ظهور در عکاسی و سینما؛ پیش به سوی تصویرهایی با کیفیت خوب

الهام صالح/ دوربین.نت: باید گام به گام پیش رفت. از ساده ترین مباحث آغاز کرد و به دشوارترین مباحث رسید. «ظهور در عکاسی و سینما»، درست مانند فرایند ظهور است؛ مرحله به مرحله پیش می رود. در بین این مراحل، تعریف «ظهور»، نخستین مرحله را تشکیل می دهد. مخاطب باید پیش از هر نکته ای با تعریف این فرایند آشنا شود، اما «ظهور» چه تعریفی دارد؟
در تشریح ظهور به عبارت «احیا شدن» که توسط شیمیدان ها به کار می رود، اشاره و این پرسش در فصل «ظهور چیست و چه کار می کند»، پاسخ داده شده است. ترکیبات مختلف داروی ظهور و چگونگی روش ظهور، عواملی هستند که در کیفیت تاثیر به دست آمده، تاثیرگذارند. اینجاست که حساسیت فیلم ها مطرح می شود. این موضوع در فصل دوم مورد بررسی قرار می گیرد. در این فصل، حساسیت فیلم ها با یکدیگر مقایسه می شوند. نکته ای هم هست که در همان ابتدای فصل مورد تاکید قرار می گیرد:«اشتباه بزرگی را مرتکب شده ایم اگر فکر کنیم فیلمهایی که حساسیت بیشتری دارند بهترند، و یا فیلمهایی که حساسیت کمتری دارند بدترند.»
کتاب، همین طور مرحله به مرحله ادامه می یابد و در آن اطلاعاتی درباره مباحثی مانند ساختمان تصویر، وضوح تصویر، تقویت داروی ظهور، تاثیر داروهای ظهور، روش های ظهور و تاریکخانه ارائه می شود.
نتیجه ارائه همه این اطلاعات هم دستیابی به تصویرهایی با کیفیت خوب است.
«ظهور در عکاسی و سینما»، یکی از کتاب های مرجع عکاسی به شمار می رود. این کتاب در زبان انگلیسی، بیش از ۲۰ بار تجدید چاپ و به زبان های اسپانیولی، آلمانی، دانمارکی، ایتالیایی و فارسی ترجمه شده است.
کتاب ۲۸ فصل را دربرمی گیرد و ساختمان تصویر، تاریکخانه، ثبوت، رتوش، فیلم های رنگی، نواقص و عیوب نگاتیو، تذکرات تاریکخانه و سانسیتومتری، برخی از فصل های آن را تشکیل می دهند.
ظهور در عکاسی و سینما/ سی. آی. جاکوبسون و آر. ای. جاکوبسون/ ترجمه: اکبر عالمی/ انتشارات سروش

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.