درباره عکاسی؛ سانتاگ و نظریه هایش درباره عکس


الهام صالح/ دوربین.نت: «عکاسی… هماغوشی ای قهرمانانه با جهان مادی است.»

این جمله از «سوزان سانتاگ» است، کسی که کتاب «درباره عکاسی» را نوشته.

«درباره عکاسی»، در واقع مجموعه مقالاتی از سانتاگ با موضوع عکاسی است. مقاله ای از پس مقاله ای دیگر، یا به قول نویسنده:«یک مقاله، مقاله ای دیگر را موجب شد.»

سانتاگ، در این مقاله ها، چیستی عکس را مورد بررسی قرار می دهد. این چیستی در هفت بخش روایت می شود. بخش پایانی هم مقاله ای از «مجید اخگر»؛ مترجم را دربرمی گیرد.

اما در کتاب چه می گذرد؟

بخش های مختلف، حرف های مختلفی برای گفتن دارند. در مطالعه «درباره عکاسی»، چندان به توالی منظم فصل ها نیاز نیست. می توان بخش های مختلف را بی این که به رعایت تقدم و تاخر احتیاج باشد، مطالعه کرد.

نگاهی به فهرست بخش ها در این زمینه، یاری رسان است. مخاطب با توجه به روحیات خود، یا حتی کنجکاوی درباره موضوعی خاص، می تواند بخش ها را ورق بزند.

اگر مخاطب چندان اهل تن دادن به ترتیب و توالی نباشد، ممکن است عناوین کنجکاوی برانگیز «اشیاء مالیخولیایی»، یا «انجیل های عکاسی» او را جذب کند.

اگر نه، «در غار افلاطون»، بخش آغازین است. سانتاگ در این بخش، نظریه های جالبی درباره دوربین عکاسی و نتیجه انتشار عکس ها ارائه می دهد. او معتقد است دوربین هم مانند ماشین به عنوان نوعی سلاح شکاری به فروش می رسد. همچنین تاکید می کند که:«تصاویری که وجدان ما را به تحرک درمی آورند همواره وابسته به یک موقعیت تاریخی خاص اند. این گونه تصاویر هر چه عام تر باشند، احتمال تاثیر گذاری شان نیز کمتر است.»

سانتاگ در مقاله هایش به نقش دوربین عکاسی در ثبت زیبایی ها اشاره دارد:«به استثناء موقیعت هایی که از دوربین برای ثبت یا نشانه گذاری مناسک اجتماعی استفاده می شود، چیزی که آدم ها را به گرفتن عکس برمی انگیزد مواجهه با چیزی زیبا است.»

از نگاه او عکس گرفتن به دلیل منطق مصرف است، منطقی که تصاویر در آن ها ساخته می شود و مورد مصرف قرار می گیرد، اما باز به تصاویر بیشتری نیاز هست.

سانتاگ بین نظریه هایی که درباره عکاسی ارائه می کند، سخنان و نقل قول هایی از عکاسان دیگر را هم بین بخش های کتابش می گنجاند.

این نقل قول ها در بخشی مجزا، روایت می شوند. این بخش، به دلیل موجز بودن، یکی از خواندنی ترین بخش ها است.

هانری کارتیه برسون، من ری، رابرت فرانک، ادوارد وستون، آندره کرتژ و دایان آربس، برخی از عکاسانی هستند که دیدگاه ها و نقل قول هایشان درباره عکاسی منتشر شده.

«درباره عکاسی»، همچنین دربرگیرنده عکس هایی از عکاسان مطرح جهان است.

این کتاب توسط موسسه فرهنگی پژوهشی چاپ و نشر نظر و با همکاری حرفه هنرمند منتشر شده.

درباره عکاسی/ سوزان سانتاگ/ ترجمه مجید اخگر/ چاپ و نشر نظر با همکاری حرفه هنرمند/ قیمت: ۸۵۰۰ تومان

اشتراک گذاری

۱ یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.