۵۰۰ عکاس گرد یک تئاتر، حضرت والا

نشست خبری مسابقه عکاسی تئاتر «حضرت والا»  ۲۳ آبان ماه در خانه هنرمندان برگزار شد.

مسعود پاکدل یکی از برگزار کنندگان این مسابقه   با اشاره به این موضوع که این دومین مسابقه عکاسی است که از طرف انجمن عکاسان تئاتر برگزار می شود گفت: برنامه است که سالی یک بار این مسابقه را برگزار کنیم. اولین مسابقه برای تئاتر «مکاشفه در باب یک مهمانی خاموش» بود که در خانه هنرمندان برگزار شد و حدود ۲۰۰ عکاس جوان و پیشکسوت در آن شرکت کردند که ۴ برگزیده داشت.

مسعود پاکدل در ادامه هدف از برگزاری این مسابقه را گسترش هنر عکاسی تئاتر و و یک نوع آشتی دادن عکاسان با تئاتر دانست و گفت: انجمن عکاسان تئاتر سه سال است که پایه گذاری شده است و قبل از آن عکاسان به طور آزاد و یا برای مطبوعات کار می کردند. این انجمن در حال حاضر سی و سه نفر عضو دارد . این مسابقه بهانه ای است برای اینکه عکاسان جوان فضای این نوع عکاسی را بشناسند و در واقع یک ورک شاپ است.

رضا موسوی با اشاره به تعداد عکس های کمی که هر ساله در جشنواره فجر شرکت می کند و تعداد کم عکاسان تئاتر که معمولا مستند عکس می گیرند گفت: فکر می کنم برای جشنواره امسال نزدیک به ۱۰۰ نفر برای ما عکس بفرستند و ما هر سال این تعداد را داشته باشیم.

وی ادامه داد: معمولا انتقاد می شود که تئاتر گنجایش این تعداد عکاس را ندارد ولی تئاتر های زیادی داریم چه در تهران چه خارج از تهران، عکاسی تئاتر مورد توجه قرار گرفته است و شکل آن از مستند به هنری تبدیل شده است.

موسوی در پاسخ به سوالی که وقتی به ۵۰۰ عکاس اجازه می دهید که بیایند و عکس بگیرند و همه به خاطر شرایط نور و صحنه و جذاب درآمدن عکس این نوع عکاسی را دوست دارند. این ۵۰۰ نفر علاقه مند می شوند ولی با درهای بسته روبرو می شوند گفت: مسابقه بهانه است تا این جمعیت مشتاق برای عکاسی بیایند و بفهمند که کار سختی است. یک سری متوجه می شوند که کارشان نیست و رها می کنند. این فضا ایجاد شده است که از ۵۰۰ نفر ۱۰۰ نفر فضای کار خودشان را پیدا می کنند.

وی در ادامه صحبت  در این باره که تشویق عکاسان برای روی آوردن به تئاترهای خیابانی و غیره وظیفه شماست گفت: آخرین کاری که انجام داده ام عکاسی از یک تئاتری بود که در یک پراید انجام می شد. اگر ۱۰۰ تئاتر در تئاتر شهر و ایرانشهر برگزار می شود ۵۰۰ یا ۶۰۰ تئاتر در دانشگاه ها است.

فروقی مدیر شرکت نورنگار که اسپانسر این برنامه است از اختصاص سه دوربین SLR canon  و یک دوربین دیجیتال nikon به ۴ نفر برتر و لوازم جانبی عکاسی به ۶ نفر دیگر خبر داد.

مسعود پاکدل که یکی از داوران است در این رابطه گفت: ابراهیم حسینی و رضا موسوی از دیگر داوران این مسابقه هستند. علاوه بر سه نفر برگزیده یک جایزه برای بهترین عکس پشت صحنه و شکل اجرای برگزاری در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: این مسابقه در روز سی ام آبان و اول آذر برگزار می شود ، ده روز بعد نتایج آن اعلام می شود و جوایز قبل از نمایش تئاتر« حضرت والا» در سالن به برندگان اهدا می شود و بلافاصله نمایشگاه عکس در خانه هنرمندان برپا می شود.

رضا موسوی ضمن تشکر از سعیده ساعی از عوامل اجرایی این مسابقه این مژده را به عکاسان داد که انجمن عکاسی تئاتر قصد دارد بعد از چند دوره برگزاری این مسابقات یکی دو نفر از افرادی را که کارهایشان جزو بهترین کارها باشد به عنوان عضو افتخاری بپذیرد.

حسین پاکدل کارگردان تئاتر «حضرت والا »  ضمن اشاره منزلت عکس و تاثیر آن بر مخاطب  به بیان تاریخچه ای از عکاسی تئاتر پرداخت و گفت: از سال ۷۶ که وارد تئاتر شهر شدم عکاسی تئاتر وضعیت نابسامانی داشت و تعداد عکاسان تئاتر اندک بود و به صورت موردی به سفارش کارگردان ها عکاسی می کردند. ایده من این بود که عکاسی تئاتر شان و منزلت داشته باشد و جوایز برگزیدگان آن با جوایز برگزیدگان دیگر رشته ها تفاوتی نداشته باشد و به جایی رسیدیم که نمایشگاه های زیادی از عکس تئاتر حرفه ای در ایران و خارج از کشور برگزار شد. کتاب های متعدد چاپ شد اما باز متوقف شد.

پاکدل در رابطه با این سوال که اجرا در مقابل این تعداد عکاس در سالن سخت نیست گفت: این کار مخصوصا در اجراهای اول شجاعت می خواهد اما وقتی دیدیم که حرکت، حرکت بایسته ای است و این حجم مشتاق وجود دارد استقبال کردیم. همانقدر که سختی دارد مبلغ کار ما هم هست و به همان اندازه که می تواند مبلغ کار ما باشد می تواند تکثیر کننده نقاط ضعف ما هم باشد. بازیگر در مقابل ۲۰۰ نفر که تماشاگر عادی نیستند و تمام حرکات او را اسکن می کنند قرار می گیرد.

پاکدل ضمن اشاره به چاپ کتاب عکس از طرف نشر ثالث به  این کار را به دیگر کارگردانان توصیه کرد.

مسعود پاکدل از دلیل اختصاص دو روز اول اجرا برای مسابقه می گوید: در دوره قبل اجرای آخر را برای مسابقه قرار داده بودیم و بعضی عکس ها در روزهای قبل گرفته شده بود. می خواهیم فرصت برابر در اختیار عکاسان قرار دهیم.

فروغی مدیریت نورنگار حامی این مسابقه از انگیزه خود می گوید: اقتصاد وقتی خوب است که در کنار فرهنگ باشد. کار فرهنگی به اقتصاد کمک می کند و بر جامعه تاثیر می گذارند. نورنگار به واسته چنین دیدی سعی کرده است بیشترین آمار فرهنگی را داشته باشد. امیدواریم در عرصه اقتصادی و فرهنگی موفق باشیم و این حرکت فرهنگی به سرانجام برسد.

در آخر مسعود پاکدل از راه اندازی سایت انجمن خانه تئاتر به نشانی www.theaterphoto.ir خبر داد و موسوی درخواست کرد حق کپی رایت را رعایت کنید و عکس ها را بدون اسم عکاس آن جایی چاپ نکنید.

گزارش : طاهره عابدی / عکس : احسان رافتی

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.