برگزاری جشنواره دوربین.نت باید‌ سال‌های سال تداوم داشته باشد

حسن سربخشیان ازشاخص ترین عکاسان خبری ایران است که توانسته با دقت و تیزبینی خود لحظات تاریخی را به ثبت برساند.سربخشیان که متولد ۱۳۴۷ است از ۲۰ سال پیش عکاسی را با یک دوربین قطع متوسط مارک لوبیتل شروع کرد و از هشت سال پیش، پس از تحصیل در رشته عکاسی وآغاز همکاری با خبرگزاری آسوشیتدپرس، به نوعی فعالیت‌های بین‌المللی خود را شروع کرد. وی تاکنون موفق شده است تا جایزه برگزیده‌مسابقه عکس سال ایران در سال ۱۳۷۴ را دریافت کند. همچنین سربخشیان تاکنون برنده‌ سه دوره جایزه عکس جشنواره‌ مطبوعات کشور در سالهاى ۱۳۷۸، ۱۳۷۹ و ۱۳۸۱، برنده اول مسابقات عکس گفتگو ۱۳۸۲، برنده جایزه‌ى مسابقه عکس مطبوعاتى کاوه گلستان ۱۳۸۳ شده است.
این هنرمند همچنین موفق به چاپ کتاب‌هایی همچون کتاب “نبض زمان” با پنج گزارش کلی ایران، المپیک آتن، عراق، افغانستان و حج، و  فرهنگ و آیین‌های اجتماعی تمدن بزرگ ایرانی، شده است.

 عکاسی خبری در ایران چه جایگاه و موقعیتی در جهان دارد؟
متاسفانه در پاسخ به این سوال باید بگویم که علی رغم رخ دادن رویدادهای بسیار مهم سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی در کشور ما، عکاسی خبری چندان پیشرفت نکرده است و روز به روز نیز وضعیتمان بدتر می‎شود. البته باید بگویم ظرفیت و پتانسیل بسیار خوبی در میان جامعه عکاسی ایران وجود دارد و حتی برخی از این عکاسان نیز به عنوان عکاسان مطرح بین المللی شناخته شده‎اند اما از این ظرفیت و پتانسیل به خوبی استفاده نمی‌شود.


به نظر شما دلایل پیشرفت نکردن عکاسی خبری ایران چیست؟
نداشتن مطبوعات مستقل، نبود حمایت‌های کافی از عکاسان خبری،‌ بالا نبودن تیراژ روزنامه‌ها، فعالیت حزبی و عدم توجه به مخاطب، برخوردار نبودن عکاسان خبری از منابع درآمدزایی از طریق فروش عکس‌های خود و کم بودن امنیت جانی و روانی  از جمله دلایل پیشرفت نکردن عکاسی خبری در ایران است. من فکر می کنم تا زمانیکه  درآمدزایی در حوزه عکاسی برای عکاسان ایجاد نشود،‌ شاهد تحولی در عکاسی به ویژه عکاسی خبری در ایران نخواهیم بود.

 به عنوان کسی که چندین سال است که در آژانس‌های بین‌المللی  فعالیت می‌کنید، تفاوت عکاسان خبری ایران با عکاسان سایر کشورها به ویژه کشورهای پیشرفته چیست؟
در حال حاضر همه عکاسان و آژانس‌های خبری دنیا به سمت دنیای رسانه‌ای رفته و در درجه اول مخاطب شناسی می‌کنند. نکته‌ای که متاسفانه از سوی عکاسان خبری و حتی مدیران رسانه‌ها نادیده گرفته شده است. درحال حاضر رسانه‌های دنیا عکس‌ها یا فیلم‌های خود را به صورت مولتی مدیا برای مخاطب و مشترکان خود ارسال می‌کنند. عکاس خبری باید به روز باشد و در عین‌حال با تکنولوژی‌های جهانی آشنا بوده و در کار خود از آن استفاده کند.
 در صحبت‌هایتان،  به نبود حمایت‌ از عکاسان خبری، به عنوان یکی از معضلات این شغل اشاره کردید. حمایت از عکاسان خبری بهتر است به چه صورت باشد؟
در حال حاضر خبرگزاری‌های بسیاری در کشور ایجاد شده است. از سوی دیگر دانشجویان این رشته نیز بسیار افزایش یافته و این خود امیدوارکننده است. خبرگزاری‌ها یا روزنامه‌ها می‌توانند با جذب این دانشجویان فرصت تجربه کردن را در اختیار آنها قرار داده و از سوی دیگر با ارائه سوژه‌های موردنظرشان به عکاسان، حمایت کننده مالی آنها شده تا عکاسان سوژه‌ها را درقالب پایان نامه به دانشگاه‌ها ارائه دهند.

در پایان می خواهم نظراتان را درباره برگزاری جشنواره دوربین دات نت بدانم.
ویژگی جشنواره دوربین دات نت، خودجوش و مستقل بودن آن است. اما باید برگزاری چنین جشنواره‌ای تداوم داشته باشد تا نتیجه و هدف مورد نظر برپاکنندگان آن در ۱۰ سال آینده به ثمر بنشیند.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.