فراخوان جشن تصویرسال با اعلام بخش ویژه‌ی «شهر تهران»

در آستانه‌ی بیستمین سال انتشار نشریه‌ی «تصویر»، نهمین جشن تصویر سال با بخش ویژه‌ی «شهر تهران»، جشنواره فیلم تصویر و جایزه جوانان زیر ۲۵ سال، با ارایه آثار هنرهای تصویری ایران با در اختیار داشتن کلیه‌ی فضاهای نمایشگاهی خانه‌ی هنرمندان ایران، اول تا بیستم اسفندماه سال‌جاری برگزار می‌شود.

به گزارش دبیرخانه جشن تصویر سال، در این دوره از جشن تصویر سال، به‌جز موضوع «آزاد» که در رشته‌های عکاسی، گرافیک، کاریکاتور و فیلم در تمام دوره‌ها مورد نظر بوده است، «شهر تهران» به‌عنوان موضوع بخش ویژه برای کلیه‌ی رشته‌های عکاسی، گرافیک، کاریکاتور و فیلم نیز در نظر گرفته شده است.

این پروژه مهم و ماندگار که با مشارکت اداره کل فرهنگی شهرداری تهران برگزار خواهد شد، آثار تولیدشده در تمامی سال‌های بعد از انقلاب را دربر می‌گیرد.

یکی از مهم‌ترین دستاوردهای این دوره از جشن تصویر سال، بدون شک فراهم کردن امکان نمایش بهترین آثار هنری تولید شده درباره شهر تهران، در چهار رشته مختلف به‌صورت نمایشگاه، کتاب و مجموعه فیلم‌هایی از تهران خواهد بود که می‌تواند با همراهی خانه هنرمندان ایران و شهرداری تهران در پایتخت‌‌های کشورهای مختلف جهان نیز به‌نمایش گذاشته شوند.

شرکت کنندگان در نهمین جشن تصویر سال می توانند در فاصله ی زمانی هشتم تا ۳۰ دیماه سال جاری، علاوه بر آپلود تصاویر و اطلاعات مربوط به آثار عکاسی، کاریکاتور، گرافیک و فیلم در سایت رسمی  تصویر سال tassvir.com ، نسبت به ارسال سی‌دی ودی‌وی‌دی آثار خود به دبیرخانه تصویرسال اقدام  کنند.

بر اساس اعلام دبیرخانه، در نهمین جشن تصویر سال، بخش عکس در رشته‌های خبری، مستند اجتماعی، ورزشی، هنر و هنرمندان و نگاهی دیگر (خلاقه)، شامل آثاری که در سال ۱۳۹۰ گرفته شده باشند، برگزار خواهد شد.
آثار ارسالی در بخش عکاسی، برای هر رشته‌: خبری، مستند اجتماعی، ورزشی، هنر و هنرمندان و نگاهی دیگر (خلاقه)، حداکثر پنج تک عکس و یک مجموعه‌ (دو تا پنج عکس) در نظرگرفته شده است که ارایه آثار می‌بایست همراه با ثبت‌نام متقاضی در سایت tassvir.com  به‌صورت آپلود در حجمی معادل حداکثر۱۰۰کیلوبایت و نیز ارسال سی‌دی در اندازه۲۰ در۳۰سانتی‌متر با۳۰۰ dpi صورت گیرد.

جشنواره فیلم تصویر
به‌روال گذشته، جشنواره فیلم تصویر، همزمان با نمایشگاه تصویر سال در خانه هنرمندان ایران برگزار می‌شود. کلیه‌ی فیلم‌های غیرتجاری شامل فیلم‌های مستند، کوتاه داستانی، تجربی، انیمیشن، ویدئو آرت که از خلاقیت هنری برخوردار باشند، در این جشنواره عرضه خواهند شد.
این آثار در مدت برگزاری جشن تصویر سال، همه روزه در سالن نمایش خانه هنرمندان ایران به‌نمایش در می‌آیند. آثار ارسالی در این بخش می‌بایست به‌صورت DVD, Mini DV یا DVCam همراه با کُد ره‌گیری دریافت شده از طریق ثبت نام در سایت tassvir.com  به دبیرخانه ارایه شوند.

جایزه ویژه جوانان زیر ۲۵ سال
در نهمین دوره‌ی جشن تصویرسال درادامه رویکرد ویژه به‌جوانان، جایزه جوانان زیر۲۵سال به‌یاد و نام محسن رسول‌اف – هنرمند جوانی که شهریورماه سال ۱۳۸۷ در سانحه سقوط هواپیما درگذشت – در رشته‌های عکاسی، گرافیک، کاریکاتور و فیلم، ازطریق آرای هیات داوری خاصِ هر رشته اهدا خواهد شد.
جوایز و تندیس ویژه در این بخش که به‌منظور شناسایی و تشویق استعدادهای جوان کشور، در رشته‌های مختلف هنرهای تصویری در نظر گرفته شده ‌است، همچون دوره‌های گذشته ازسوی «بنیاد فرهنگی هنری محسن رسول‌اف» اهدا می‌شود.

«شهر تهران»
بخش ویژه نهمین جشن تصویر سال و جشنواره فیلم تصویر

در بخش ویژه «شهر تهران»، برای هریک از بخش‌های عکس، فیلم، گرافیک و کاریکاتور، از بین اساتید هنرهای تصویری ایران، دبیر میهمان انتخاب و معرفی می‌شوند تا کلیه‌ی آثار راه‌یافته با موضوع شهر تهران را با همکاری داوران تخصصی هر رشته بررسی و انتخاب کنند.

آثار مورد نظر برای چهار بخش اصلی برای همه‌ی گروه‌های سنی مورد داوری قرار می‌گیرند و در هر بخش عکس، گرافیک، کاریکاتور و فیلم به پنج نفر برگزیده تندیس جشن تصویر سال (ویژه شهر تهران)، دیپلم افتخار و جایزه نقدی اهدا خواهد شد.

آثار ارسالی می‌بایست در ارتباط مستقیم با شهر تهران به‌عنوان موضوع اصلی و یا مکان رخداد و یا خلق اثر در سه ‌دهه‌ی گذشته نمود داشته باشد:
۱- بخش فیلم؛ کلیه فیلم‌های مستند درباره شهر تهران و یا فیلم‌های کوتاه و یا بلند داستانی که از شهر تهران به‌عنوان لوکیشن لاینفک موضوعی استفاده شده باشد، مورد نظر برگزارکنندگان است.
– بخش عکس؛ عکس‌های قدیمی از آلبوم‌های خانوادگی که به‌نوعی از بک گراند (پس زمینه) تصویری شهر تهران برخوردار باشند و نیز تمامی اماکن و فعالیت‌های هنری، فرهنگی، ورزشی، رخدادهای ملی و مذهبی سه ‌دهه‌ی گذشته مورد نظر است.
۳-  بخش گرافیک؛ فقط پوسترهای تولیدشده در زمینه‌های فرهنگی، هنری، اجتماعی و اقتصادی برای نمایشگاه‌های شخصی هنرمندان و نیز نمایشگاه‌های مرتبط داخلی و بین‌المللی در ارتباط با شهر تهران مورد قضاوت قرار می‌گیرند.
۴- بخش کاریکاتور؛ آثار خلق شده توسط هنرمندان کاریکاتوریست درباره مسایل و موضوعات مربوط به شهر تهران داوری می‌شوند.
تعداد و نحوه ارسال آثار در چهار بخش ویژه شهر تهران همانند بخش‌های ثابت تصویر سال است.
اسامی دبیران میهمان و داوران بخش‌های چهارگانه با موضوع شهر تهران و نیز رویدادها و برنامه‌های جنبی دیگر متعاقبا اعلام خواهند شد.

مهلت ارسال آثار
هنرمندان علاقمند به شرکت در نهمین جشن تصویر سال می‌توانند از طریق ثبت نام و آپلود در سایت تصویر به آدرس tassvir.com  و ارسال سی‌دی ودی‌وی‌دی آثار به دبیرخانه تصویرسال واقع در خیابان قائم مقام فراهانی، میدان شعاع، خیابان گلریز، پلاک۱۹، طبقه سوم، زنگ چهارم در فاصله‌ی‌ زمانی هشتم تا پایان دی ماه ۱۳۹۰ اقدام کنند.

شماره تماس دبیرخانه تصویر سال:
۸۸۳۰۷۰۶۰ – ۰۲۱
۸۸۳۰۲۹۰۵ – ۰۲۱

توجه:
عنوان و شماره‌ی کلیه‌ی آثار ارایه شده درسی‌دی ارسالی می بایست مطابق باعنوان و شماره‌های آپلود شده درسایت تصویر باشد.
با در نظر گرفتن ‌مدت زمان کوتاه باقیمانده تا شروع نمایشگاه، قطعا امکان تمدید – حتا یک روز بیشتر از مهلت ارسال آثار – میسر نخواهد بود

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.