نقد فرصتی برای مطرح شدن عکاسان

نشست نقد و بررسی عکس های ارسالی به جشنواره دوربین دات نت و روند داوری آن با حضور حسین فاطمی عکاس خبرگزاری فارس،‌مهدی قاسمی عکاس خبرگزاری ایسنا و محمد خیرخواه عکاس خبرگزاری UPI  به عنوان داوران این دوره از جشنواره شب گذشته در فرهنگسرای رسانه برگزار شد.
به گزارش ستاد خبری سومین جشنواره دوربین دات نت،‌ در ابتدای این نشست عکس‌های ارسال شده به جشنواره به عکاسان و حاضران جلسه به نمایش درآمد.
سپس حسین فاطمی، در پاسخ به سوال یکی از حاضران درباره اینکه آیا خبر در روند انتخاب عکس‌ها تاثیری داشته یا نه، گفت: با توجه به آنکه جشنواره دوربین دات نت به عنوان یک جشنواره عکس خبری است قطعاً ویژگی خبری بودن عکس یکی از معیارهای انتخاب هیأت داوران بوده است.
عکاس خبرگزاری فارس،‌ با بیان اینکه این جشنواره سفارشی نبوده است،خاطرنشان کرد: تنوع موضوع در عکس‌های ارسالی زیاد بود و تلاش داوران در انتخاب عکس‌ها، خبری بودن آنها بوده است.
مهدی قاسمی یکی دیگر از داوران حاضر در این نشست در پاسخ به این پرسش گفت: اولویت انتخاب داوران در جشنواره دوربین دات نت با عکس های خبری بود. اما با توجه به آنکه عکس خبری با گذشت زمان تبدیل به عکس مستند می‌شود بنابراین برخی عکس‌های مستند که مطابق با ویژگی‌های یک عکس خوب باشد نیز مورد تایید داوران قرار گرفت.

وی با تاکید بر اینکه در تمامی جشنواره‌ها و مسابقه‌ها داوری تا حدی سلیقه‌ای است، توضیح داد: روند داوری جشنواره دوربین دات نت به این شکل بود که عکس های ارسالی از روی مانیتور کامپیوتر به داوران نشان داده می‌شد و سپس داوران هر کدام رای خود را ثبت می کردند و پس از انتخاب تعدادی عکس، دوباره عکس‌های انتخاب شده به داوری گذاشته می شد.
براساس صحبت های قاسمی،‌ در تمامی مسابقه ها عکس های روی زمین چیده شده و داوران هر کدام رای خود را روی برگه‌ها می نویسند، اما چون در این جشنواره هیچ عکس چاپی به دبیرخانه نرسید، مجبور به بازبینی CD عکس‌های ارسالی شدیم.
همچنین محمد خیرخواه به عنوان یکی دیگر از داوران این جشنواره با بیان اینکه رای دادن به آخرین عکس های انتخاب شده بسیار مشکل بود، اظهار داشت: انتخاب سه عکس برتر از میان چهار عکس نهایی، بسیار سخت شده بود و داوران نمی توانستند که یکی از عکس ها را حذف کنند.
دلیل انتخاب برخی از عکس های هنری با توجه به معیار خبری بودن جشنواره سوال یکی دیگر از حاضران بود که قاسمی عکاس ایسنا،‌ این پرسش را اینگونه جواب داد: برخی از عکس‌ها به ظاهر خبری نیستند اما با خواندن زیرنویس (caption)، می‌توان خبری بودن آن عکس را احساس کرد.
وی درباره ضرورت برگزاری جلسه نقد و بررسی عکس‌ها پس از داوری با حضور هیأت داوران خاطرنشان کرد: شخصاً با  برگزاری چنین جلسات نقد و بررسی با حضور داوران بسیار موافق هستم و در این جلسات است که داوران می‌توانند از رأی‌های خود دفاع کنند.
به گفته قاسمی در جشنواره‌ای که اکثریت شرکت کنندگان آن عکاسان جوان هستند،‌ باید فرصتی ایجاد شود تا عکس‌های آنها همزمان با دیده شدن مورد نقد قرار بگیرد، این کار موجب افزایش اعتماد به نفس و رفع نقاط ضعف عکاسان جوان می شود.
عکاس ایسنا در پایان این نشست با اظهار امیدواری بر اینکه جشنواره دوربین دات نت برآیند عکس خبری در ایران باشد، گفت: نظرسنجی انجام شده در جشنواره امسال به شرط آنکه براساس روابط دوستانه نباشد، می‌تواند تاثیرگذار باشد.
لازم به ذکر است در پایان این نشست عکس‌های حسین فاطمی از جنگ چند روزه گرجستان برای حاضران نمایش داده شد.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.