صافیها در عکاسی سیاه و سفید و رنگی؛ خلق تصاویری متفاوت

الهام صالح/ دوربین.نت: تصاویری از ابوالهول و یکی از اهرام مصر در کنار یکدیگر قرار گرفته اند. این دو تصویر، از زاویه ای یکسان به ثبت رسیده اند، با این وجود، رنگ آن ها متفاوت است؛ یکی با رنگ هایی طبیعی و دیگری با رنگ هایی که تصویر را خیال انگیز جلوه داده اند. اما چرا؟ تفاوت این دو عکس در استفاده و عدم استفاده از صافی است.
تصاویر دیگری هم وجود دارند. این تصاویر سیاه و سفید هستند، اما باز هم تفاوت هایی دارند. این تفاوت در کنتراست آن هاست و باز هم این تغییر کنتراست به دلیل استفاده، یا عدم استفاده از صافی ها. کتاب «صافیها در عکاسی سیاه و سفید و رنگی»، با بهره گیری از تصاویر و مقایسه آن ها به تاثیر صافی ها در عکس های سیاه و سفید می پردازد.
در واقع صافی ها می توانند ابزارهایی برای به وجود آوردن تصاویری با ارزش های هنری متفاوت باشند، اما این اتفاق مستلزم آشنایی با آن ها و انتخاب صحیحی از عناصر صافی یا عدسی است. «صافیها در عکاسی سیاه و سفید و رنگی»، کتابی است که با ارائه اطلاعات مفیدی درباره این عناصر، این امکان را به وجود می آورد که تصاویری زیبا توسط عکاس خلق شود.
تک موضوعی بودن، یکی از مزایای کتاب به شمار می رود و می توان در آن مطالب بی شمار نظری و عملی را درباره صافی ها مشاهده کرد.
«صافیها در عکاسی سیاه و سفید و رنگی»، یکی از آخرین کتاب های انتشارات پل مونتل؛ یکی از معتبرترین بنگاه های نشر کتاب های فنی عکاسی و سینمایی اروپا به شمار می رود و از ۱۵ فصل تشکیل شده است. فصل فرهنگ اصطلاحات فنی عکاسی نیز فصل پایانی کتاب را تشکیل می دهد. این فصل در متن اصلی کتاب وجود ندارد و برای آشنا ساختن مخاطبان کتاب با این اصطلاحات، توسط مترجم به آن افزوده شده است.
صافیها در عکاسی سیاه و سفید و رنگی/ ژان لاموره/ ترجمه: پیروز سیار/ انتشارات سروش

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.