مرتضی نیکوبذل: قلب مطبوعات برای عکاس ها نمی لرزد

عطیه رحیمی فرد / مرتضی نیکو بذل در سیزدهمین جشنواره دوربین .نت درباره اقتصاد مطبوعاتی صحبت کرد. به گفته وی عمر مطبوعات کاغذی رو به اتمام است و مطبوعات آنلاین روبه رشد است.

نیکوبذل با توجه به ۲۲ سال سابقه کار با مطبوعات داخلی و ۱۳ سال مطبوعات خارجی اذعان داشت که اقتصاد مطبوعاتی در ایران معنا ندارد.
اقتصاد مطبوعاتی باید علاوه بر اینکه عکاس را تامین می کند، مطبوعات هم تامین کند. سردبیر عکس در این زمینه چتر حمایتی عکاس محسوب می شود.

وی در ادامه گفت: با آمدن دوربین های دیجیتال،ما با تولید انبوه عکس روبه رو هستیم که باعث جابه جایی جایگاه عرضه و تقاضا در زمینه شده است، این در حالی است که هدف از تولید دوربین های دیجیتال سرعت العمل بخشیدن و بالا بردن تمرکز عکاس است.
نیکو بذل با بیان اینکه مجلات و مطبوعات کمی وجود دارند که هنوز به دنبال عکس خوب با ارزشمندی عکاسانه باشند اما هنوز می توان با قبول نکردن شرایط نامعقول تلاش برای تغییر فضای موجود کرد رزومه ارزشمند داشتن خیلی به انتخاب شدن عکاس کمک می کند. رایگان کار کردن باعث خراب شدن رزومه می شود

وی در ادامه با نشان دادن چند نمونه از قرارداد های آژانس های عکس خارجی از جمله رویترز٫ یو ان اس آر٫ نشنال جئوگرافی٫ سون و … عنوان کرد مطبوعات خارجی حرفه ای خیلی پایبند به قرارداد هستند به شرطی که قرارداد به صورت کتبی باشد. اقتصاد مطبوعاتی همان قرارداد مکتوب است که عکاس باید از تمام مفاد آن اطلاع دقیق داشته باشد تا در شرایط خاص بتواند از آن استفاده کنند.
از نمونه مفاد قراردادها به موضوع حق نشر عکس٫حق کپی رایت و میزان درصد دریافتی عکاس از آن٫نوع کپی رایت٫مبلغ فروش عکس و شیوه ی پرداخت آن و حتی مدل و سایز عکس صحبت کرد.
در پایان با بیان اینکه قلب مطبوعات برای عکاس نمی لرزد واین هوشمندی عکاس در انتخاب ابزار عکاسی است نقش مهمی در این بین دارد و داشتن تجهیزات مدرن کمکی به عکاس نمی کند.

سیزدهمین جشنواره عکس خبری، مطبوعاتی دوربین.نت ۱۳ تا ۲۱ دی ماه ۹۷ با حمایت و همکاری فرهنگسرای سرو، فروشگاه های زنجیره ای شهروند، صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر، اداره کل ارتباطات و اموربین الملل شهرداری اصفهان، شرکت نورنگار و سایت عکاسی در فرهنگسرای سرو برگزار می شود.

+ گزارش تصویری نشست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.