“۴۴روز” روایت “دیویدبارنت” از انقلاب ایران

۱۰۵۸۴۰۹۶_۱۰۲۰۳۶۵۸۹۱۶۸۱۷۱۹۷_۳۸۵۷۹۷۳۱۴۷۴۹۲۲۳۶۳۷۴_n

*منبع : صفحه فیس بوک رضا معطریان

“دیویدبارنت” همزمان با شدت گرفتن تحولات انقلاب در ۱۹۷۹ به ایران آمد تا روایت گر مهمترین مقطع تاریخی سیاسی اجتماعی معاصر کشورمان باشد. بارنت متولد ۱۹۴۶ ایالات یوتا است و از طریق همکاری با دو مجله معتبر لایف و تایم وارد دنیای حرفه ای عکاسی شد. بارنت دانش آموخته علوم سیاسی است و از همین رو به تحولات اجتماعی سیاس جوامع مختلف علاقه بسیار دارد . این عکاس برجسته در کتابی باعنوان ۴۴ روز مشاهدات و تجربه های خود را از انقلاب ایران در اختیار مخاطبان و علاقمندان قرار داده است. برنت بخاطر عکاسی از یکی از خانه های امن ساواک توسط عوامل رژیم دستگیر شد و از ادامه فعالیت خبری در ایران منع شد اما این عکاس برجسته توانست بسیاری از اتفاقات مهم انقلاب نظیر خروج شاه از ایران ، ورود امام ، دیدار های امام در مدرسه علوی ، دستگیری سران رژیم ،مقاومت مردم در مقابل گارد شاهنشاهی ،پیوستن ارتش به انقلابیون و ….تصویر کند
دیوید این شانس را داشته است که از مهمترین مرد سال ۱۹۷۹مجله تایم در مدرسه علوی عکاسی کند . این عکاس آمریکایی عنوان می کند بعد از چند روز عکاسی از رهبر انقلاب ایران در محیط های عمومی اجازه پیدا کردم در اتاق ایشان حضور یابد و عکس های اختصاصی از ایشان بگیرد . دیوید برای محکم کاری همه شرایط عکاسی را دوباره چک کرد از وجود فیلم در دوربینش مطمئن می شود و پس از در آوردن کفش ها به اقامت گاه از امام راحل در مدرسه علوی وارد می شود . دیوید می گوید او خیلی شبیه عکاس هایش بود . ایشان در گوشه ای نشسته بودند و به دیوار کنار پنجره تکیه زده بود روحانیون و یاران ایشان در رفت آمد بودند و امام آرام با ایشان صحبت می کردند . با اشاره نزدیکان امام به ایشان نزدیک شد و شروع به عکاسی می کند دیوید می گوید در تمام طول مدت عکاسی ایشان حتی یکبار هم به من نگاه نکرد و گویی متوجه حضور من نشده بود در لحظه ای یکی از روحانیون داخل اتاق نوشیدنی برای ایشان آورد و من توانستم این صحنه را ثبت کنم مردم داخل حیاط مدرسه در پنجره قاب گرفته شده بودند و نوری از بر صورت ایشان نشسته بود.
دیوید بارنت در متن انقلاب حضور پر رنگ داشت و حاصل کار او از انقلاب ایران بسیار دیدنی است . عکس های او آدرس های دقیقی در اختیار مخاطب قرار می دهد با دیدن عکس های حال و هوای انقلاب در ذهن مخاطب نقش می بندد . او با تسلط مثال زدنی توانسته است اوج الهاب و تحول را در عکس های خود مهار کند تا ما با عکس های بشدت شسته رفته مواجه باشیم.

*منبع : صفحه فیس بوک رضا معطریان

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.