گفت‌وگو با وحیدسالمی

عکاس خبرگزاری آسوشیدپرس در دومین کارگاه تخصصی جشنواره 
با بینش عمیق تر عکس های بهتری می توان گرفت
 
کارگاه تخصصی(وحید سالمی)عکاس خبرگزاری آسوشیتدپرس در سومین  روز جشنواره با حضور تعداد زیادی  از عکاسان و علاقه مندان در فرهنگسرای رسانه برگزار شد.به گزلرش ستاد خبری چهارمین جشنواره دوربین.نت وحید سالمی در ابتدای این نشست به برخی از ابتدای ترین موضوعات در عکاسی خبری اشاره کرد و گفت: من معتقدم یکی  از ارکان اساسی عکاسی خبری داشتن روانشناسی نفوذ است به این معنا که عکاسان خبری طبعا به واسطه کارشان با افراد مختلفی از هر قشر و ملیتی برخورد می کنند وبرای گرفتن یک عکس خوب باید با آنها ارتباط برقرار کنند.
سالمی در ادامه افزود: متاسفانه در برخی جوامع به لحاظ وجود فضای بسته و وجود عقاید ومذاهب خاص گاهی نمی توان با ازادی عمل زیادی عکاسی کرد.اما  اگر راه نفوذ در بین اقشار مختلف  را یاد بگیریم راحت تر عکاسی خواهیم کرد.و یا می توانیم رفتاری از خودمان نشان دهیم که عکس العمل مثبت طرف مقابلمان راه به همراه داشته باشد.

عکاس خبرگزاری آسوشیتدپرس در ادامه گفت: نکته دیگری که از تجربه شخصی خودم لازم می دانم به ان اشاره کنم. این است که عکاسان خبری باید در حد امکان عکس هایشان را بصورت  سری تهیه کنند تا تک عکس. چرا که با تهیه یک مجموعه عکس بهتر می توانیم میزان موفقیتمان را در عکاسی به مرور متوجه شویم.من احساس میکنم یک عکاس خبری با داشتن یک مجموعه عکس بهتر می تواند حرفش را منتقل کند.
سالمی در ادامه به دانش عکاسی در میان عکاسان خبری اشاره  کرد و گفت: گاهی برای خود  من این موضوع اتفاق افتاده است  که بدون انکه دانش و اگاهی کافی راجع به کشوری که می خواهم از ان عکاسی  کنم قدم به انجا گذاشته ام و بعد  از مدتی وقتی اهمیت و تاریخچه ان کشور را متوجه می شدم افسوس می خورم که چرا عکس های بهتری نگرفته ام.

سالمی در ادامه گفت:باید که در حد امکان در زمینه عکاسی خبری دانشمان را افزایش دهیم خصوصا در مورد کشورهایی که در حوزه تمدنی ما هستند و قبل از عکاسی از کشوری دیگر حتما راجع به فرهنگ تاریخ و جغرافیای سیاسی ان مطا لعه کنیم .و در این صورت قطعا عکس های بهتری خواهیم گرفت.و من همیشه تاکید می کنم که با بینش عمیق تر عکس های بهتری می توان گرفت.
وی ادامه داد:در عکاسی خبری مخاطب شناسی یک اصل  بسیار مهم است.مثلا گاهی ما عکس  هایمان را برای یک فرد غیر ایرانی نمایش می دهیم.فردی که هیچ زمینه  ذهنی راجع به شرایط و طرز زندگی  ما ایرانی ها ندارد.قطعا در این صورت باید عکسی گرفت که برای مخاطب ملموس  و قابل فهم باشد.
وحید سالمی در ادامه به نکته ای دیگر در عکاسی خبری اشاره کرد و گفت: سعی کنیم تا حد امکان  در عکاسی به زنان و کودکان توجه زیادی  داشته باشیم.چرا که قسمت عمده ای از مشکلات جهانی را زنان و کودکان تحمل می کنند.و سعی کنیم با چشمانی جست  و جو گر دنبال موضوعاتی در عکاسی  باشیم که افراد دیگر کمتر به ان توجه می کنند.و از عکس به عنوان یک رسانه  استفاده کنیم.

سالمی در ادامه این  نشست به تاثیر گذاری عکاسی خبری اشاره کرد و گفت: یک عکس خبری با ثبت کردن فضا و لباس در یک دوره زمانی میتواند عکس های ارزشمندی را برای سالیان بعد حفظ کند.
در پایان این کارگاه تخصصی وحید سالمی با نشان دادن عکس های راه یافته به بخش مسابقه عکس دوربین.نت پاسخگوی سوالات علاقه مندان بود.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.