محمد خلیل بیگی و دنیای شگفت انگیر تایم لپس

عطیه رحیمی فرد / مجید خلیل بیگی از تجربیات ده ساله خود در زمینه کاربرد تایم لپس در پروژه های عکاسی در جشنواره خبری دوربین.نت صحبت کرد.

وی در ابتدا با بیان اینکه عموما کاربرد تایم لپس در نشان دادن زیبایی های طبیعت می دانند این در حالی است که ما با تایم لپس می توانیم حرکات ریز و غیر قابل دید از روز و شب گیاهان(خواب-بیداری)مشاهده کنیم.

در ادامه گفت: نشان دادن آلودگی های شهری(نوری-هوا) به وسیله تایم لپس می تواند تاثیرگذارتر باشد به عنوان مثال پروژه جهانی که در زمینه گرمایش جهان صورت کرفت و نمادهای مهم کشورها به مدت یک دقیقه خاموش شدند یا خشکسالی دریاچه ارومیه. او‌همچنین از کاربرد تایم لپس برای ساخت تیزر تبلیغاتی سخن گفت، که ابزار به خصوص خود را دارد.

خلیل بیگی گفت: سوژه های تایم لپس عموما ستارگان ،طلوع و غروب خورشید و حتی آدم ها و زندگی شهری هستند که حتی می تواند از موضوعات فلسفی یا حتی پیر شدن اعضا خانواده هم به عنوان سوژه استفاده کرد.
وی در ادامه بیان کرد که ابزار تایم لپس شامل دوربین(گوشی.گوپرو.SLR) ۲-سه پایه ۳- ریموت کنترل ۴-لنز -۵ باطری هست که البته بعضی از دوربین تنظیمات آماده دارند و نیاز به سنجش فاصله هر شاتی که دوربین می زند نیستند.

او در ادامه از ملزومات تایم لپس گفت: ما باید پیش بینی دقیق از رویداد داشته باشیم اینکه چه عکسی می خوایم بگیریم، در کجا باید بایستم،که همان محاسبات نقطه قرارگیری است که از نرم افزارهای مثل فوتو پیلز (که هم نسخه اندروید دارد هم ios) می توانم کمک گرفت، حرکت نور از کدام سمت است،باید برای تعداد شات ها و تصاویرِمورد نظر، برنامه ریزی داشت.

وی در ادامه گفت: دو‌چیز مهم در محاسبه تایم لپس ، یک؛ محاسبه تعداد شات ها و طول بین هر شات است که اگه ۳۰ فریم در ثانیه حساب کنیم و بخواهیم ۱۰ ثانیه تایم لپس بگیریم باید ۳۰۰ فریم عکاسی کنیم.
دوم؛ جایی که قرار می گیرم برای بهتر دیدن سوژه،(اینکه طلوع خورشید از کدام سمت است) عنوان کرد.

وی در پایان با معرفی چند تایم لپس اذعان داشت که می توان سوژه های که بیننده رو به تفکر وادار کند استفاده کرد از جمله تایم لپس ها باراکا یا برکت، سه گانه کات سی و سام سارا.

سیزدهمین جشنواره عکس خبری، مطبوعاتی دوربین.نت ۱۳ تا ۲۱ دی ماه ۹۷ با حمایت و همکاری فرهنگسرای سرو، فروشگاه های زنجیره ای شهروند، صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر، اداره کل ارتباطات و اموربین الملل شهرداری اصفهان، شرکت نورنگار و سایت عکاسی در فرهنگسرای سرو برگزار می شود.

+ گزارش تصویری نشست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.