تفاوت در داوری عکس در ایران

شرکت کنندگان در هشتمین روز کارگاه های آموزشی، در نخستین کارگاه این روز با شرایط و نحوه ارسال عکس به جشنواره های خارجی آشنا شدند. «آرش حمیدی»، سخنران این جلسه درباره جشنواره های داخلی عکس گفت:« این جشنواره ها، جشنواره هایی هستند که تکرار می شوند و اغلب بیشتر از یکی- دو سال ادامه پیدا نمی کنند.» حمیدی، جشنواره های خارجی عکس را دارای سازماندهی منظم دانست و داشتن حامیان مالی را علت این اتفاق عنوان کرد. وی از چند سازمان که سمت و سوی این جشنواره ها را هدایت می کنند، نام برد. «فیاپ»، (فدراسیون جهانی عکس) شاخص ترین و معتبرترین این سازمان ها بود. سازمانی که کشورها در برگزاری جشنواره های خود از استانداردهای آن استفاده می کنند. «کاپا»، (انجمن عکس کانادا) دومین سازمانی بود که نام برده شد. به گفته حمیدی این سازمان از اعتبار خوبی برخوردار است، اما سطح آن از فیاپ پایین تر است.
PSA، یا انجمن عکس آمریکا نیز یکی دیگر از سازمان هایی است که در این زمینه فعالیت می کند.
حمیدی پس از این بحث، ارسال عکس به جشنواره های خارجی را مطرح کرد. وی گفت:«هر کسی می تواند به صورت انفرادی با این جشنواره ها درتماس باشد، اما آنچه برای این جشنواره ها مد نظر است، ارسال گروهی عکس است.»
سخنران جلسه، از تفاوت در داوری عکس ها در ایران و کشورهای خارجی به عنوان یک مشکل نام برد. او تفاوت در تعریف عکاسی خلاقه در ایران و سایر کشورها را به عنوان یک مثال مطرح کرد و درباره این نوع از عکاسی توضیح داد:«عکس خلاقه، عکسی است که با استفاده صحیح از دوربین، نوع نگاه عکاس و امکانات بیشتر گرفته شده است.» وی ضمن اشاره به تعریف نشدن عکاسی خلاقه در ایران، درباره تعریف فیاپ از این نوع عکاسی گفت:« از نگاه فیاپ، عکس خلاقه، عکسی است که واقعیت را تغییر داده.»
حمیدی در ادامه این کارگاه آموزشی، درباره عکس طبیعت، عکس منظره شهری، عکس حیات وحش، عکس پرتره و عکس ادیت شده، صحبت کرد. در هر کدام از این مباحث، عکس هایی نیز به نمایش داده شد.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.