نیوشا توکلیان ‌: عکاسان خبری، جهانی فکر کنند

عکاسان خبری باید برای گرفتن یک عکس خوب و تاثیرگذار،مطالعه و تحقیقات جامعی نسبت به سوژه و جامعه خود داشته باشند.
به گزارش ستاد خبری سومین جشنواره دوربین دات نت، “نیوشا توکلیان” عکاس خبرگزاری پولاریز در سومین کارگاه جشنواره دوربین دات نت که با موضوع “عکاسی اجتماعی” در فرهنگسرای رسانه برگزار شد، با بیان این مطلب گفت: با توجه به آنکه عکاس چشم بینای جامعه است، باید دایره مطالعات و تحقیقات خود را گسترش داده و در جریان کامل اخبار کشور خود و جهان باشد.
وی افزود: عکاس خبری و مستند اجتماعی همانند یک جامعه شناس است که نباید براحتی از کنار سوژه ها بگذرد، بلکه باید نسبت به وقایع و اتفاقات روز جامعه خود و دنیا کنجکاوانه عمل کند.
به گفته توکلیان عکاس خبری باید جهانی فکر کند تا بتواند در کار خود موفق باشد.
عکاس خبرگزاری پولاریز در ادامه درباره  نحوه گرفتن مجوعه عکس توضیح داد: برای گرفتن یک مجموعه عکس موثر، عکاس باید با اطلاعات کافی و دید باز به سراغ سوژه برود. به گونه ای که عکس ها  نوعی تجزیه و تحلیل آن جامعه یا رویدادهای موجود باشد.

وی همچنین معتقد است عکاس خبری به عنوان مشاهده گر وقایع باید بتواند با گرفتن عکس های تاثیر گذار ذهن آدم های بی دغدغه  را که از بسیاری از وقایع جامعه دوری می کنند، تحت تاثیر قرار دهد.
براساس صحبت های این عکاس، عکس خبری یا مجموعه عکس باید به گونه ای گرفته شود که مخاطب را به فکر وادارد.
وی با بیان اینکه امروزه در دنیا عکس های ساده تر طرفدار بیشتری دارد، تاکید کرد: عکاسان خبری حرفه ای در دنیا به دنبال گرفتن عکس‌های ساده اما در عین حال با نگاه نو و متفاوت هستند.
توکلیان درباره اینکه آیا عکاسان مستند اجتماعی باید با ذهنیت قبلی به سراغ گرفتن عکس بروند، پاسخ داد: عکاس برای گرفتن مجموعه عکس مستند اجتماعی باید مطالعات کاملی نسبت به سوژه  مورد نظر داشته باشد. اما برای کادربندی و گرفتن یک عکس خوب باید به محیط رفته و با توجه به وضعیت موجود و هدف مورد نظر و تعریف شده‌اش اقدام به گرفتن عکس کند.
همچنین باهوش بودن، با انرژی کار کردن، داشتن توانایی انتقال مفاهیم از طریق گرفتن عکس و دارا بودن اعتماد به نفس از ویژگی‌های یک عکاس موفق خبری است که توکلیان در این کارگاه به آن اشاره کرد.
بنابر صحبت های عکاس خبرگزاری پولاریز که تاکنون تجربه ها و افتخارات بین المللی بسیاری را کسب کرده است، عکاسان باید به توانایی‌های خود اعتماد داشته، اما نباید با ادعاهای کاذب ، مانع پیشرفت خود شوند.
لازم به ذکر است که در پایان این کارگاه توکلیان تعدادی از مجموعه عکس های رنا افندی عکاس آذربایجانی، دیوید گیلندز عکاس اسکاتلندی و میخاییل سبوتذکی عکاس روسی را به عنوان عکس های برگزیده و مطرح دنیا، برای حاضران نمایش داد.

اشتراک گذاری

۱ یک نظر

  1. مهرداد

    برای جهانی فکر کردن باید از خیلی چیز ها دوری جست گوی باید از قفس رهید ؛ نمی شود شعار جهانی فکر کردن داد و هنوز در کوچه پس گوچه های خود بینی دست وپا زد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.