خوانش عکس اسماعیل عباسی در اردبیل

IMG_3430

نشستی با عنوان «خوانش عکس» صبح پنجشنبه ۲۰ شهریورماه ۱۳۹۳ توسط اسماعیل عباسی در اردبیل برگزار شد.
در حاشیه برگزاری بیست و یکمین جشنواره ملی هنرهای تجسمی جوانان از ۱۷ تا ۲۰ شهریور ماه سال جاری در اردبیل، نشستی با عنوان «خوانش عکس» روز پنجشنبه ۲۰ شهریورماه ۹۳ توسط اسماعیل عباسی برگزار شد.
اسماعیل عباسی، استاد دانشگاه و مولف دایره‌المعارف عکاسی ایران، در نشست تخصصی «خوانش عکس» که در چهارمین روز برگزاری بیست و یکمین جشنواره ملی هنرهای تجسمی جوانان در دانشگاه علامه طباطبایی اردبیل برگزار شد، گفت: «بهتر است همه عکاسان برای عکس‌های خود عنوانی را مشخص کنند تا عکس‌ها شناسایی شوند. عنوان عکس در معنا کردن عکس موثر است البته برخی عکاسان کلمه «بدون عنوان» را زیر عکس خود می‌گذارند که در حالت عکس‌های حرفه‌ای برای جلوگیری از محدود کردن مخاطب است. تاکید می‌کنم برای عکس‌هایتان عنوان انتخاب کنید، در غیر این صورت تاریخ و مکان عکس و نام خود را در گوشه عکس ثبت کنید.»
عباسی در این نشست که با حضور جمعی از عکاسان جوان کشور برگزار شد، اظهار کرد: «عکاس باید بتواند آنچه که در ذهن و فکرش است را به مخاطب انتقال دهد. این حرف که «عکس نیاز به شرح ندارد»کاملا اشتباه است زیرا عکس تنها با یک حس بینایی سر وکار دارد و در واقع چهار حس دیگر انسان ارتباطی با دیدن عکس ندارد. این مسئله به معنای این است که عکس همه چیز را نمی‌تواند بیان کند.»
این استاد دانشگاه، نشانه ها را در عکاسی به سه قسمت تقسیم کرد:
الف) نشانه‌های قراردادی: این نشانه ها در الفبای عکاسی وجود دارد و این قرارداد‌ها به خواندن عکس کمک می‌کند، نظیر رنگ قرمز در چراغ راهنمایی که علامت ایست و رنگ سبز که علامت حرکت است.
ب) نشانه های شمایلی: همان قانون کپی برابر با اصل است که مصداق آن شناخت انسان‌ها از روی کارت‌های عکس‌دار آنهاست.
ج) نشانه های نمایه ای: به معنای این است که پدیده‌ای نشانگر پدیده دیگر در عکس باشد بطور مثال: دود در عکس به معنای پدیده آتش است.
اسماعیل عباسی که جزو داوران بیست و یکمین جشنواره ملی هنرهای تجسمی جوانان انتخاب شده بود، با توضیح و تفکیک: نقد، توصیف، زیبایی شناسی، تفسیر و ارزیابی عکس به سخنان خود پایان داد تا در ادامه فرهاد سلیمانی یکی دیگر از اعضای هیات داوران، بصورت گفتگو و گپ، کارگاه را مدیریت کند.
هنرمندان جوان در رشته عکاسی؛ از بازارچه سنتی و تاریخی اردبیل، دریاچه شورابیل و روستای سقزچی و با حضور مسعود زنده روح کرمانی، بعنوان داور سوم برای شرکت در بخش رقابتی این جشنواره عکاسی کردند.
در بخش عکس این جشنواره: فیاض بهپور از اردبیل موفق به کسب مقام اول، شایان جوان خوشدل از تهران کسب مقام دوم و سجاد دادپور از اردبیل موفق به کسب مقام سوم شدند.
بیست و یکمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان از سوی دفتر هنرهای تجسمی با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل و موسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر از ۱۷ تا ۲۰ شهریورماه ۱۳۹۳ در اردبیل برگزار شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.