نقد آموزش بر فعالیت حرفه‌ای عکاسی با حضور دکتر رحیمیان

عکاسی در ایران در مرحله آموزش به یک شیر بی یال و دم می ماند
نوشته شده در ۱۳۹۷/۱۰/۱۴ توسط admin

عطیه رحیمی‌فرد / دکتر مهدی رحیمیان استاد برجسته عکاسی در سیزدهمین جشنواره دوربین.نت درباره نقش آموزش و فعالیت حرفه ای عکاسان صحبت کرد.

دکتر رحیمیان در ابتدای جلسه گفت : وقتی بحث آموزش مطرح می شود به عنوان معلم، محور گفت و گوی من در ارتباط آموزش عالی است که آموزش آموزشگاهی و خودآموز و ارگان های وابسته به آموزش و پرورش در این تعریف نمی گنجد.
اگر در یک بستر تاریخی بخواهیم بحث را پیش ببریم، آن بسترِجغرافیای فرهنگی و سیاسی و اقتصادی جامعه ای به نام ایران است که پیشینه ی آن به ۴۵ سال پیش باز می گرد که آموزش عکاسی در ایران به شکل آکادمیک شروع شد، اساتیدی مثل آقای معصومی که در آلمان تحصیل کرده اند و آقای کامران عدل در فرانسه، تجربیات خود را به ایران می آورند.
دانشگاه های هنر زیبا و تهران و شهید بهشتی عکاسی را برای دانشجوهای که رشته متفاوتی (معماری-گرافیک) را می خوانند تدریس می‌کردند و رشته عکاسی به عنوان رشته مستقل تدریس نمی شد.

وی در ادامه اذعان داشت که دانشگاه های ایران پیش از انقلاب فرهنگی یک هویت نسبتاً مستقل داشتند و برنامه آموزشی و هیئت علمی توسط خود دانشگاه ها تدوین و برنامه ریزی و اجرا می شد که این ویژگی بارز آنها بود. اما بعد از انقلاب فرهنگی یک تمرکز گرایی گریبان نظام آموزش عالی را گرفت که همه دانشگاه ها یک برنامه آموزشی یکسان داشتند و هیچ افق کار آفرینی و آینده حرفه ای برای کسانی که اشتغال به تحصیل داشتند دیده نمی شد.
درحوزه عکاسی، از اواسط دهه ۵۰ مدرسه عالی تلویزیون و سینما برای اولین بار بر اساس نیاز سنجی آموزشی و حرفه ای اقدام به تربیت نیروی حرفه ای و کارآمد برای حوزه کاری خودش مثل تلویزیون کرد. افرادی که شروع به تحصیل کردند یا شغل داشتند یا می خواستند جذب شوند و آموزش ضمن خدمت می گذراندندکه هر دو صورت افق شغلی برای آنها محیا بود.

وی در ادامه گفت: از سال ۵۶ جهت تولید عکس در ایران با به وجود حضور خبرگزاری پارس و روزنامه های کیهان و اطلاعات تغییر کرد. نقش عکاسی در انقلاب خیلی مهم بود به قدری که تصمیم گرفته شد رشته عکاسی را به دانشگاه ها اضافه کنند اما افق کاری برای عکاسی دیده نشد، باوجود رشد مطبوعات در تهران و شهرستان ها.

دکتر رحیمیان در ادامه بیان کرد، عاملی که در دانشگاه رخ می دهد ولی در آموزشگاه ها و دیگر ارگان ها خصوصی اتفاق نمی افتد، تغییر نگرش دانشجو است.
در سال ١٣٨٢ یک نیاز سنجی نسبت به تعداد مطبوعات مورد نیاز و آموزش نیروهای آن صورت گرفت و برهمین مبنا مجوز تاسیس دانشگاه ها و آموزشگاه ها برای خبرنگاری و عکاسی و رسانه صادر شد. برای توسعه و پیشرفت نیاز به تربیت نیروی انسانی هست اما افق دید درست نبود و این را در نظر نگرفتند که عکاسی در دنیا در حال تغییر است.
او در ادامه گفت:در دهه ۶٠ دو جریان وجود داشت ١-عکاسی جنگ ٢- عکاسی پشت جبهه که فرهنگ و اقلیم زندگی مردم را نشان می داد که فرد شاخص آن نصرالله کسرائیان است. ما وارد معقوله ی شده بودیم که برای آن سنجیده فکر نکرده بودیم و امروز داریم تبعات عملکرد سی سال گذشته را به بدنه عکاسی متحول می شویم، که بخشی مسائل درونی و بخشی عوارض بیرونی است.

با این وجود، هنوز با کمبود استاد مواجه هستیم و هنوز مراکز آموزش عالی ساختار قابل توجه ندارند ازجمله مواردی که می شود عنوان کرد:
١-عدم بازنگری به دروس و محتوای آن
٢-افق کاری برای دانشجو دیده نشده و دانشجو باید خودش پیگیر باشد
با وجود همه ی تغییرات به وجود آمده هنوز هیچ پستی برای عکاس در سازمان های دولتی دیده نشده است وکارآفرینی زمانی وارد رشته عکاسی شده که زیاد کاربردی برای رشته عکاسی نداشت.
وی در ادامه عنوان کرد: دانشکده خبر به هیچ وجه ساختار دانشگاهی ندارد از جمله نبود معاون آموزشی و معاون اداره مالی و هیئت علمی و فردی علمی موظف برای انجام کار علمی ندارد که افق کاری برای دانشجو در نظر بگیرد. امروز عکاسی در ایران در مرحله آموزش به یک شیر بی یال و دم می ماند

رحیمیان گفت: ما نمی دانیم نیروی انسانی خود را که جزء سرمایه ارزشمند کشور است چگونه آموزش بدهیم، استعداد نهفته و ذاتی آن ها را شکوفا کنیم. وظیفه آموزش عالی است که این کار را انجام دهد که به ندرت اتفاق افتاده است، زمانی که استاد خوب در چارچوب ساختار دانشگاهی نیاز داریم و هیچ نیازسنجی در زمینه عکاسی انجام نشده چگونه می توان برنامه ریزی کرد.
دکتر رحیمیان در پایان گفت: ساز و کار تولید عکس در دنیا تغییر کرده است ما باید تلاش کنیم تو این زمینه خوب فعالیت کنیم، استعداد ها رو شناسایی کنیم و برای آنها افق کاری در نظر بگیریم.

سیزدهمین جشنواره عکس خبری، مطبوعاتی دوربین.نت ۱۳ تا ۲۱ دی ماه ۹۷ با حمایت و همکاری فرهنگسرای سرو، فروشگاه های زنجیره ای شهروند، صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر، اداره کل ارتباطات و اموربین الملل شهرداری اصفهان، شرکت نورنگار و سایت عکاسی در فرهنگسرای سرو برگزار می شود.

+ گزارش تصویری نشست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.