اعترافات تکان‌دهنده یک عکاس!

عکس/ فتو ژورنالیسم – همشهری‌آنلاین – رضا معطریان: من به بینندگان نگفتم که آن ویت کنگ باعث کشته شدن پنج نفر شده بود. در جریان حمله نیروهای ویت کنگ به پایگاه نظامیان آمریکایی در ویتنام، یک ویت کنگ دستگیر شد و ژنرال نگوک‌لو‌آن با اسلحه کمری خود و با شلیک بر سر ویت کونگ نگون بخت تاریخ را تغییر داد.

انتشار این عکس که توسط عکاس آمریکایی ادی آدامز گرفته شده بود فشار مخالفان جنگ را بر دولت مردان آمریکایی بیشتر کرد و در نهایت جنگ ویتنام پایان یافت.

ادی آدامز با این عکس و چندین عکس تکان دهنده دیگر از جنگ ویتنام به قله شهرت رسید و این بار خود او و نه عکس‌هایش مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت. او درباره عکس خود اعلام کرد در آن لحظه ابتدا ژنرال لو‌آن ویت‌کنگ را کشت و بعد من با دوربین ژنرال را کشتم این داستان تا سال‌ها به همین شکل ماند تا آدامز در یک اعتراف تکان دهنده اعلام کرد در آن لحظه سه نفر مردند، ویت‌کنگ، ژنرال لو‌آن و من و علت مردن من هم اینست که من به بینندگان نگفتم که آن ویت کنگ باعث کشته شدن پنج نفر شده بود.

این اعتراف موجب پیدایش نظریه‌ای در عکاسی شد و آن هم اینست که عکاسی همه واقعیت نیست و تنها بخشی از آن است. در واقع ما بخش از واقعیت را دریافت می‌کنیم که در درون عکس هست و بخش عمده‌ای از واقعیت را اصلآ نمی‌بینیم که بتوانیم درباره آن قضاوت کنیم.

ادی آدامز بخاطر اینکه نتوانسته بود همه واقعیت را در عکسش بگنجاند و با انتقال بخشی از واقعیت به چهره و حیثیت ژنرال لطمه وارد کرده بود از او و خانواده ژنرال عذر خواهی کرد و کار به آنجا رسید که بعد از مرگ ژنرال او را قهرمان خواند.

و حالا ما باید بعد از گذشت سال‌ها در مورد این چهار نفر، ۱- ویت کنگ ۲- ژنرال ۳- ادی آدامز ۴- واقعیت، قضاوت کنیم و قضاوت کردن مشکل ترین کار دنیاست.

منبع: پارسینه

14-6-1-184516vietkong-1

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.