«استیفن شور» در حرفه هنرمند پاییز

الهام صالح/ دوربین.نت: نمی توان به آسانی از کنار تصویر سیاه و سفید روی جلد فصلنامه حرفه هنرمند گذشت، نمی توان آن را دید و برای خواندنش کنجکاو نشد. نمی توان در برابر این کنجکاوی، یا اشتیاق مقاومت کرد. در مواجهه با پدیده هایی با ظاهر زیبا باید کمی تامل کرد، مبادا که از دور دل ببرد و از نزدیک، زهره.

اما سی و نهمین شماره حرفه هنرمند، همانگونه که عکس جلد زیبایی دارد، شامل متن زیبا هم می شود. این نشریه، ظاهر و باطن را با هم دارد. حرفه عکاس این نکته را اثبات می کند و آنچه این بخش را که صرفا به عکاسی اختصاص دارد، جذاب می سازد خواندن از «استیفن شور» است. این عکاس آمریکایی، هنرمندی کلیدی در عکاسی دنیا به شمار می رود و از او مجموعه «مکان های نامعمول» به انتشار رسیده. در بخش حرفه عکاس هم می توان برخی از این عکس ها را با یادداشت هایی از عکاسان ایرانی مشاهده کرد. یکی از زیباترین این یادداشت ها که در واقع شرح دقیقی از عناصر موجود در عکس است، توسط «شهریار توکلی» نوشته شده:«۱۸ جولای ۱۹۷۳. ایالت آیداهو. شهر آیداهوفالز. هتل وست بانک. اتاق شماره ۱۲۵. دیوار سفید اتاق. دیوار سفید اتاق که از سایه، خاکستری قهوه ای شده. سه کنج اتاق تیره تر از بقیه جاها. پنجره سفید شده از نور زیاد…»

«۳، ۲،۱ لبخند» هم عنوان گفت و گویی طولانی با «محسن راستانی» است و در صفحات این گفت و گو عکس هایی را که وی در مجموعه های مختلف تهیه کرده، به نمایش درآمده.

نشریه هنرهای تصویر حرفه هنرمند، بخش های دیگری هم دارد؛ شهر، حرفه:نقاش، حرفه:هنرمند و حرفه:نویسنده.

«تهران بر ما حرف می زند»، یکی از خواندنی ترین مطالب «شهر» به شمار می رود. «ایمان افسریان»، در این مطلب نقاشی های دیواری شهر تهران را مورد بررسی قرار می دهد:«تهران تو را وا می دارد از خودت بپرسی قشنگ یعنی چه؟ مثلا می دانیم تهران از شمال خوشش آمده. دارد به شمال تجاوز می کند. دارد شمال را می خورد. روی در و دیوار خودش هم عکس شمال را می کشد. دوست دارد وقتی در تهران هستیم فکر کنیم شمالیم و وقتی به شمال می رویم فکر کنیم تهرانیم…»

«وحید حکیم» نیز در «تجربه نواب» نگاهی منتقدانه به عملیات حفاری خیابان ها دارد.

در حرفه نویسنده هم نویسندگان مختلف در مطلبی با عنوان «هنر گذراندن تعطیلات» از تجربیات و احساس خود درباره تعطیلات می گویند.

این که در سایر بخش ها چه مطالبی هست و کدام مطالب خواندنی تر است، نکته ای است که می توانید با خرید و ورق زدن حرفه هنرمند به آن دست یابید.

این نشریه، زیر نظر شورای نویسندگان اداره می شود و به قیمت ۷ هزار تومان در کیوسک های مطبوعاتی موجود است.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.