افتتاح پنجمین نمایشگاه عکس برتر سال دوربین.نت

یک نمایشگاه، دو بخش، ۲۴۲ عکاس

الهام صالح/ دوربین.نت: عکس و عکاسی، تعطیلی بردار نیست، حتی اگر جمعه باشد، یا عصر یکی از روزهای گرم تابستان، یا حتی اگر مخاطب روزه دار باشد. عکس و عکاسی تعطیلی بردار نیست. این نکته را مخاطبان حاضر در نگارخانه شماره ۲ فرهنگسرای ارسباران، جمعه ۱۱ مرداد و در مراسم افتتاحیه پنجمین نمایشگاه عکس برتر سال دوربین.نت به خوبی ثابت کردند. ۲۴۲ عکاس در بخش آزاد و ۵۶ عکاس در بخش اینستاگرام این نمایشگاه حضور یافتند.

site-1
مثل همه نمایشگاه ها
عکس ها متنوع اند. آن ها در موضوعات مختلف ارائه شده اند. آخرین تحولات سیاسی جهان را می توان با عکسی از «میدان التحریر مصر و طرفداران مرسی»  که توسط «آلفرد یعقوب زاده» ثبت شده، مشاهده کرد. عکس های اجتماعی هم هستند با تصاویری از پسرک سبزی فروش، کودکان روستای زلزله زده باجه باج ورزقان، آجرسازی و … طبیعت را می توان در رویش یک گیاه، یا گیاهانی سربرآورده از زیر برف دید. اقوام ایرانی هم هستند؛ ترکمن ها، عروسی محلی در شمال خراسان و … موضوعات عکس ها متنوع اند؛ مخاطبان نمایشگاه هم همین طور.
«محمد نوروزی»؛ عکاس بازنشسته روزنامه کیهان، یکی از آن هایی است که در افتتاحیه پنجمین نمایشگاه عکس برتر سال دوربین.نت شرکت کرده اند. او نمایشگاه را چطور دیده؟ می گوید:«یواش می گویم. عکس ها ریز بود. نمایشگاه هم خیلی شلوغ بود. عکس ها را دیدم، اما اینقدر شلوغ است که یک بار دیگر باید در فرصت مناسب از نمایشگاه بازدید کنم.»
مخاطبان بسیاری در نمایشگاه حضور یافته اند، مخاطبانی که نوروزی از آن ها با عنوان «نسل جدید» یاد می کند، چهره هایی که برایش ناآشنا هستند؛ مخاطبان جدید دوربین.نت که در حال افزایش و تغییرند.
این نمایشگاه از نگاه نوروزی، چه ویژگی های خاصی داشته؟ او به چند ویژگی اشاره می کند:«بخش اینستاگرام به نمایشگاه امسال اضافه شده. عکس ها تنوع موضوعی دارند. مثل همه نمایشگاه ها هم عکس خوب هست، هم عکس بد.»
به اعتقاد وی برای ارزیابی کیفیت عکس ها نیاز است تا آن ها در اندازه بزرگ تری چاپ شوند. نوروزی البته نیم نگاهی هم دارد به قوانین جشنواره ها:«نقطه ضعف عکاسان این است که در لحظه آخر عکس ها را انتخاب می کنند. فراخوان را خوب مطالعه نمی کنند و به همین دلیل عکس مناسبی هم به جشنواره نمی فرستند.»
این ها همان دلایلی است که به اعتقاد نوروزی باعث می شود برخی از عکس ها که می توانند رتبه کسب کنند، از جشنواره ها حذف شوند.

«طاهره عابدی»، یکی دیگر از حاضران در نگارخانه فرهنگسرای ارسباران است. او با یک عکس در بخش آزاد جشنواره شرکت کرده. درباره عکس ها می گوید:«به نظرم در نمایشگاه امسال عکس های بیشتری حذف شده و عکس های کمتری به نمایشگاه راه پیدا کرده یعنی در داوری سختگیری و دقت بیشتری صورت گرفته.» و نقطه ضعف نمایشگاه از نگاه عابدی:«دوست دارم عکس ها را در اندازه های بزرگ تر ببینم تا بتوانم بیشتر روی آن ها دقت کنم. به نظرم عکس های کوچک خیلی دیده نمی شوند.»
ویژگی این نمایشگاه هم از نظر او این است که هر عکاس، بهترین عکس سال خود را به آن ارسال می کند.

site-2

تداوم یک جشنواره
عکس ها متفاوتند. آن ها موضوعات متنوعی را به نمایش گذاشته اند. عکاس ها هم متفاوتند. این تفاوت در نگاه آن هاست و در سن آن ها. «سعید چاووشی»، یکی از شرکت کنندگان در جشنواره است و از او یک عکس در نمایشگاه به نمایش درآمده. می گوید:«دوربین.نت عکاسان را تشویق می کند. کار دوربین.نت را می پسندم چون به تنهایی کار یک وزارتخانه را انجام می دهد. عکاس ها با فضایی که دوربین.نت ایجاد کرده، امیدوارند که عکس هایشان را می توانند ارائه کنند به همین دلیل هم خوب تلاش می کنند.»
به اعتقاد چاووشی، بهتر شدن کیفیت عکس ها نسبت به سال های قبل، مهم ترین ویژگی پنجمین نمایشگاه عکس برتر سال دوربین.نت است. او از کوچک بودن فضا هم به عنوان نقطه ضعف نمایشگاه نام می برد؛ نقطه ضعفی که چندان هم نقطه ضعف نیست:«فضا کوچک است، اما نمی توان دراین باره به برگزارکنندگان نمایشگاه خرده گرفت.»

«هادی صمدی»، هم بین جمعیتی است که مراقبند هنگام دیدن عکس ها به یکدیگر برخورد نکنند. می گوید:«یک مقدار شلوغ است. منتظرم خلوت شود تا عکس ها را بهتر ببینم.»
درباره کیفیت عکس ها هم این طور بیان می کند:«در این دوره نسبت به سال های قبل، عکس های بهتری ارائه شده. عکاس ها، عکس های خوبشان را جدا کرده اند و عکاس های مطرح تری در نمایشگاه، عکس دارند.»
او در این نمایشگاه، یک عکس دارد، اما به این نکته اشاره می کند که انجمن عکاسان شهریار با ۱۴ عکس در نمایشگاه شرکت کرده اند. درباره شرکت اعضای این انجمن در پنجمین نمایشگاه عکس برتر سال دوربین.نت این طور توضیح می دهد:«امسال به صورت گروهی در این نمایشگاه شرکت کردیم. هدفمان این بود که حتی با فرستادن یک عکس در حمایت از جشنواره ای که از جنس جامعه عکاسی است، نقش داشته باشیم. امیدوارم عکاسانی هم که به صورت حرفه ای تر کار می کنند، با فرستادن عکس هایشان از چنین جشنواره هایی حمایت کنند تا این جشنواره ها تداوم داشته باشد.»

site-3
یک ویژگی که در هیچ نمایشگاهی نیست
زن ایلیاتی که داخل چادرش نشسته، از پشت عکس به مخاطب زل می زند. «اسماعیل حق پرست»، مخاطبی است که عکس را نگاه می کند. حق پرست، نگاه دقیق تری به جشنواره دارد:«در جشنواره عکس برتر سال، معمولا عکس های خبری و اجتماعی کمتری وجود دارد. در عوض عکس هایی در حوزه عکاسی طبیعت، معماری و قوم نگاری در آن بیشتر است.»
موضوعی که توجه او را به خود جلب کرده، استفاده از تکنیک های خاص عکاسی در عکس های نمایشگاه امسال است.

پنجمین نمایشگاه عکس برتر سال دوربین.نت، از نگاه حق پرست، ویژگی خاصی دارد:«یکی از مهم ترین ویژگی های این نمایشگاه که در هیچ نمایشگاهی نیست، حضور ۲۴۲ عکاس است. جشنواره های فجر و دوسالانه عکاسی هم نمی توانند این تعداد عکاس را دور هم جمع کنند.»
به اعتقاد او این نمایشگاه برای پژوهش در زمینه عکاسی ایران می تواند یک بستر مناسب باشد که تاکنون از آن استفاده نشده است.
درباره نقطه ضعف نمایشگاه هم می گوید:«فضای کم، نقطه ضعف نمایشگاه است. نمی توان آن را نقطه ضعف دانست، اما به هر حال درجه نمایشگاه را پایین می آورد. اگر از این نمایشگاه حمایت شود، هم عکس ها را می توان در اندازه بزرگ تر چاپ کرد، هم فضای بزرگ تری را برای نمایش عکس ها اختصاص داد.»
غلغله آدم است. باید موقع تماشای عکس ها مراقب بود تا پای کسی لگد نشود، یا کسی تنه نخورد. بازدیدکنندگان بسیارند. اگر هر کدام از آن ها یک جمله هم نظر بدهند، مثنوی هفتاد من می شود.
این نمایشگاه تا ۱۷ مرداد دایر است. می توان در فرصت مناسب و در فضایی آرام تر عکس ها را به تماشا نشست.

site-4

کلیپ افتتاحیه نمایشگاه

۱ یک پینگ

  1. پینگ بک: افتتاح پنجمین نمایشگاه عکس برتر سال دوربین.نت

۴ یک نظر

  1. امیر تقوی راد

    با سلام و خسته نباشید
    به عنوان کسی که عکسم در نمایشگاه وارد شده از شما گله دارم
    اطلاع رسانی ضعیفی داشتید،اگر میشد زنگی به ما بزنید،پیامکی حداقل ای میلی میزدید،خیلی خوب میشد یا برای ما شهرستانیها دعوت نامه ای میفرستادید!!
    ما شهرستانی ها نمیتوانیم بیاییم حداقل عکس های بیشتر و باکیفیت تری در سایتتان از نمایشگاه بزارید که بتوانیم عکسهایمان را روی دیوار ببینیم
    اگر لطف کنید شماره دبیرخانه رو هم بنویسید ممنون میشم

  2. admin نویسنده ارسال

    با سلام . در مورد اطلاع رسانی خبر برگزاری نمایشگاه در خبرگزاری‌ها و سایت‌های مربوط یه عکاسی منتشر شد.
    در متن فراخوان از همه دوستان درخواست کرده بودیم که از طریق سایت جشنواره آخرین اخبار را پیگیری کنند.
    تماس گرفتن با ۳۰۰ عکاس خیلی کاره سختیه اما ۳۰۰ تا عکاس می تونن از طریق سایت با ما در ارتباط باشند.
    در یکی از بندهای فراخوان نوشته شده بود ::‌- اخبار نمایشگاه فقط از طریق سایت نمایشگاه و خبرنامه ایمیلی دوربین.نت به اطلاع خواهد رسید.
    به همه کسانی که در خبرنامه ایمیلی و اس ام اسی شماره تماس و ایمیل خود را فرستاده بودند از طریق ایمیل و اس ام اس اطلاع داده شد.
    به زودی عکس‌هایی که در نمایشگاه به روی دیوار رفت / عکس‌هایی از محیط نمایشی و کلیپی از افتتاح نمایشگاه روی سایت نمایشگاه منتشر خواهد شد.
    در هر حال باز هم شرمنده اگر ضعفی در برگزاری نمایشگاه داشتیم …

  3. مهدی

    به پیشنهاد داشتم لطفا در پایان نمایشگاه حد الامکان از روی عکسهایی که روی دیوارند عکس از تمام جهات نمایشگاه بگیرید در سایتتون بگذارید تا ما که نتوانستیم ببینم عکسی از انها داشته باشیم .مرسی

  4. admin نویسنده ارسال

    عکس‌ها در یک نمایشگاه مجازی به زودی منتشر خواهد شد. همچنین کتاب نمایشگاه نیز به زودی در دسترس علاقمندان قرار خواهد گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.