عکاسی که بیشتر می داند بیشتر می بیند

برای انجام پروژه های عکاسی به ویژه در زمینه مستند،‌گرفتن عکس از خود وپیرامون خود ، مهمترین نکته ای است که اصولاً چندان مورد توجه عکاسان قرار نمی گیرد.
به گزارش ستاد خبری سومین جشنواره دوربین دات نت، امید صالحی عکاس آژانس فوکوس آلمان در آخرین کارگاه این جشنواره که با موضوع روایت گویی در عکس برگزار شد، با بیان این مطلب گفت: من عکاسی را در سال ۱۳۶۹ و با سینمای جوان آغاز کردم.
وی ادامه داد: در سینمای جوان با منصور صانع که دانشجوی سال چهارم بود آشنا شدم. وی درصدد بود که از عکاسخانه قدیمی شیراز عکاسی کند و من هم با وی همراه شدم و در این سفر هم با عکس های قدیمی باقی مانده از شیراز و هم با عکسخانه قدیمی شیراز آشنا شدم.
به گفته صالحی، نتیجه عکس های گرفته شده صانعی چاپ کتابی با عنوان عکاسان چهره نگار در شیراز  بود که می توانم بگویم که این سفر زندگی و حتی نگاه من را به عکاسی دگرگون کرد.
عکاس خبرگزاری فوکوس خاطرنشان کرد: عکس های کتاب، بسیار ساده است و هویت ایرانی به خوبی نشان می دهد. حتی نورهای قابل استفاده نیز بسیار نرم است.

وی در ادامه درباره نحوه گرفتن مجموعه عکس‌هایش خاطرنشان کرد: من برای گرفتن مجموعه عکس،‌ از هر گروه اجتماعی یک نفر را انتخاب کرده تا زندگی شان را به تصویر بکشم.
به گفته صالحی،‌ عکاسی که بیشتر می داند و بیشتر می بیند،‌ با جزییات بیشتری آشنا شده و در گرفتن عکسش قطعا موفق تر خواهد بود.
احترام گذاشتن به انسان ها، پوشیدن لباس معمولی از سوی عکاسان، بیان جریان یک زندگی در عکاسی مستند و بیان کردن هدفش به سوژه موردنظر از گرفتن عکس، از جمله نکاتی است که عکاسان باید توجه ویژه ای به آن داشته باشند.
در  ادامه این نشست امید صالحی تعدادی از مجموعه عکس های  مستند خود را برای حاضران به نمایش گذاشت.
همچنین نمایش عکس های یکی از شاگردهای امید صالحی در کارگاه روایت گویی عکس از جمله بخش های ویژه این نشست بود.
نادیا دختر افغانی ۱۹ ساله‌ای است که فعالیت تئاتر و عکاسی خود را از دو سال پیش شروع کرده و به عنوان اولین پروژه عکاسی اش، اقدام به تهیه عکس از خانواده خود کرده است. عکس های نادیا در این کارگاه مورد استقبال تماشاگران قرار  گرفت.

اشتراک گذاری

۱ یک نظر

  1. -

    چی بگم احترام گذاشتن به انسان ها موضوع جالبیه امیدوارم نه در عکاسی همیشه این مورد رعایت بشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.