عکاسی حرفه ای؛ چطور از سازه ها عکاسی کنیم؟

الهام صالح/ دوربین.نت: «قدمت محیطهای مصنوع به اندازه تمدن بشری است و تنوع چشمگیری دارد، از این رو به اندازه انواع ساختمانها، راههای متفاوتی برای عکاسی از آنها وجود دارد.»
در این جمله که مقدمه ای است بر کتاب «عکاسی حرفه ای» از اغراق خبری نیست. محیط های مصنوع، تنوع دارند و انسان ها هم دارای ایده های متفاوتی هستند، پس زوایای عکاسی هم متفاوتند.
«عکاسی حرفه ای» همانطور که در سخن مترجم عنوان شده، یک نمایشگاه است که مخاطب آن برای دیدن تصاویر دعوت می شود. عکس های قرار گرفته در کنار متن ها، همین نمایشگاه هستند، نمایشگاهی که می توان بازدید از آن را تا مدت ها ادامه داد.
اما این کتاب، فقط یک نمایشگاه صرف نیست، یک کارگاه آموزشی است. در این کارگاه، در کنار عکس ها می توان با نوع دوربین، عدسی استفاده شده در آن، ابزار نورپردازی و تجهیزات دیگری که برای ثبت دقیق تر عکس به کار می روند، آشنا شد.
هر عکس، یک تجربه از هر عکاس است و در مجموع، همه این تجربه ها در کنار هم گردآوری شده تا عکاسان بدون آزمون و خطا با تجربه های دیگران آشنا شوند.
این تجربیات، زمان حرکت عکاس برای عکاسی، علایق ویژه هر عکاس و … را دربرمی گیرد. مثلا در بخش «نماهای داخلی» به این نکته اشاره شده که عکاس برای عکاسی فقط از نور موجود که نور طبیعی، نور مصنوعی، یا ترکیبی از این دو است، استفاده کرده است. یا این که مثلا یک عکاس دیگر، برای عکاسی از نور فلاش اجتناب دارد. در کنار عکس ها و تجربیات عکاس ها، گاهی جملاتی درباره عکاسی هم به چشم می خورد که در واقع تجربه ای ارزنده در قالب جمله ای کوتاه است.
«عکاسی حرفه ای»، در واقع یک کتاب تخصصی درباره عکاسی از سازه هاست. نماهای خارجی، نماهای داخلی، جزئیات معماری، سفارش ها، چشم اندازهای شهری و فروش عکس، بخش های مختلف کتاب را تشکیل می دهند.
پایان بخش آن نیز اصطلاح نامه است. این کتاب یک ویژگی جالب هم دارد؛ این که بیوگرافی کوتاه عکاسان کتاب هم در آن وجود دارد. نشانی اینترنتی عکاس ها هم موجود است.
عکاسی حرفه ای: عکاسی از سازه ها/ دیوید ویلسن/ ترجمه: مهرداد دعوتخواه/ انتشارات سمت

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.