منعم، قربانیان جنگ را در سلیمانیه عکاسی می کند

الهام صالح/ دوربین.نت: «مهدی منعم»، به تازگی در سلیمانیه عراق با موضوع قربانیان جنگ، کارگاه عکاسی برگزار کرده است.

به گزارش دوربین.نت، «مهدی منعم» به سلیمانیه عراق سفر کرده و در این سفر که ۱۰ روز به طول انجامیده، به عکاسی از قربانیان جنگ پرداخته است.

منعم در این باره می گوید:«در سفر ۱۰ روزه خود از ۳ نفر از قربانیان جنگ که ساکن سلیمانیه عراق هستند، عکاسی کردم. یکی از این ۳ نفر، دو پای خود را هنگام پاکسازی مناطق مین گذاری شده از دست داده است. زندگی وی داستانی طولانی دارد که امیدوارم در آینده آن را روایت کنم.»

وی همچنین در سلیمانیه عراق، کارگاهی یک روزه با موضوع عکاسی از قربانیان جنگ و برقراری ارتباط با این افراد برگزار کرد که در این باره نیز چنین بیان می کند:«این کارگاه از سوی مخاطبان مورد استقبال قرار گرفت و حتی به من پیشنهاد شد که در یک دانشگاه آمریکایی در سلیمانیه، کارگاه مشابهی برگزار کنم که به خاطر کمبود وقت، امکان پذیر نشد.»

منعم همچنین از برگزاری نمایشگاه عکس و کارگاهی درباره عکاسی از قربانیان جنگ در شهریور امسال در این دانشگاه خبر می دهد.

از این عکاس تاکنون، کتاب های عکس «معجزه امید» (با موضوع رزمندگان جنگ) و «قربانیان جنگ» (با موضوع قربانیان جنگ) منتشر شده است که این طور که می گوید قرار است در آینده، عکس های قربانیان جنگ در ایران و عراق را در قالب یک کتاب منتشر کند.

گفتنی است منعم، سال گذشته نیز در هشتمین جشنواره عکس خبری دوربین.نت، کارگاهی با موضوع قربانیان جنگ برگزار کرد.

او ۱۲ سال برای عکاسی از قربانیان جنگ، زمان گذاشته و سعی کرده به عنوان عکاس طوری رفتار کند که قربانیان جنگ حس نکنند از دست یا پای قطع شده آن ها، استفاده ابزاری می شود. وی در این باره هم توضیح می دهد:«سعی کردم به عنوان یک انسان به آن ها نگاه کنم، نه به عنوان یک عکاس. برای این که این اتفاق رخ بدهد باید از عکاسی انسانی برای خودم تعریفی ارائه می کردم. سعی کردم غلو یا مظلوم نمایی نکنم، بلکه با عکس ها این آدم ها را به عنوان یک انسان نشان بدهم. سعی کردم به آن ها با قلبم نگاه کنم، نه با مغزم. سعی کردم مثل خودشان لباس بپوشم و وقتی وارد حریم زندگی شان می شوم، خودم را جزئی از خانواده آن ها بدانم.»

10153814_684005138327472_9090745306568678873_n[1]

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.