Canon 1D X، تازه‌ترین جنگجوی بی‌نظیر میدان DSLRها

دلایل بسیار زیادی را می توان برشمرد که وان دی ایکس بهترین دوربین دی اس ال آری است که کانن تاکنون ساخته . و حتی آن را از همه رقبایش در میدان نبرد DLSRها بالاتر دانست. بگذارید در اولین قدم به اعداد و ارقام بپردازیم تا کمی بیشتر با این جنگجوی پیروز آشنا شوید:

* سنسور فول فریم ۱۸ مگاپیکسلی که بزرگترین اندازه پیکسل را در میان محصولات دی اس ال آر کانن دارد.
* ایزو ۲۰۴۸۰۰
* عکسبردای با سرعت ۱۲ فریم بر ثانیه با کیفیت RAW
* فوکوس خودکار ۶۱ نقطه ای
* مجهز به سه پردازنده تصویر DIGIC
* پورت اترنت با سرعت یک گیگابیت
* و …

خب، حالا بقیه داستان… ۱D X با قیمت ۶۸۰۰ دلار قرار است جانشین بر حقی برای دو شوالیه کانن، یعنی ۱D Mark IV و ۱Ds Mark III باشد. سنسور تصویری ۱۸ مگاپیکسلی فول فریم آن طراحی جدید و ویژه ای دارد که بزرگترین پیکسل های تولیدی کانن تا کنون را در خود جای داده است. پیکسل ۶.۹۵ میکرو این دوربین تقریبا ۱.۲۵ میکرو از پیکسل های ۱D Mark IV و حدود ۰.۵۵ میکرو از پبکسل های ۵D Mark II بزرگتر است. این دوربین همچنین از معماری و ساختار فوتو دیود جدیدی استفاده کرده است که ضریب تبدیل فتو الکتریک فوق موثری دارند. همچنین شما با کم نویزترین دوربین تاریخ کانن سر و کار دارید.

یکی از دلایلی که ادعای کاهش فراوان نویز در این دوربین را اثبات می کند، استفاده از پردازنده های تصویر دوگانه Digic 5+ در این دوربین است که سه برابر از پردازنده Digic 5 و ۱۷ برابر از پردازنده Digic 4 سریع تر است. این پردازنده های تصویری جدید، امکانات فراوانی برای شما فراهم می آورند. از جمله می توان به عکاسی با سرعت ۱۲ فریم در ثانیه با فرمت RAW و عکاسی ۱۴ فریم در ثانیه با فرمت JPEG اشاره کرد.

از امکانات جالب دیگر می توان به قابلیت exposure یا نوردهی چندگانه اشاره کرد که با آن می توان تا ۹ تصویر مجزا را در یک عکس (با میزان نوردهی متفاوت) ذخیره کرد. ISO این دستگاه دارای دو بازه کاری مجزا است. در حالت استاندارد شما ایزو ۱۰۰ تا ۵۱۲۰۰ را در اختیار دارید و در حالت بسط یافته یا Expanded از ۱۰۲۴۰۰ تا ۲۰۴۸۰۰ را شامل می شود.

این دوربین خارق العاده تنها برای سنجش فاصله و سیستم فوکوس، مجهز به یک پردازنده تصویر Digic 4 شده است. کانن سیستم جدید فوکوس خودکار این دوربین را «فوکوس خودکار ۶۱ نقطه ای مشبک با تراکم بالا» نام گذارده است. در این سیستم نقاط مرکزی تصویر از میزان تراکم بالاتری برای فوکوس برخوردارند و همپوشانی آنها، از میانگین فوکوس خودکار بیشتر است. ۲۱ نقطه فوکوس به صورت صلیبی در مرکز تصور واقع شده اند و تا F5‪.‬۶ دقت کافی را دارند. ۵ نقطه فوکوس صلیبی هم با دقت بالایی تا F2‪.‬۸ به یاری شما می آیند. ۲۱ نقطه فوکوس صلیبی هم در خارج از مرکز وجود دارد. با این حساب ۴۱ نقطه فوکوس خودکار از ۶۱ نقطه این دوربین از نوع صلیبی یا ضربدری هستند.

فیلمبرداری هم در این دوربین بهبود قابل ملاحظه ای داشته و شما می توانید با کیفیت ۱۰۸۰p با سرعت های ۲۴ و ۳۰ فریم بر ثانیه به فیلم برداری بپردازید. یا اینکه با کیفیت ۷۲۰p به ضبط تصاویر با سرعت ۶۰ فریم در ثانیه مشغول شوید. فرمت ضبط ویدیو در این دوربین h‪.‬۲۶۴ است. تنها نکته منفی این است که تنها ۲۹ دقیقه و ۵۹ ثانیه امکان فیلم برداری متوالی را دارید و دوربین به صورت خودکار بعد از رسیدن حجم فایل به ۴ گیگا بایت، ادامه فیلم را در فایل بعدی ذخیره می کند. به نظر می رسد دلیل این کار فرار از مالیات اتحادیه اروپا برای دوربین های HD است، که شامل دوربین هایی می شود که بتوانند با کیفیت اچ دی و بیش از ۳۰ دقیقه فیلمبرداری کنند.

نکته جالب دیگر این است که دکمه کنترل ۴ جهته این دوربین با چیزی شبیه ابزار کنترل آی پاد کلاسیک جایگزین شده که امکان کنترل لمسی بدون صدا را برای تان فراهم می آورد. بدنه این دوربین از فیبر کربن بوده و شاتر ان تا ۴۰۰ هزار عکس تست شده است. برای ذخیره فایل ها شما دو اسلات کارت حافظه UDMA-7 CF در اختیار دارید. متاسفانه وای فای و جی پی اس داخلی روی این دوربین تعبیه نشده و در صورت لزوم (مانند استفاده از DLNA) باید با استفاده از درگاه اترنت آنها را به دوربین متصل کنید. مکان یاب چشمی آن از اپتیکال و همانند دوربین ۱D Mark III با دید ۱۰۰ درصد بوده و امکان بزرگنمایی ۰‪.‬۷۶ برابری را دارد.

و نکته آخر هم اینکه حرف X در نام این دوربین، نشاگر دهمین نسل از دوربین های EOS کانن است. ضمنا برای خرید این دوربین قدرتمند کانن باید تا ماه مارس صبر کنید.

منبع : نارنجی

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.