عکاسی هر قدر سخت تر می‌شود، نتیجه کار زیباتر است

کارگاه تخصصی دوربین دات نت، با حضور مرتضی نیکو بذل عکاس خبرگزاری رویترز برگزار شد.
وی در ابتدای این نشست درباره خلاقیت بصری در عکاسی خبری صحبت کرد و در  ادامه به تفاوت عکاسی آنالوگ و دیجیتال اشاره کرد و افزود: به نظر من هر قدر عکاسی سخت تر می شود کار زیباتر است. مثلا سال ها پیش با وجود دوربین های آنالوگ ظهور نگاتیو را داشتیم و حالا ادیت کردن عکس به وسیله فتوشاپ جای آن را گرفته است.

نیکوبذل در ادامه این نشست ضمن نمایش عکس پاسخگوی سوالات میهمانان حاضر در جلسه شد و در پاسخ به این سوال که لحظه قطعی در عکاسی چه زمانی است، خاطرنشان کرد: به نظر من لحظه قطعی سلیقه ای است و دقیقا زمانی است که چشم و فکر و شاتر به این نتیجه می رسد که الان زمان عکاسی است و می توان بهترین لحظه را ثبت کرد.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه وجود فتوشاپ تا چه حد در ادیت عکس ها تاثیر داشته اظهار داشت: در حال حاضر در خبرگزاری ها،الزاماً همه عکاسان  به فتوشاپ مسلط نیستند و عوامل مختلف مثل تنظیم دیافراگم، روتوش کردن و … در  ادیت عکس ها بسیار مهم و تاثیرگذار است.

عکاس خبرگزاری رویترز در ادامه یادآور شد: در عکاسی خبری دو نوع عکاسی داریم که معمولا تعدادی از عکس ها خوراک اصلی خبرگزاری هاست و از نگاه خبری بسیار مهم و حائز اهمیت است. که باید جزء اولین عکس ها باشد که بلافاصله به خبرگزاری ها ارسال شود. اما تعداد دیگری از عکس ها کاملا سلیقه ای بوده و ممکن است که  فقط خود عکاس از کارش راضی باشد، البته این تعداد عکس ها معمولا عکس های خاصی است، طرفدار خودش را دارد.

نیکوبذل در ادامه به یافتن سوژه و اینکه در عکاسی تا چه حد می توان به سوژه نزدیک شد،‌گفت: باید شیوه استفاده درست از لنزها را یاد گرفت تا اینکه از هر کدام استفاده بهتری داشت.

به گفته وی،‌نزدیک شدن به سوژه باید از زاویه درست و با دانش خاصی صورت بگیرد. کاوه گلستان همیشه گوشزد می کرد که سعی کنید تا حدی به سوژه نزدیک شوید که بتوانید با اجزای صورت افراد ترکیب ساخته و عکس بگیریم.

وی در پایان به نحوه نوشتن زیرنویس عکس اشاره کرد و گفت: همزمان با نوشتن زیرنویس عکس باید تمام سوالات ذهن مخاطب را در نظر گرفت و به تمام آنها جواب داد. نوشتن آن بستگی به نوع محل یا شخص متفاوت است. البته نوع دیگری از زیرنویس عکس ها دو قسمتی است و قسمت دوم توضیح اضافه در مورد عکس داده می شد.

ادامه عکس ها

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.