عکاسی پیشرفته؛ پیش به سوی حرفه ای شدن

الهام صالح/ دوربین.نت: «عکاسی پایه»، ویژه مخاطبانی است که شاید با عکاسی، آشنایی چندانی ندارند، اما کتاب بعدی «مایکل لنگفورد»؛ یعنی «عکاسی پیشرفته»، ویژه مخاطبانی است که اطلاعات بیشتری درباره عکاسی دارند.
نویسندگان این کتاب اثبات کرده اند که با دیدگاه حاکم بر جامعه درباره «آماتور» بودن آشنا هستند:«اغلب مردم خود را فقط آماتور معرفی می کنند، گویا از چنین وضعی عذرخواهی می کنند. گذشته از این، کلمه آماتور درجه دو را به ذهن می آورد.»
با این وجود نویسندگان کتاب تاکید می کنند که قرار گرفتن در این وضعیت، خجالت آور نیست، بلکه باید ذهنیتی جدید درباره واژه آماتور وجود داشته باشد:«هر چند، آماتور به معنای گذران زندگی از راهی دیگر است. فکر نکنید عکاسی آماتور همیشه باید در مرتبه پایین تری نسبت به عکاسی حرفه ای قرار گیرد. هر یک نیازمند نگرش فکری خاصی است که در روش ها متفاوت هستند، اما الزاما نه به معنای بهتر یا بدتر.»
خب، با ارائه این توضیحات، تکلیف مخاطب با کتاب مشخص می شود. «مایکل لنگفورد»، «افتیمیا بیلیسی» و همکارانشان در کتاب خودشان قرار است نگرشی جدید را ارائه دهند. نگرشی که برای هر مخاطبی؛ حرفه ای، یا آماتور ارزش قائل است. پس «عکاسی پیشرفته» این ارزش را دارد که مورد مطالعه قرار بگیرد. شک نکنید!
اما در «عکاسی پیشرفته»، چه مطالبی به مخاطب ارائه می شود؟
همانگونه که «افتیمیا بیلیسی»؛ یکی از نویسندگان کتاب در مقدمه آن گفته، «عکاسی پیشرفته»، مباحث گسترده ای از تجهیزات عکاسی و فرایندها گرفته تا ایجاد تغییر در تصویر، بایگانی و ذخیره سازی هر دو نوع تصویر هالید نقره و دیجیتال را پوشش می دهد. این مباحث در ۱۵ فصل مورد بررسی قرار می گیرند. عکاسی آماتور و حرفه ای، دوربین، انتخاب لنزها، رنگ در عکاسی، انواع فیلم ها و اطلاعات فنی، حس گرهای تصویری، کنترل نور، کنترل درجه، موضوعات، سیستم های تصویرگری دیجیتال، دست کاری تصویر دیجیتال، فرایند فیلم و چاپ رنگی، گسترش عکاسی، بازسازی و بایگانی و روال کار، فصل های مختلف کتاب «عکاسی پیشرفته» هستند.
در این کتاب، به رشد صنعت عکاسی دیجیتال نیز دقت شده و بر همین اساس مطالب موجود در آن منعکس کننده وضعیت فعلی عکاسی صنعتی هستند. این مطالب به سوی علم و فناوری پشتیبان عکاسی پیش می رود.
عکاسی پیشرفته/ نویسندگان: مایکل لنگفرود، افتیمیا بیلیسی/ مترجم: رضا نبوی/  انتشارات دانشگاه هنر

 

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.