فایل raw حکم نگاتیو را دارد و در واقع سند مالکیت اثر است

عطیه رحیمی فرد / رامین کاکاوند وکیل دادگستری درباره قرارداد های عکاسی و حل و فصل قراردادها در سیزدهمین روز جشنواره دوربین.نت صحبت کرد.

رامین کاکاوند عنوان کرد: ۸۰ درصد پرونده های قضایی که در زمینه ی عکاسی داشتم برای اثبات مالکیت عکس بوده است. اما طرح دعوا در این زمینه باید صحیح باشد و قبل از آن باید اثبات مالکیت عکس محرز گردد. ابتدا باید درخواست اثبات مالکیت کنیم. دو نوع مالکیت داریم ۱- مالکیت معنوی که همان واترمارک (نام عکاس) است. حق معنوی مالکیت به عکاس اجازه می دهد عکس خود را در مسابقات شرکت دهد اما نمی تواند آن را بفروشد.
۲- مالکیت مادی: ارگان یا شخصی که برای آن عکاسی می کنیم و قرارداد داریم که اگر عکس را بفروشیم هم خیانت در امانت محسوب می شود هم فروش مالک غیر.

وی در ادامه با مثال زدن یکی از پرونده هایش گفت: فایل raw حکم نگاتیو را دارد و در واقع سند مالکیت اثر است در پرونده ای که دو نفر فایل raw عکس را دارند دیدن آرشیو کامل فرد و تطبیق فایل raw می تواند کمک کند. قبل از نمایش دادن مجموعه آثار بهتر است آن را از طریق سامانه وزارت ارشاد ثبت کنیم که در پایان به شما یک گواهی می دهد، گواهی ثبت آثار هنری ۳۰ سال اعتبار دارد.

وی با مثال یکی دیگر از پرونده هایش گفت: شما یک بار می توانید طرح دعوا کنید پس بهتر است درست طرح دعوا کنید در غیر این صورت موضوع قرار موقوفی طرح، صورت می گیرد. در پرونده های عکاسی جنبه حقوقی آن خیلی ضعیف است و وکیل باید تسلط به موضوعات فنی و تکنیکی عکاسی را داشته باشد. تمام پرونده های قضایی با یک قرارداد حل می شود اما به خاطر فرار از پرداخت های مشخص (بیمه…) قرارداد بسته نمی شود. حتما باید یک قراردادی باشد که اگر به مشکل برخورد کردید بتوانید به آن استناد کنید.

یک بند از قرارداد مربوط به انتقال حق مادی و مجوز تعداد چاپ های مجدد آن اثر باشد (حق کپی رایت) و در آن ذکر کنید که مثلا فقط برای چاپ کتاب مجوز استفاده از عکس را دارند نه برای استفاده دیگر… . زمانی که از شما به صورت اعلامی عکس می خواهند شما متنی را پیوست عکس، ایمیل کنید که فقط برای شرکت در نمایشگاه عکس آن را فرستاده اید و مجاز برای استفاده دیگر نیستند.

کاکاوند در ادامه گفت: حتی در قرارداد درباره مفقود شدن و گم شدن آثار می توانیم توافق کنیم البته به نوع مفقود شدن هم بستگی دارد ( بین کسی که هاردش فرمت شده و کسی که از قصد عکس را پاک کرده تفاوت است)

قراردادها باید بصورت کتبی نوشته شده باشد.
ولی قرارداد سه نسخه باشد بهتر است که یکی از نسخه ها را به داور بدهیم تا سندیت آن محرز شود و حتما در آن مرجع حل اختلاف ذکر شود. خود را درگیر دادگستری نکنید چون خیلی طول می کشد. برای همین مرجع حل اختلاف را داوری انتخاب کنید که علاوه بر داوری سریع و آسان، هزینه آن هم به مراتب پایین تر است و تشریفات آیین دادرسی را هم ندارد.

وی گفت: رای داور از حکم دادگستری محکم تر است، رأی داوری یک رأی بین المللی است و در تمام کشورها لازم الاجرا است ولی حکم دادگستری فقط داخل کشور قدرت اجرایی دارد در واقع داوری یک مرحله است اما رسیدگی قضایی، تجدید نظر هم دارد داور همون قاضی تحکیم است که شما خودتان آن را انتخاب می کنید که در مورد مسئله شما نظر بدهد. وقتی شرایط داوری از رسیدگی قضایی راحت تر است داوری هم تلاش به حل اختلاف دوستانه می کند.

سیزدهمین جشنواره عکس خبری، مطبوعاتی دوربین.نت ۱۳ تا ۲۱ دی ماه ۹۷ با حمایت و همکاری فرهنگسرای سرو، فروشگاه های زنجیره ای شهروند، صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر، اداره کل ارتباطات و اموربین الملل شهرداری اصفهان، شرکت نورنگار و سایت عکاسی در فرهنگسرای سرو برگزار می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.