازنده، آمادگی خود را حسب وظیفه برای حلو فصل مسالمت آمیز اختلاف به شرط درخواست طرفین دعوی اعلام می‌دارد.

سعید دستوری
سرپرست کمیته حقوقی
انجمن عکاسان ایران
۱۵/۶/۱۳۹۳

۱۶/ شهریور/۱۳۹۳
جلسه ۱۴۵هیات مدیره:
جلسه با صحبت های محمد حضرتی‌ها پیرامون سوابق و جزئیات پروژه کتاب وسوابق پرونده و مواردی مانند نحوه ارجاع پروژه‌های شهرداری قزوین به عکاسان، عقد قراردادها و ضرورت آماده سازی کتابی در بازه زمانی کوتاه برای تابستان۱۳۹۲ به سفارش شهرداری قزوین از مناظر طبیعی، معماری، شهر و استان قزوین اشاره شد.
پس از ترک جلسه توسط محمد حضرتی‌ها و بررسی مجدد نظر کارشناسانه کمیته حقوقی مقرر شد تا پیش از حضور خلیل امامی و عباس علیپور در جلسه هیات مدیره و یا در نشست کمیته حقوقی و استماع اظهارات ایشان و انجام مصالحه نهایی طرفین دعوی، نظر کمیته حقوقی توسط روابط عمومی منتشر نشود.

۲۰/ شهریور/۱۳۹۳
تماس تلفنی محمد مهدی رحیمیان با خلیل امامی:
در ۱۰ دقیقه تماس تلفنی با تلفن همراه آقای خلیل امامی از ایشان و آقای علیپور دعوت کردم تا برای حضور در یک جلسه مشترک با آقای حضرتی‌ها در صبح یکی از روزهای سه شنبه یا چهارشنبه هفته آینده قرار بگذاریم. در این مکالمه به آقای امامی پیشنهاد می‌شود:
برای یک قرار حضوری منجر به یک تفاهمنامه (مکتوب) در حضور کارشناسان کمیته حقوقی انجمن برای انجام این مصالحه اقدام کنیم تا مجدداً رسانه ها ناخواسته به ماجرا دامن نزنند و حرف وسخنی نقل وگفته نشود و استناد همه به این تفاهمنامه باشد. از یک سوی در اینجا استناد قاضی و رای دادگاه به نقد شما نیست و از سوی دیگر پیشینه این شکایت و تاریخ صدور راُی دادگاه پیش از انتصاب ایشان (حضرتی‌ها) به پست مدیر کلی میراث فرهنگی استان قزوین است وسازمان میراث فرهنگی نمی‌بایست در این موضوع ورود پیدا می کرد.

۱۹/ شهریور/۱۳۹۳
تماس تلفنی از دفتر معاون حقوقی وپارلمانی سازمان میراث فرهنگی با محمد مهدی رحیمیان:
آقای دلبری خواستار مصالحه طرفین دعوی به حکمیت انجمن عکاسان ایران بودند، به ایشان پیشنهاد کردم چون موضوع دعوی و تاریخ اعلام راُی دادگاه پیش از انتصاب آقای حضرتی ها است و پروژه کتاب به سفارش شهرداری قزوین در تابستان۹۲ و در دولت دهم بوده است. اصولاً ارتباطی با سازمان ندارد و با توجه به شواهد و جوّ موجود در بعضی از  رسانه های پر مخاطب کشور که عنوان اخبارشان مانند این نمونه است:

قبول دارم که نقدهای نابجا هم در قزوین امروز منتشر می شود
تاریخ انتشار : شنبه ۲۱م اردیبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۴۲کد خبر : ۳۳۸۸۷تعداد بازدید : ۵۷۵
http://sobheqazvin.ir/public/todaynews-33887.aspx

حکم ۷۵ ضربه شلاق برای دو عکاس قزوینی
۲۵ مرداد ۱۳۹۳ دراخبار عکاسی, تیتر یک

۷۵ ضربه شلاق برای دو عکاس قزوینی
http://www.isna.ir/fa/news/93052713994
دوشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۳ – ۱۲:۳۱

۷۵ ضربه شلاق به دلیل انتقاد از مشاور استاندار قزوین
http://sedayeqazvin.ir/Pages/News

آتشی بود در این خانه که کاشانه بسوخت*
نگرانی اهالی هنر قزوین از احکام صادره برای عکاسان
http://sedayeqazvin.ir/Pages/News-13490.aspx

خلیل امامی عکاس محکوم به شلاق:
نقد ما به حضرتی‌ها توهین آمیز نبود
http://chn.ir/NSite/FullStory/News/?Id=111923&Serv=0&SGr=0

ترجیحاً مدیران میراث فرهنگی پیرامون این موضوع مصاحبه نکنند و بیانه ای نیز صادر نکنند تا ما بتوانیم در شبکه های مجازی و رسانه هایی که هرروز مصاحبه می کنند، به جمع آوری امضاء می پردازند و کمپین تدارک می بینند تا خبری داغ از این موضوع تولید کنند را ترغیب کنیم تا اندکی التهاب موجود را کاهش دهند. با امید به اینکه با همراهی و همکاری طرفین دعوی این تفاهم  ومصالحه هر چه زودتر عملی شود.

۲۰/ شهریور/۱۳۹۳
تماس تلفنی محمد مهدی رحیمیان با محمد حضرتی ها و ارسال پیامک:
سلام جناب آقای حضرتی ها درتماس با آقای امامی موافقت ایشان را برای عقد تفاهنامه مرضی الطرفین و برگزاری جلسه مشترک در کمیته حقوقی جلب کردم. زمان برگزاری جلسه را هماهنگ نمایید. “رحیمیان”
۱۱ سپتامبر ۲۰۱۴ ساعت ۱۲:۳۳ بعدازظهر

۲۰/ شهریور/۱۳۹۳
پاسخ محمد حضرتی ها و ارسال پیامک:
درود و ارادت
با سپاس از حسن تدبیر شما و همکاران محترم، هر وقت بفرمایید خدمت می رسم.
۱۱ سپتامبر ۲۰۱۴ ساعت ۴ بعدازظهر

۲۰/ شهریور/۱۳۹۳
تماس تلفنی محمد مهدی رحیمیان با سعید دستوری:
هماهنگی با سعید دستوری برای تدوین تفاهمنامه و تعیین زمان جلسه در یکی از روزهای هفته از ساعت ۱۰ صبح تا ۱۲ در مکان دفتر انجمن که برای این نشست توسط دبیرخانه هماهنگی لازم انجام شود.

۲۴ / شهریور/۱۳۹۳
تماس تلفنی دبیرخانه انجمن عکاسان ایران با خلیل امامی:
دوشنبه ساعت  ۱۱:۰۰ صبح تماس با خلیل امامی برای تایید زمان جلسه روز چهارشنبه،
ایشان اظهار داشتند: برای روز چهارشنبه وقت ندارم.
در هماهنگی بعدی قرار شد جلسه در روز یکشنبه ۳۰ شهریور تشکیل شود.

۲۵ / شهریور/۱۳۹۳
تماس تلفنی دبیرخانه با خلیل امامی:
سه شنبه ساعت ۱۰:۳۰ در پاسخ به دعوت برای روز یکشنبه
خلیل امامی گفت: من تا یکی دو ساعت دیگربه شما برای جلسه روز یکشنبه خبر می دهم.
تا عصر و پایان وقت اداری(ساعت۱۷:۰۰)  با تلفن همراه ایشان تماس گرفته شد و ایشان پاسخ شماره گیری های مکرر تلفنی از سوی دبیرخانه انجمن را نداند.

۲۶ / شهریور/۱۳۹۳
تماس تلفنی دبیرخانه با خلیل امامی:
الف- چهارشنبه ۱۰:۰۰ صبح خلیل امامی در پاسخ به تایید قرار برای روز یکشنبه آینده گفت:
دیشب جلسه مشترک داشتیم و قرار است هر دو طرف شکایت را فردا پنجشنبه پس بگیریم.
روز یکشنبه آقای علی پور در سفرهستند و لزومی برای تشکیل جلسه و حضور در کمیته حقوقی انجمن نمی بینیم.
ب- چهارشنبه ۱۰:۱۰ صبح محمد حضرتی‌ها نیز خبر جلسه بعد از ظهر روز گذشته (سه شنبه) را تایید کرد.
ایشان در تماس دیگری با محمد مهدی رحیمیان اضافه کرد به دعوت آقای مسعود امیرلویی در مکان دفتر مجله عکس با حضور آقایان حسین رحمانی، خلیل امامی و عباس علیپور این جلسه تشکیل شد و مسعود امیرلویی تاکیید براین داشت که با وقایع پیشین و آنچه بر این جریان گذشته است کاری نداشته باشیم و امروز تلاش در انجام تفاهم داشته باشیم. محمد حضرتی ها در پاسخ اظهار داشت بدون بررسی سوابق که نمی شود، اگر ما هم به سوابق نپردازیم شما در گزارشتان خواهید پرداخت که آنان(مسعود امیرلویی و حسین رحمانی) اظهار داشتند که به گذشته این موضوع  نخواهند پرداخت و گزارشی از مشروح مذاکرات امروز در نشریه عکس منتشر نخواهد شد. حضرتی ها گفت: با حضور در این جلسه و پس گرفتن شکایتم حسن نیت خودم را ثابت کردم.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا حاصل این نشست مصالحه آمیز به عقد تفاهمنامه‌ای منجر گردید وآیا این تفاهمنامه منتشر خواهد شد؟
اظهار داشت: خیر تفاهمنامه‌ای به امضاء طرفین نرسید و فقط قرار شد هر دو طرف شکایتشان را پس بگیرند و ماجرا پایان یابد.

۲۹ / شهریور/۱۳۹۳
انتشار خبر پایان مصالحه آمیز دادگاه قزوین از سوی روایط عمومی انجمن:
این خبر پس از آگاهی از نتایج مذاکرات منجر به مصالحه انجام شده از سوی طرفین دعوی در مجله عکس، تهیه و جهت اطلاع طرفین  و بعضی از رسانه های تخصصی عکاسی ارسال شد.

این خبر بر مبنای شواهد و مستندات زیر آماده و تنظیم شد:
الف –  با رویکرد حقوقی وعنایت به راُی دادگاه عمومی جزایی قزوین
ب –  برمبنای نظر کارشناسی کمیته حقوقی انجمن عکاسان ایران
ج –  پیگیری‌های مسعود زنده روح کرمانی رئیس و سایر اعضای هیات مدیره  انجمن عکاسان ایران با تشکیل کارگروه هایی برای پیگیری موضوع.
د –   مساعدت مسعود امیرلویی و حسین رحمانی در مجله عکس
ه –   تلاش های انجمن صنفی عکاسان مطبوعات مبنی بر اینکه طرفین دعوی شکایت خود را از دادگستری پس گرفته و حکمیت انجمن صنفی عکاسان مطبوعات را با این قید که موضوعی صنفی و درون‌گروهی است و ربطی به سازمان میراث فرهنگی ندارد بپذیرند.
این مورد در جلسه ای با حضور محمد علی حضرتی‌ها درموسسه مطبوعاتی ایران و با حضور کاووس صادقلو رئیس هیات مدیره انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی انجام شد.

با پس گرفتن شکایت‌ها و مختومه شدن پرونده
حکم صادره در باره‌ی خلیل امامی و عباس علیپور اجرا نخواهد شد
در پی انتشار یادداشتی توهین آمیز علیه یکی از عکاسان کشور و طرح شکایت او در محاکم دادگستری که به محکومیت دو عکاسِ نویسنده و منتشر کننده آن یادداشت منجر شد و صدور این حکم در دادگاه بدوی (که قابل تجدید نظر نیز بود) در فضای رسانه‌های مجازی داخلی و خارجی انعکاس نسبتاً گسترده‌ای یافت؛ از سوی کارشناسان کمیته حقوقی انجمن عکاسان ایران، ‌انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی و مجله عکس به منظور جلوگیری از سوء استفاده‌های بیشتر و حل مساله در فضایی صنفی و خارج از غوغا سالاری،‌ اقدام به گفت و گوهای چندی با طرفین ماجرا نموده و خواستار پایان یافتن آن شدند.
این میانجیگری و وساطت مشفقانه به پس گرفتن شکایت‌ها و مختومه شدن پرونده انجامید و به این ترتیب حکم صادره در باره‌ی خلیل امامی و عباس علیپور اجرا نخواهد شد.
گفتنی است: تمامی مراحل طرح دعوی، دادرسی و ابلاغ دادنامه پیش از انتصاب محمد علی حضرتی به عنوان مدیر کل میراث فرهنگی استان قزوین صورت گرفته بود که در فضای رسانه‌ای به شکل شکایت مدیر کل میراث فرهنگی علیه دو عکاس منتشر شده بود.

همزمان با ارسال این متن از سوی محمد مهدی رحیمیان برای خلیل امامی طی یک تماس تلفنی، ارسال این خبر به ایمیل ایشان اطلاع داده شد و قرارشد پس از دریافت این ایمیل، روابط عمومی انجمن را مطلع نمایند.

۲۹ / شهریور/۱۳۹۳
پاسخ و ایمیل خلیل امامی به روابط عمومی انجمن:
سلام آقای رحیمیان
این خبر مورد تایید اینجانب و آقای علیپور نیست. لطفآ از انتشار آن خودداری نمایید.
شایسته است اجازه دهیم روابط عمومی مجله عکس خبر را تنظیم و منتشر نماید.
با احترام
خلیل امامی

پس از ساعتی ایشان در تماسی اظهار داشتند که پیش از بارگذاری توسط سایت انجمن، ظاهراً سایت عکاسی پیش از دیگران خبر را در این سایت منتشر کرده است.
وی در ادامه اظهار داشت که لحن این خبر مورد تایید ما نیست و باید منتظر ارسال خبر از سوی روابط عمومی مجله عکس باشیم.
در ادامه ایشان ایمیل انجمن را این گونه پاسخ دادند و خواستار حذف خبر مذکور شدند:

مسئولین محترم انجمن عکاسان ایران​
​​با سلام
در رابطه با خبر « با پس گرفتن شکایت‌ها و مختومه شدن پرونده/ حکم صادره در باره‌ی خلیل امامی و عباس علیپور اجرا نخواهد شد​» که در تاریخ ۲۹ شهریور ۹۳ بر روی وبسایت انجمن عکاسان ایران​ قرار گرفت، به اطلاع می رساند که خبر مذکور مورد تایید اینجانب و آقای عباس علیپور نیست.
لذا خواهشمندیم نسبت به حذف خبر فوق از وبسایت یاد شده​ اقدام و خبر منتشره توسط روابط عمومی نشریه عکس جایگزین آن شود

متن خبر منتشره توسط روابط عمومی نشریه عکس بدین شرح است:

رفع سوء تفاهم بین عکاسان قزوینی
به گزارش روابط عمومی نشریه عکس، به دعوت نشریه عکس، محمد علی حضرتی، ‌خلیل امامی و عباس علیپور روز سه شنبه ۲۵ شهریور ماه سال جاری در نشستی در دفتر این نشریه حضور پیدا کردند. در این نشست که با حضور سردبیر و تنی چند از همکاران نشریه عکس برگزار شد، مسائل پیش آمده بین دو طرف مطرح و نهایتآ پس از چند ساعت بحث و گفت‌وگوی سازنده، سوءتفاهم به وجود آمده رفع و بنا شد طرفین از ادامه دعوی صرف نظر نمایند.
متعاقب این اتفاق، عکاسان دو طرف ماجرا در روزهای پنجشنبه ۲۷ و شنبه ۲۹ شهریور ماه جاری با حضور در مراجع قضایی شکایت خود را به طور رسمی پس گرفتند و ماجرا پایان یافت.
سوء تفاهم به وجود آمده بین عکاسان قزوین که به دنبال انتشار کتاب«قزوین سرزمین  روزگاران» و انتشار نقد و مجادله قلمی بین عکاس و منتقدان آن به وجود آمده بود، در نهایت منجر به شکایت طرفین از هم و صدور حکم شلاق از سوی مراجع قضایی بر علیه دو منتقد کتاب شده بود که انعکاس بسیاری در رسانه ها داشت و هم‌چنین باعث ایجاد کمپین‌هایی در فضای مجازی شده بود.
با احترام
​​خلیل امامی

پس از دریافت این دو ایمیل:
روابط عمومی انجمن برای رفع هر گونه سوء تعبیر و به احترام خواسته خلیل امامی و عباس علیپور چگینی (در اقدامی غیر معمول و کم سابقه) خبر بارگذاری شده را از روی وبسایت انجمن حذف کرد.

۸ / مهر/۱۳۹۳
عدم ارسال خبر رسمی از سوی روابط عمومی مجله عکس:
تا این تاریخ  رسماً از سوی مجله عکس خبری مبنی برمصالحه برای انجمن عکاسان ایران ارسال نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.