نمایشگاه عکس مردم کویرهای ایران در بیش از یک قرن پیش

«ایران از لنز هدین» نمایشگاه تازه موزه عکسخانه شهر است که از چهارشنبه اول آذر ماه ۱۴۰۲ ساعت ۱۵ افتتاح خواهد شد. در این نمایشگاه عکس‌های کویرشناس، جغرافی‌دان و جهانگرد سوئدی؛ سوین هدین به نمایش گذاشته خواهد شد. مجموعه این تصاویر برگرفته از سفر سوم «سوین هدین» در سال‌ ۱۲۸۵ شمسی(۱۹۰۶ میلادی)  به ایران است که برای نخستین بار به نمایش گذاشته می‌شود.

در بیانیه این نمایشگاه آمده است: «هدین در دو سفر نخستش به ایران، بیشتر عکس‌هایی که برای انتشارات و کارهایی که در ذهن داشت، خریداری نمود. اما در سفر سومش تجهیزات عکاسی خود را به همراه آورد  و عکس‌های فراوانی از کویرهای ایران، روستاهای مناطق کویری(مخصوصا روستاهای مناطق شرق ایران و خراسان) و زیست و زندگی روزانه مردم روستاها و عشایر کویر گرفت. هدین، در سفر سوم یک محقق تمام عیار و جغرافی‌دان سرشناس بود و موفق شد از ایران آن دوره در روستاهای دور افتاده کویری، عکس‌های بسیاری بگیرد. عکس‌های این نمایشگاه از سفر سوم «سوین هدین» به ایران برگزیده شده‌اند، سفری درخشان در دل کویرهای ایران که بیشتر آن‌ها مربوط به خراسان و روستاهای آن است. این تصاویر زندگی روزمره مردم کویر ایران را در بیش از ۱۱۷ سال پیش به تصویر کشیده است و سند تصویری بسیار ارزشمندی است.»

علاقه‌مندان به تاریخ، تاریخ عکاسی، جغرافی، مطالعات فرهنگی برای بازدید از نمایشگاه می توانند به نشانی میدان هفتم تیر، میدان بهار شیراز، بوستان بهار شیراز، موزه عکسخانه شهر مراجعه کنند و برای اطلاعات بیشتر نیز می‌توانید با شماره تلفن ۸۸۸۴۸۹۹۳ و ۸۸۸۲۰۸۸۵ تماس بگیرید.

.

لینک کوتاه | https://www.doorbin.net/news/AkifK

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.