۴۸ سال عکاسی احمد عالی روی دیوار

فارس: نمایشگاهی از عکس های «احمد عالی» روز جمعه دوم مهرماه در نگارخانه ماه مهر برپا شد.
در این نمایشگاه، ۴۰ عکس از آثار «احمد عالی» که مربوط به سال های ۱۳۴۰ تا ۱۳۸۸ است عرضه شده است . عالی در تمام سال‌هایی که عکاسی کرد به این مسئله اصرار ورزید که عکاسی برایش تنها یک کپی محض از طبیعت و واقعیت های عینی آن نیست و به‌همین خاطر در آنها دخل و تصرف انجام داد، همین مشخصه باعث شده است که عکس‌هایی که در این نمایشگاه عرضه شده است، از حیطه مستند نگاری صرف خارج شده و حال و هوای زمانه در آنان متجلی باشد.
کتاب عالی نیز در ۲۶۰ صفحه با طراحی و مدیریت هنری « ابراهیم حقیقی» و با نوشتارهایی از شهریار توکلی،تورج حمیدیان و ابراهیم حقیقی منتشر شده است. این اثر را می توان نمونه کوچکی از تلاش های این هنرمند در زمینه هنر عکاسی دانست. این عکس ها هیچ کدام نام خاصی نداشته و تنها تاریخ آنان ذکر شده است. «کتاب عالی» مسیری دو ساله را طی کرده است تا سرانجام دوم مهر ماه در گالری ماه مهر رونمایی شد.
احمد عالی با واقعیت هایی که روبه رو می شود،به شکلی هنرمندانه مواجه می شود و این همان مشخصه‌ای است که از نقاشی به عکاسی آمده است. او البته نقاشی خوانده و اما از دهه ۳۰ با رسانه عکاسی آشنا می شود و تاکنون نیز به این فعالیت هنرمندانه خود ادامه می دهد. به همین خاطر است که عکس های او همچنان نوآورانه است، چرا که او آنچه را که می‌بیند، تکثیر کرده و به شکل دیگری نمایش می دهد.
در حاشیه این نمایشگاه، فیلم مستندی از زندگی و نگاه این هنرمند به کارگردانی «محمد شیری» نمایش داده شد.
این نمایشگاه تا ۱۹ مهر از ساعت ۱۶ تا ۲۰ دایر خواهد بود. ضمن آن که گالری در روزهای ۹،۱۲ و ۱۶ مهر ماه تعطیل است. علاقه مندان برای بازدید از این نمایشگاه می توانند به خیابان آفریقا،کوچه نیلوفر،پلاک ۷ مراجعه کنند.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.