خیرخواه : عکاسی خبری در ایران نیازمند آموزش بیشتری است

محمد خیرخواه، متولد ۱۳۶۵، عکاس خبرگزاری UPI، عکاسی حرفه ای را از سن ۱۶ سالگی آغاز کرده و تاکنون موفق به کسب افتخاراتی نظیر: تقدیر ویژه در جشنواره POY در سال ۲۰۰۷، تقدیر ویژه عکس کاوه گلستان در سال ۲۰۰۷ و … شده است. او یکی از داوران سومین جشنواره عکس خبری دوربین دات نت بوده. گفتگویی با او ترتیب داده‌ایم که در ذیل می خوانید:

در حال حاضر جایگاه عکس خبری در ایران را چطور ارزیابی می‌کنید؟
به نظر من عکاسی خبری در ایران، در سه دهه‌ی اخیر با تغییر و تحولات زیادی همراه بوده. دهه انقلاب اولین دهه‌ی آن است. عکس‌های ماندگاری که در آن دوره ثبت شده، نقطه‌ی عطفی در عکاسی خبری ایران به وجود آورده است. بعد از آن در دوران جنگ، باز هم با یک جهش بزرگ در عکاسی خبری روبرو بودیم و بالاخره دوره‌ی آخر، دوران عکاسی با دوربین دیجیتال است.  به جرأت می‌توان گفت با ورود دوربین‌های دیجیتال، رشد و شکوفایی چشمگیری را در حوزه عکاسی خبری شاهد هستیم. چرا که صنعت دیجیتال باعث شده تا از طریق اینترنت در کوتاه‌ترین زمان عکس‌ها را به تمام دنیا مخابره کرد و این امتیار بزرگی محسوب می‌شود. اما من معتقدم عکاسی خبری در ایران نیازمند آموزش بیشتری است، تا افراد بیشتری با شیوه‌ی اصولی کار در این حوزه آشنا شوند.

به نظر شما مهمترین هدف برگزاری جشنواره عکس خبری چیست؟

این جشنواره به نوعی گردهمایی بزرگ عکاسان محسوب می‌شود و برگزاری چنین جشنواره‌ای قطعاً باعث بالا بردن بینش بصری عکاسان می‌شود. متأسفانه تا به امروز کمتر شاهد برگزاری جشنوار‌ه‌ای با موضوع عکاسی با چنین وسعتی بوده‌ایم. . امیدوارم به این هنر توجه بیشتری شود.

نظر شما راجع به معیار داوری این دوره از جشنواره دوربین دات نت چیست؟

امسال آثار ارسال شده در دو بخش تک‌عکس‌های خبری و گزارش‌های تصویری برگزار شدند. و چیزی که برای ما حائز اهمیت بود، نورپردازی، کادر بندی و موضوع عکس‌ها بود. از تعداد بیش از ۴۰۰ اثر ارسال شده، ۶۰ عکس برگزیده و به بخش مسابقه راه یافتند. عکس‌های ارسالی همگی آثار خوب و قابل دفاعی بودند و همین مسأله انتخاب را کمی مشکل می‌کرد.

و حرف آخر …

متأسفانه اکثر جشنواره‌ها با موضوع عکاسی در اولین دوره برگزاری متوقف شدند. امیدوارم در مورد این جشنواره، این اتفاق نیفتد.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.