محمد رازدشت به روایت سیف‌الله صمدیان

ایسنا : سیف‌الله صمدیان گفت:محمد رازدشت، جزو نخستین افراد در ایران بود که کار با سیستم‌های اولیه‌ی ویدئویی را آغاز کرد و از پیشگامان استفاده از تکنیک‌های جدید ویدئوی هنری در ایران بود.
در پی درگذشت محمد رازدشت، سیف‌الله صمدیان درحالی‌که این هنرمند عکاس و فیلمساز هنرمند را یار و گره گشای مشکلات فنی و تکنیکی عکاسان و فیلم سازان جوان می داند‌ ادامه داد: آشنایی من با محمد رازدشت به سال‌های اول حضور او در واحد عکاسی خبرگزاری جمهوری اسلامی بر می‌گردد و تصاویر به یادماندی‌اش از چهره‌های پیر و جوان رزمنده و اسرای عراقی را به خاطر می‌آورم.
وی یادآور شد: دوستی نزدیک و حتی خانوادگی من با او از طریق ارتباط کاری در زمینه‌ی تصویربرداری ویدئو محکم‌تر شد.
صمدیان همچنین گفت: رازدشت از خانواده‌یی آمده بود که در هنرهای تصویری شناخته شده‌اند. برادر بزرگترش ـ حمزه رازدشت ـ از تصویربرداران معروف تلویزیون از سالهای دور و از عکاسان مطبوعاتی بنام در سالهای بعد از انقلاب و جنگ بود.
به گفته‌ی این هنرمند فیلم‌ساز؛ تصویربرداری و مصاحبه‌های تصویری با هنرمندان عرصه‌ی هنرهای تجسمی نقاشی، گرافیک و مجسمه‌سازی از کارهای دیگر محمد رازدشت به شمار می‌رفت که عمدتا از طریق موزه‌ی هنرهای معاصر تهران سفارش داده می‌شد. رازدشت جریان برگزاری بینال‌های مهم هنری را تصویربرداری و تدوین می کرد و حاصل کار او در افتتاحیه و اختتامیه‌های جشنواره‌ها نمایش داده می‌شد.
صمدیان همچنین گفت: رازدشت در اکثر دوره‌های «تصویر سال» از یاران و همکاران دلی ما بود که بدون کوچکترین چشم‌داشتی برای کمک به ثبت تصویری – عکاسی و فیلمبرداری – در افتتاحیه و اختتامیه‌ «تصویر سال» پیشقدم می‌شد.
وی در ادامه یادآور شد: آخرین تصویر به‌یادماندی که از او به خاطر دارم، مراسم تشییع بهمن جلالی در خانه هنرمندان ایران است. محمد رازدشت در حالی که از بالکن خانه هنرمندان مشغول تصویر برداری از پیکر بهمن جلالی و حلقه‌ی فشرده‌ی عکاسان دور پیکر او بود، در حالی که به شدت اشک می‌ریخت، تصویربرداری می‌کرد.
به گزارش ایسنا، محمد رازدشت که امروز ـ ۲۲ آبان ماه ـ از دنیا رفت، عضو هیات مدیره انجمن عکاسان مطبوعات ایران و اعضای انجمن مستند سازان ایران بود و علاقه‌ی او مستندسازی و ساخت فیلم کوتاه بود و ویدئوآرت‌هایی نیز ساخته وبه نمایش گذاشته است.
از کارهای مهم سینمایی او می‌توان به دستیار تدوین فیلم ABCآفریقای عباس کیارستمی و نیز تدوین فیلم «داشتن و نداشتن» نیکی کریمی اشاره کرد.
احتمالا دوشنبه ـ ۲۴ آبان ماه ـ مراسم تشییع محمد رازدشت از خانه هنرمندان برگزار خواهد شد.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.