“گل اوفتان” در خانه هنرمندان

نمایشگاه عکس گروهی از آثار ۵ عکاس جوان با عنوان “گل اوفتان” در خانه هنرمندان ایران برپا می‌شود.

در این نمایشگاه که ۱ بهمن ماه از ساعت ۱۷ الی ۲۰ در گالری‌های بهار و نامی افتتاح می‌شود، ۲۸ عکس در ابعاد ۱۰۰*۷۰ سانتی‌متر و ۹ عکس در ابعاد ۷۰*۷۰ سانتی‌متر به نمایش گذاشته می‌شود.

ابوالفضل نسائی، حمید گردان، حنیف شعاعی، علی جورابچی و روشن نوروزی پنج عکاسی هستند که آثارشان از عزاداری مردم خرم آباد لرستان در روز عاشورا در این نمایشگاه در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفته است. عکسهای این نمایشگاه توسط پیمان هوشمندزاده گزینش شده است.

نمایشگاه “گل اوفتان” با حمایت لابراتوار کودک، کافه پراگ، سایت عکس آنلاین و خانه هنرمندان ایران برگزار می‌شود. همچنین پوستر این نمایشگاه و نامواره “گل اوفتان” توسط رضا اسماعیلی گرافیست شناخته شده ایرانی طراحی شده است.

علاقه‌مندان می‌توانند از ۳ الی ۷ بهمن از ساعت ۱۰ الی ۲۰ از این نمایشگاه بازدید به عمل بیاورند.

آیین “گل اوفتان” (Gel oftaen) یا “گل مالان” یکی از آیینهای سنتی و دیرینه شهر خرم آباد لرستان است. در این مراسم در صبح روز عاشورا، عزاداران در هیات‌ها حضور می‌یابند و گلاب و خاک غربال شده را مخلوط کرده و با گل‌مالی کردن خود برای عزاداری آماده می‌شوند. مردم پس از گل‌مالی کردن خود در کنار آتش‌های برافروخته حضور یافته و گل های سرد را خشک می‌کنند. با آغاز صبح عاشورا، شهر خرم‌آباد شاهد حضور دسته‌جات و عزاداران گل مالی شده‌ای است که به عزاداری مشغول هستند. عزاداران با لباس‌های گل مالی شده و بعضا با پای برهنه در سوگ سیدالشهدا به عزاداری مشغول می‌شوند. این مراسم تاظهر روز عاشورا ادامه دارد.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.