۲۵۶ گام هیستوگرام

عطیه رحیمی فرد / علی نجات بخش در سیزدهمین جشنواره دوربین.نت درباره آشنایی با هیستوگرام در عکاسی و فتوشاپ صحبت کرد.

وی صحبت خود را این‌گونه آغاز کرد: خیلی وقت ها به دلیل نوع LCD و برندی که دارند نمی توانیم رنگ عکس‌ها را به خوبی ببینیم و یا جای هستیم که نور محیطی زیاد هست و ما نمی توانیم تشخیص بدهیم عکس خوب شد یا نه.
یک معیاری که بتوانیم در این زمینه از آن استفاده کنیم و تشخیص بدهیم نور عکس خوب هست یا نه، هیستوگرام است که هم در دوربین های عکاسی و هم گوشی های موبایل وجود دارد.
کارل پیرسون بنیان گذار نمودار هیستوگرام بود اما بیشتر با تحلیل داده های آماری سرکار داشت.

نجات بخش هیستوگرام را اینگونه تعریف کرد: هیستوگرام یک نمودار میله ای است با این تفاوت که تنها یک پارامتر در آن وجود دارد و آن سنجش نور هست و ما می توانیم با گرفتن یک انتگرال یا جمع کردن نمودارها، درجه نور را مشخص کنیم ( روش محاسبه ی ریاضی)
دوربین های دیجیتال یک نورسنج داخلی دارند که میزان درجه نور را به ما نشان می دهند و کم نور یا پر نور بودن عکس را مشخص می کنند.
او در ادامه گفت: هیستوگرام به چند دسته تقسیم می شود از سیاهی مطلق تا سفیدی مطلق
هیستوگرام پنج تقسیم بندی دارد، از چپ به راست ۱-سیاهی مطلق ۲-سایه ها ۳-تن ها میانه۴- روشنایی ها یا هایلات ۵- سفیدی مطلق
سیاهی مطلق، عکس خیلی تیره است پس هیستوگرام به سمت چپ می آید و در خاکستری منحنی در وسط قرار می گیرد و عکس سفید مطلق سمت راست نمودار قرار می گیرد، اما اگر سیاه و سفید مقابل هم باشند نمودار هیستوگرام یک تصویر U شکل پیدا می کند و در نهایت در یک عکس رنگی ما یک طیف سیاه به سفید را کاملا در هیستوگرام می بینیم.
نجات بخش بیان کرد: کنتراست، اصطلاحی است برای توصیف اختلاف قابل مشاهده بین تیرگی هاو روشنایی ها است. تصاویری پر کنتراست هستندکه، عموما تن های تیره و روشن را پوشش می دهند و تصاویر کم‌ کنتراست عموما در میانه های نمودار هستند و از طریق هیستوگرام می توان فهمید کنتراست تصویر چقدر است.
اگر ما عکسی بگیریم که به گوشه نمودار بچسبد و از هیستوگرام خارج شود اصطلاحا می گویند کلیپ شده است که بهتر است این مرز رعایت کنیم. اگر عکس از قسمت سفید خارج شود درواقعا اُور اکسپروژر شده است اما اگر از قسمت سیاه خارج شود اصطلاحا می گوییم آندر شده است.
وی در پایان با اصلاح نور عملی یک عکس گفت: هریک از میله های هیستوگرام نماینده یک تن رنگی هستند و ما در مجموع ۲۵۶ گام داریم در نمودار که از سفید به سیاه برسیم.
دو نکته ای که باید در نظر بگیریم ۱- حس و حال اصلی عکس گرفته شده۲- نمودار هیستوگرام
ما بعد از اصلاح نور به سراغ اصلاح رنگ ها می رویم.

سیزدهمین جشنواره عکس خبری، مطبوعاتی دوربین.نت ۱۳ تا ۲۱ دی ماه ۹۷ با حمایت و همکاری فرهنگسرای سرو، فروشگاه های زنجیره ای شهروند، صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر، اداره کل ارتباطات و اموربین الملل شهرداری اصفهان، شرکت نورنگار و سایت عکاسی در فرهنگسرای سرو برگزار می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.